• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8574
+
-

رودخانه‌های کن و جاجرود در معرض نابودی

محیط زیست
رودخانه‌های کن و جاجرود در معرض نابودی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، گفت: به‌منظور صیانت از منابع ملی و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها، ساماندهی این اراضی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای تهران قرار دارد و با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا بختیاری در چهارمین نشست کارگروه‌های اجرایی نظامنامه مدیریت کیفیت منابع آب استان‌ها با بیان اینکه با تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، از تصرف اراضی ملی و آلودگی منابع آب جلوگیری می‌شود، تأکید کرد: اگر با قدرت و قاطعیت با متجاوزان برخورد نکنیم طی سال‌های نه چندان دور رودخانه‌هایی مثل جاجرود و کن که تأمین‌کننده آب شرب استان تهران هستند، نابود خواهند شد.

وی یادآور شد: پس از برخورد با متجاوزان به حریم و بستر رودخانه‌ها، باید این اراضی ساماندهی شود که این موضوع با جدیت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای تهران قرار دارد و در این زمینه مذاکراتی با شهرداری‌های استان تهران و بخش خصوصی صورت گرفته است. اگر این اراضی ساماندهی نشوند، زمین‌های حریم و بستر رودخانه‌ها به واسطه ارزش‌افزوده بالایی که دارند، طی مدت کوتاهی مورد تجاوز قرار خواهند گرفت.

بختیاری به وضعیت بارندگی در کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه امسال وضعیت بارندگی مناسب نیست؛ به‌طوری که میزان بارش‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته در کشور ۴۰ درصد و در استان تهران ۴۲ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: درصورت مستمر بودن کاهش بارندگی در استان تهران پیش‌بینی می‌شود آورد رودخانه‌ها با ۷۰۰ میلیون مترمکعب کاهش از ۱۸۰۰ میلیون مترمکعب به ۱۱۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

وی با تأکید بر اینکه باید خودمان را با خشکسالی سازگار کنیم، گفت: هم‌اکنون درحال عبور از دوران خشکسالی هستیم و بی‌توجهی به منابع آب  در ۵۰ سال گذشته باعث شده، منابع آب سطحی و زیرزمینی تحت تأثیر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کار بسیار ارزشمندی در زمینه کیفیت منابع آب در وزارت نیرو و به‌دنبال آن در استان تهران شروع شده است. خاطرنشان کرد: آزادسازی و ساماندهی اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها و همچنین پایش منابع آب سطحی از مهم‌ترین اقدامات شرکت آب منطقه‌ای تهران برای صیانت از منابع آب است.
وی گفت: در سال‌جاری ۱۱ ایستگاه پایش آنلاین منابع آب سطحی در بالادست و پایین‌دست سدهای استان تهران ایجاد شد که براساس آن هر 10دقیقه وضعیت کیفی آب به‌صورت آنلاین رصد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید