• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8576
+
-

قلب خانه‌تان سبز

تا حالا فکر کرده‌‌اید چطور می‌توانید در آشپزخانه، خودتان را حامی سرسخت محیط‌زیست نشان دهید؟

قلب خانه‌تان سبز

تارا ذکایی|خبرنگار:

آشپزخانه قلب خانه است و در این شکی نیست. اعضای خانواده حداقل 3 بار در روز در آشپزخانه دور هم جمع می‌شوند و بقیه وقت‌‌ها هم کافی است یک نفر آنجا باشد تا بقیه هم دنبال او بروند و باز هم بدون غذاخوردن دور میز جمع شوند و گپ بزنند. به همین‌خاطر هم نظافت این محیط خیلی اهمیت دارد و هم مهم است که حواس‌مان به سبزبودن وسایلی که در آشپزخانه داریم باشد. اگر دوست دارید آشپزخانه‌ای تمیز و سازگار با محیط‌زیست داشته باشید از این ایده‌‌ها کمک بگیرید!

انباشته‌شدن جرم‌ها ممنوع!

بسیاری از مواد شوینده‌ای که این روزها در بازار موجود هستند با طبیعت سازگاری ندارند. این شوینده‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که با ورود به آب، آن را آلوده می‌کنند و به روند چرخه طبیعت آسیب می‌رسانند؛اما از آنجا که خیلی از ما استفاده از این شوینده‌ها را راحت‌تر و مناسب‌تر می‌دانیم، بیشتر سراغشان می‌رویم. از طرف دیگر نباید از انصاف دور شد و برقی که بر اثر استفاده از این مواد روی وسایل می‌افتد و حتی سرعت پاک‌کنندگی بالای آنها را دست‌کم گرفت.
با این حال کافی است شما هم به عواقب بلندمدت استفاده مکرر از مواد شیمیایی فکر کنید تا متوجه شوید دلتان می‌خواهد کاری برای زمین کنید و این کار ندادن موادشیمیایی به خورد آب‌‌هاست. پیشنهاد ما این است که با خودتان قرار بگذارید تنها زمانی که اوضاع آشپزخانه به هم ریخته شد و نمی‌شود با شوینده‌های طبیعی به جنگش رفت از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید! قرار دومی که باید با خودتان بگذارید هم این است که نگذارید کار آشپزخانه‌تان به آنجا بکشد! برای مثال اگر قصد دارید خانه‌تکانی کنید و آشپزخانه را هم برق بیندازید، این یک‌بار را از شوینده‌های موجود در بازار استفاده کنید اما با خودتان عهد کنید از حالا به بعد نگذارید جرم‌ها روی هم انباشته شوند و هر بار که جایی کثیف شد با شوینده‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم آنها را پاک کنید.

شوینده طبیعی بسازید

شوینده‌های طبیعی با کمی تغییر و تحول همان چیزهایی هستند که اجداد ما سراغشان می‌رفتند. البته الان اوضاع کمی پیشرفته‌‌تر شده و ما می‌توانیم راحت‌تر از گذشته این مواد را تهیه کنیم و ترکیب‌های بهداشتی را بسازیم. نخستین شوینده‌ای که نحوه ساخت آن را یاد می‌دهیم از آن شوینده‌‌هایی است که می‌توانید به راحتی برای پاک کردن سطوح خانه از آن استفاده کنید. البته مسلما آن‌قدر قوی نیست که همه جا را برق بیندازد ولی کاملا طبیعی است و استفاده از آن به نفع طبیعت است. برای ساخت این شوینده کافی است یک قاشق غذاخوری بوراکس یا سدیم‌بورات که نوعی نمک معدنی است داشته باشید، نصف قاشق غذا خوری سدیم کربنات یا سودا‌اش تهیه کنید و یک قاشق غذاخوری صابون مایع زیتون دم‌دست‌تان باشد. به این ترکیب 2فنجان آب گرم اضافه کنید و اگر دوست دارید چند قطره از اسانس مورد علاقه‌تان را هم داخل این محلول بریزید. این اسانس می‌تواند روغن طبیعی گیاهانی مثل اسطوخودوس باشد یا عصاره لیمو و پرتقال. محلول را هم بزنید و داخل یک بطری یا افشانه بریزید. شوینده شما کاملا آماده است و می‌توانید آن را روی سطوح اسپری کنید و از تمیزی حاصله لذت ببرید!

مصرف بهینه

یادتان باشد این بار که خواستید وسایل برقی آشپزخانه‌‌تان را عوض کنید، حتما و حتما سراغ لوازم برقی با برچسب انرژی بروید و توجه کنید که این لوازم باید کم‌مصرف باشند. درست است که دستگاه‌های کم‌مصرف گران‌تر از سایر وسایل الکترونیکی هستند اما در طولانی مدت این اختلاف قیمت را با قبض‌‌های ارزان‌تر برق جبران می‌کنند و شما را کلی جلو می‌اندازند!

