• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85742
+
-

مسافران؛ عامل تنش آبی در شهرهای شمالی

معاون آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با همشهری: دلیل اصلی بروز پدیده تنش آبی در شهرهای شمالی هجوم مسافران است

پس از سال‌ها گمانه زنی، حالا نتایج حاصل از مطالعات جامع تامین آب شهرها و روستاها در استان‌های شمالی نشان می‌دهد ؛ دلیل اصلی تنش آبی در شهرهای شمالی هجوم مسافران است.
به گزارش همشهری، هجوم مسافران به شهر‌ها و روستاهای شمالی در ایام تعطیل سال، فشار بر مصرف آب را دوچندان ساخته تا آنجا که نه‌تنها مسافران که ساکنان این مناطق دچار دردسر می‌شوند. کافی است چند روز در سال تعطیل شود تا شهروندان از برخی شهرهای کشور ازجمله تهران، البرز، اصفهان و خراسان عزم سفر به سمت شهرهای شمالی کنند؛ سفری برای سیاحت و البته با این تصور که استان‌های گلستان، مازندران و گیلان کمبود آب ندارند. اما روی دیگر سکه این سفر، افت فشار آب است و مشکل برای مسافران و شهروندان سرزمین‌های شمالی. فرقی نمی‌کند، مصرف زیادی و اسراف آب حتی شهرهای شمالی را هم دچار دردسر ساخته است.

نقش مسافران در تنش آبی
شاهین پاکروح، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور به همشهری می‌گوید: هرچند در استان‌های شمالی به لحاظ منابع آبی شرایط بهتری داریم اما درآنجا هم با تنش آبی روبه‌رو هستیم زیرا ظرف 15سال گذشته هم بارش باران کم بوده و هم رژیم بارندگی تغییر کرده است. او درباره مفهوم تغییر رژیم بارندگی توضیح می‌دهد: یعنی در یک دوره طولانی برف اندکی در منطقه باریده و چون خیلی از چشمه‌ها متاثر از پوشش برف هستند، بنابراین حجم منابع آبی کم شده و در نهایت بر منابع تامین آب اثر منفی گذاشته است. او می‌گوید: پس از انجام مطالعات جامع تامین آب شهرها و روستاها در استان‌های شمالی، در مبانی محاسبات خود با تأثیر جمعیت سیار یا غیرمتمرکز، که طبیعتا ناشی از رونق صنعت توریسم در آن منطقه است، مواجه شده‌ایم. به گفته پاکروح، با توجه به جذابیت‌های گردشگری و ورود توریست‌ها در روزهایی از سال، اوج مصرف آب در 3استان شمالی تشدید می‌شود. معاون شرکت آب و فاضلاب ادامه می‌دهد: در روزهایی از سال با توجه به مسافرت‌ها، جمعیت به عددهای غیرعادی می‌رسد، تنش آبی هم تشدید می‌شود.

اثر شهرک‌های ویلایی 
پاکروح درباره برنامه شرکت آب و فاضلاب کشور برای جلوگیری از افت فشار آب در شهرهای شمالی ایران در زمان اوج سفر می‌گوید: یکی از علت‌های افت فشار در شمال، نصب مستقیم پمپ روی شبکه آب است که طبق قانون ممنوع شده و حالا پیگرد حقوقی هم دارد. او می‌افزاید: مجتمع‌های مسکونی و شهرک‌های تفریحی در شهرهای شمالی ملزم شده‌اند به احداث مخازن اختصاصی اقدام کنند.علاوه بر آن شرکت آب و فاضلاب هم به ایجاد یک رینگ آبی پیرامونی در اطراف شهرهای شمالی اقدام کرده است. این رینگ امکان جابه‌جایی آب را فراهم می‌سازد. او درباره مراحل پیشرفت این پروژه می‌گوید: این برنامه براساس امکانات فنی و تخصیص بودجه به‌تدریج در حال اجراست.

  آبرسانی تا سقف 4طبقه

 معاون آب و فاضلاب کشور با اشاره به طرح جامع آبرسانی به شهرها تأکید می‌کند: براساس این طرح، قرار است آبرسانی به شهرهای شمالی از طریق اتصال منابع تامین شهرهای مجاور و نزدیک به هم در قالب یک لوپ آبرسانی و زون‌بندی شهر‌های استان صورت گیرد که برای همین منظور مخازن ذخیره آب برای هر شهری ساخته خواهد شد. شاهین پاکروح همچنین طرح دیگر این شرکت را ایجاد ظرفیت‌های تامین ذخیره آب از طریق چاه‌های ذخیره اعلام می‌کند، که در زمان اوج مصرف و سفر به شمال در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پاکروح همچنین از مدیریت فشار در شبکه‌های توزیع آب و کاهش فشار شبکه در شهرهای شمالی خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: مطابق آخرین دستورالعمل‌‌ها، سازمان‌های متولی آب، تنها وظیفه آبرسانی به ساختمان‌های حداکثر 4طبقه را دارند و واحدهای مسکونی مستقر در طبقات بالاتر، برای تأمین آب باید از مخازن تحت فشار استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید