• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85753
+
-

بی‌محلی اردوغان به آمریکا

رئیس‌جمهور ترکیه درخواست دونالد ترامپ برای پایان دادن به عملیات نظامی را رد کرده و گفته است عملیات در خاک سوریه ادامه می‌یابد

بی‌محلی اردوغان به آمریکا

  رجب طیب اردوغان، تحریم‌های آمریکا علیه کشور خود را کم‌اهمیت جلوه داده و با رد خواست دونالد ترامپ برای آتش‌بس در سوریه، گفته است که ارتش کشورش به پیشروی خود تا پایان ماموریتش ادامه می‌دهد.
به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهور ترکیه در یک سخنرانی که پیش از سفر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ترکیه برگزار شد، گفت که ترکیه وقتی به عملیات خود پایان خواهد داد که «سازمان تروریستی» سلاح‌هایش را به زمین بگذارد.
ترکیه هفته گذشته، با هدف عقب‌راندن نیروهای دمکراتیک سوریه که توسط کردها هدایت می‌شوند، از منطقه مرزی با ترکیه، وارد خاک سوریه شد. آنکارا، یگان‌های محافظی خلق که نیروهای اصلی تشکیل‌دهنده نیروهای دمکراتیک سوریه هستند را گروه تروریستی می‌خواند. هدف نهایی ترکیه ایجاد منطقه‌ای امین به عمق 32کیلومتر در نوار مرزی با سوریه است. ترکیه می‌خواهد آوارگان سوری که در این کشور زندگی می‌کنند را به این منطقه منتقل کنند. کارشناسان هشدار داده‌اند این کار، بافت جمعیتی شمال شرقی سوریه را به هم خواهد ریخت و آن را پاکسازی قومی کردها می‌خوانند.

عملیات ترکیه بعد از آن شروع شد که آمریکا، نیروهایش را که در کنار کردها در شمال شرق سوریه حضور داشتند از منطقه خارج کرد. دونالد ترامپ در پی این تصمیم، به خیانت به متحدان کرد در مبارزه با داعش متهم شد و موجی از انتقادها از سوی رقبا و هم‌حزبی‌های ترامپ علیه او به راه افتاد. ترامپ که از تصمیم خود دفاع می‌کند، دو روز پیش سرانجام به عملیات نظامی ترکیه واکنش نشان داد و برخی تحریم‌ها را علیه این کشور وضع کرد. علاوه بر آن، دستور وضع 50درصد تعرفه روی واردات فولاد از ترکیه و همینطور توقف مذاکرات توافق تجاری 100میلیارد دلاری با این کشور را صادر کرد.

اردوغان دیروز ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا، درخواست آتش‌بس ترامپ را رد کرد و گفت: «آنها به ما فشار می‌آورند تا عملیات را متوقف کنیم. آنها علیه ما تحریم وضع می‌کنند. هدف ما آشکار است و نگران هیچ نوع تحریمی نیستیم... پیشنهاد ما این است که تروریست‌ها باید سلاح‌ها و تجهیزات و هر چیز دیگری که دارند را زمین بگذارند، تله‌هایی که ایجاد کرده‌اند را نابود کنند و منطقه امنی که ما مشخص کرده‌ایم را ترک کنند.» 
اردوغان که در پارلمان ترکیه صحبت می‌کرد، همچنین به تحریم‌های آمریکا پرداخت و اعمال محدودیت‌ها علیه «بانک خلق» ترکیه که توسط دولت اداره می‌شود را «زشت و غیرقانونی» خواند. به گزارش الجزیره، ‌اردوغان گفت: «این یک نشانه دیگر از این است که مسائل چقدر احساسی شده‌اند. قبلا به‌نظر می‌رسید که دیگر شاهد چنین رفتارهایی نیستیم اما آنها دوباره اقدامی زشت و غیرقانونی را با این کار مرتکب شده‌اند.»
دیروز همچنین مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که ترکیه تحریم‌های آمریکا را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. به گزارش رویترز، چاووش‌اوغلو که در پارلمان این کشور صحبت می‌کرد گفت که ترکیه انتظار دارد کنگره آمریکا «رویکرد مخرب» خود علیه ترکیه را کنار بگذارد و اضافه کرد که روابط آنکارا و واشنگتن در مقطع حساسی است.

علاوه بر دولت آمریکا، سنای آمریکا هم طرحی دوحزبی دارد که هدف آن، وضع تحریم‌های جدی علیه ترکیه است. یکی از حامیان این طرح، لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه نزدیک به ترامپ است.
بعد از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه برخی نهادها و مقامات دولتی ترکیه، پنس اعلام کرد که همراه با مایک پمپئو به آنکارا سفر خواهد کرد تا درباره شرایط پیش‌آمده با مقامات ترک مذاکره کند. با این حال به‌نظر می‌رسد اردوغان قرار نیست در سفر پنجشنبه پنس به آنکارا برای او فرش قرمز پهن کند؛ رئیس‌جمهور ترکیه دیروز به اسکای نیوز اعلام کرد که تمایلی ندارد با پنس و پمپئو ملاقات کند و آنها می‌توانند تنها به ملاقات همتایان ترک خود بروند؛ «با آنها ملاقات نخواهم کرد. آنها با همتایان خود ملاقات خواهند کرد. من زمانی که ترامپ (به ترکیه) بیاید با او صحبت خواهم کرد.»
پنس دوشنبه اعلام کرده بود که تحریم‌ها علیه ترکیه بدتر خواهد شد مگر اینکه ترکیه با یک آتش‌بس فوری موافقت کند.
در پی خروج نیروهای آمریکایی، نیروهای کرد که در مقابل تهاجم ارتش ترکیه دست‌تنها مانده بودند، مجبور شدند با دولت سوریه توافق کنند. در پی این توافق، ارتش سوریه پس از سال‌ها و برای نخستین بار بعد از آنکه کردها در منطقه خودمختاری اعلام کرده بودند، وارد منطقه مرزی شد.

در روزهای گذشته، رسانه‌ها گزارش‌هایی از حضور نیروهای سوری در شهر مهم منبج داده‌اند. منبج، یکی از اهداف نیروهای شورشی سوری مورد حمایت ترکیه است. با این حال اردوغان گفته است که مشکلی با حضور نیروهای ارتش سوریه در این شهر ندارد. به گزارش الجزیره، او در جمع خبرنگاران در این‌باره گفته است: «از نظر من ورود رژیم به منبج اصلا منفی نیست. چرا؟ چون به هر حال آنجا قلمرو آنهاست. اما چیزی که از نظر من مهم است این است که سازمان تروریستی دیگر آنجا باقی نماند... من به رئیس‌جمهور پوتین (حامی اصلی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه) هم گفته‌ام اگر منبج را از وجود تروریست‌ها پاک می‌کنید، اشکالی ندارد و به کارتان ادامه دهید، شما و رژیم (سوریه) می‌توانید هر چقدر که می‌خواهد اقدامات لجستیکی انجام دهید. اما اگر قرار نیست این کار را بکنید، مردم این منطقه به ما می‌گویند که باید آنها را نجات دهیم.» 

علاوه بر دولت آمریکا، سنای آمریکا هم طرحی دوحزبی دارد که هدف آن، وضع تحریم‌های جدی علیه ترکیه است. یکی از حامیان این طرح، لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه نزدیک به ترامپ است

این خبر را به اشتراک بگذارید