تمیزکردن ماشین ظرفشویی

خانم‌های خانه‌داری که طرفدار طبیعت هستند به گوش باشند! اگر دوست دارید ماشین ظرفشویی را به روشی طبیعی تمیز کنید و یک خروار ماده شیمیایی را وارد آب‌‌های زیرزمینی نکنید بد نیست سری به کابینت‌هایتان بزنید و سرکه رقیق نشده را از آن خارج کنید! یک کاسه از این سرکه را داخل ماشین بریزید و بعد آن را در مرحله پیش‌شست‌وشو قرار دهید. البته لازم است که هیچ ظرفی داخل ماشین نباشد. ماشین را به همان روال همیشگی روشن کنید و بگذارید سرکه تمام آلودگی‌ها و چربی‌ها را پاک کند!

پاک‌کردن ظروف برنجی

اگر شما هم جزو خانواده‌هایی هستید که چندتایی یادگار برنجی در خانه دارید و هر از گاهی دوست دارید آنها را برق بیندازید می‌توانید یک قطعه ابر بردارید و کمی رب گوجه‌فرنگی رویش قرار دهید. البته به جای رب‌گوجه می‌شود از سرکه یا آبغوره هم استفاده کرد. ابر را روی ظرف برنجی بکشید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید. خواهید دید ظروفتان برقی پیدا کرده‌اند که دست کمی از برق ناشی از شوینده‌‌های شیمیایی ندارد! به همین سادگی و به‌همین طبیعت دوستی!

توجه به مواد خوراکی

اگر قلب خانه را در دست دارید به فکر قلب اعضای خانواده هم باشید! استفاده از موادغذایی نامناسب و به‌خصوص گزینه‌هایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند برای سلامت تک‌تک اعضای خانواده ضرر دارند. این مواد حتی می‌توانند حالت سمی داشته باشند و به سلامت اعضای بدن آسیب برسانند. سعی کنید حتی‌الامکان سراغ مواد غذایی تازه بروید و دور مواد دارای نگهدارنده را خط قرمز بکشید. شاید خرید مواد تازه زمان بیشتری ببرد اما شما را از کلی بیماری در امان نگه می‌دارد؛ضمن اینکه مواد غذایی تازه و طبیعی برای محیط‌زیست هم خطری ندارند و می‌توانید با خیال راحت آنها را مصرف کنید.

توجه به مواد خوراکی

اگر قلب خانه را در دست دارید به فکر قلب اعضای خانواده هم باشید! استفاده از موادغذایی نامناسب و به‌خصوص گزینه‌هایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند برای سلامت تک‌تک اعضای خانواده ضرر دارند. این مواد حتی می‌توانند حالت سمی داشته باشند و به سلامت اعضای بدن آسیب برسانند. سعی کنید حتی‌الامکان سراغ مواد غذایی تازه بروید و دور مواد دارای نگهدارنده را خط قرمز بکشید. شاید خرید مواد تازه زمان بیشتری ببرد اما شما را از کلی بیماری در امان نگه می‌دارد؛ضمن اینکه مواد غذایی تازه و طبیعی برای محیط‌زیست هم خطری ندارند و می‌توانید با خیال راحت آنها را مصرف کنید.

سطل‌های جدا جدا

در آشپزخانه‌تان سطل مخصوص مواد بازیافتی و زباله‌های غیربازیافتی را جدا کنید و هر بار که ماده‌ای بازیافتی به دست‌تان می‌رسد آن را در سطل بازیافت قرار دهید. این کار لطف بزرگی در حق نسل‌های آینده شما خواهد کرد و کمک می‌کند منابع در دسترس همگان قرار بگیرد. این کار را با تمام اعضای خانواده تمرین کرده و سعی کنید برای همه جا بیفتد که مسئله بازیافت اهمیت زیادی دارد.

لوازم آشپزخانه هماهنگ با طبیعت

کافی است سری به فروشگاه‌‌های معتبر لوازم خانگی بزنید و سراغ لوازم آشپزخانه سازگار با طبیعت را بگیرید. در این میان می‌توانید اسم وسایل ساخته‌شده از چوب بامبو را بیاورید یا سراغ پلاستیک‌های اکو را بگیرید؛ مثلا می‌توانید تخته سبزی یا گوشت را از جنس بامبو تهیه کنید یا سراغ زیربشقابی‌هایی با همین جنس بروید. سعی کنید حتی‌الامکان استفاده از وسایل پلاستیکی را در آشپزخانه محدود کنید و در عوض سراغ وسایلی بروید که قابلیت بازگشت به طبیعت یا نهایتا بازیافت دارند. پیشنهاد بعدی ما این است که سراغ ظروف نچسب آشپزخانه نروید. مواد شیمیایی کف ماهیتابه یا قابلمه که برای نچسبیدن غذا طراحی شده‌اند، بعد از مدتی خردخرد کنده شده و وارد غذای شما می‌شوند. در عوض می‌توانید سراغ ماهیتابه‌‌های سرامیکی بروید یا حتی از ظروف مسی استفاده کنید. هم‌اکنون بسیاری از فروشگاه‌های مدرن بخشی را به فروش ظروف مسی اختصاص داده‌اند و کلی مدل‌های متنوع و زیبا دارند. این ظروف خیلی بهداشتی‌تر و سالم‌تر از ظروف نچسب هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید