• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8575
+
-

احترام به زندگی

کشور آلمان از معدود کشورهایی است که در همه موارد بسیار قانونمند است؛قوانینی که با جزئیات زیاد درباره کوچک‌‌ترین اعمال و رفتار مردم تدوین شده و رعایت آن آسایش و امنیت را برای‌شان رقم زده است.  در این ستون عادت‌های عبور و مرور و احترام به حقوق عابر پیاده در کشور آلمان را می‌خوانید.

صددرصد حق با شماست عابر عزیز

عابر پیاده در کشور آلمان برای عبور از عرض خیابان با دو حالت قانونی مواجه است که هر کدام از این قانون‌‌ها در جای خاصی کاربرد دارند. نخستین قانون مربوط به مکان‌هایی است که به‌طور کامل برای عبور عابر پیاده درنظر گرفته شده است. این مکان‌ها در عرض خیابان و با خطوط ویژه متمایز شده‌اند. به این صورت که اگر عابری در حال گذر از آن محدوده مشخص شده از خیابان باشد، همه حق عبور با اوست. تمام ماشین‌ها، اتوبوس‌‌ها و دیگر وسایل نقلیه موظفند پشت خط بایستند تا یک عابر از این محل خط‌کشی شده رد شود. معمولا این نقطه‌های خط‌کشی شده که حق کامل عبور را در هر زمانی از شبانه‌‌روز دارند، در خیابان‌های فرعی و محل‌های کم تردد است.

هر کس چراغ خودش را دارد

بخش دوم قانون عبور و مرور برای عابر پیاده در کشور آلمان مربوط به چهارراه‌های اصلی و پرتردد است؛ خیابان‌های مهمی که تعداد زیادی پیاده و سواره می‌خواهند در آن رفت‌وآمد کنند و تنها رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است که از بی‌نظمی و ترافیک جلوگیری می‌کند. حالا آلمانی‌ها در این موقعیت چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ در همه چهارراه‌های بزرگ و مهم دو نوع چراغ وجود دارد؛ یک چراغ مخصوص وسایل نقلیه و دیگری مخصوص عابران پیاده. ممکن است بگویید در ایران و همه کشورها هم این دو چراغ را داریم. اما چراغ عابر آلمانی‌ها یک ویژگی خاص دارد. در هر کدام از این چراغ‌ها دکمه‌ای وجود دارد که عابر هنگام رسیدن به چهارراه‌ آن را فشار می‌دهد. این دکمه یک پیام برای چراغ مخصوص اتومبیل‌ها می‌فرستد و به آنها می‌گوید که عابرانی در انتظار هستند تا از خیابان رد شوند.

زرد، واقعا زرد است

یکی دیگر از مواردی که باعث راحت شدن عبور و مرور عابران پیاده می‌شود این است که راننده‌ها به چراغ راهنمایی اهمیت زیادی می‌دهند. برخلاف بعضی راننده‌های ایرانی که وقتی چراغ زرد می‌شود سرعت‌شان را زیاد می‌کنند تا پشت چراغ قرمز معطل نشوند، اما در آلمان همه راننده‌ها به آرامی سرعت را کم کرده و پشت خط عابر پیاده توقف کامل می‌کنند تا چراغ سبز شود. به همین دلیل هم عابران با خیال راحت و بدون ترس از ردشدن ناگهانی یک ماشین، از عرض خیابان عبور می‌کنند. البته بخشی از رعایت این قانون به‌دلیل جریمه هنگفتی است که برای این تخلف وجود دارد و به نوعی آنها را ملزم به رعایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید