• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85725
+
-

روحانی در دانشگاه تهران خواستار پاسخ روشن به یک سؤال راهبردی پس از 41سال شد

تعامل سازنده یا تقابل مستمر؟

امروز دعوا برسر برجام نیست، بلکه در مورد موضوع بزرگتری است - با وجود همه نواقص و مشکلات، برای فرار از افراط‌گرایی راهی به جز انتخابات بانشاط نداریم

تعامل سازنده یا تقابل مستمر؟

 حســن روحانــی، رئیس‌جمهور تقریبا یک‌ماه پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به سیاق سال‌های گذشته به دانشگاه تهران رفت و در آیین نمادین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور از حضور در انتخابات، پشت‌پرده دعواهای سیاسی و امید و توسعه سخن گفت و خواستار حل یک موضوع راهبردی در سیاست خارجی کشور شد؛ راهبردی که در یک طرف آن بر تعامل سازنده با دنیا تأکید دارد و طرف دیگرش بر تقابل مستمر.

تعامل یا تقابل، مسئله این است
رئیس‌جمهور گفت: امید نخستین و مؤثرترین در پیشرفت و توسعه جامعه است و بی‌تردید اگر همه از روحیه امید برخوردار باشند، در آن صورت به نتیجه مطلوب هم خواهیم رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکسری مسائل در کشور وجود دارد که حل و فصل آن زیاد دشوار نیست و در مقابل یکسری مشکلات هم وجود دارد که حل و فصل آن نیازمند زمان و استراتژی است، اظهار داشت: استراتژی حرکت کشور، موضوعی بلندمدت و دشوار است و در این زمینه استادان و دانشگاه‌ها می‌توانند نقش بیشتری ایفا کنند.
رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل یا تقابل با دنیاست، گفت: ممکن است پاسخ به این سؤال آسان باشد اما این مسئله‌ای راهبردی است که 41سال است به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم. یک عده بر تعامل سازنده و عده‌ای نیز بر تقابل مستمر با جهان تأکید دارند. ۴۰سال است با هم بحث می‌کنیم، پس اگر به نتیجه نرسیده‌ایم راهش این است که در همه‌پرسی از مردم بپرسیم.
وی اضافه کرد: یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفت‌وگو حل و فصل کرد. لذا مسئله اصلی این است که استراتژی ما باید تعامل سازنده و یا تقابل مستمر باشد و حل و فصل این موضوع با تنش و جر و بحث به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و راه آن این است که همه همدیگر را برای رسیدن به استراتژی مناسب قانع کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: بدون تعامل و رابطه با دنیا شاید بتوان زندگی را گذراند اما دستیابی به رشد و توسعه چطور؟ رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا نمی‌شود و اگر صادرات نباشد و بانک‌ها قفل باشند و نتوانیم ارتباط برقرار کنیم، نمی‌توان به رشد و توسعه رسید.

بمبی که کوبیده شد؛ کوهی که ریخته شد
رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که ریشه همه دعواهای سیاسی در کشور چیست؟ اظهار داشت: ممکن است یک عده موضوعی را خوب و عده‌ای آن را بد معرفی کنند و یا عده‌ای برجام را موفق و عده‌ای ناموفق توصیف کنند، اما دعوا سر برجام نیست بلکه در مورد موضوع بزرگتری است.
روحانی خاطرنشان کرد: یک عده به ما می‌گویند شما در گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وقت تلف کردید، آژانس در اختیار آمریکا و ابرقدرت‌هاست و گفت‌وگو با آن هیچ فایده‌ای ندارد و بیهوده است و یک عده نیز می‌گویند می‌شود سال‌ها مذاکره کرد و به نتیجه رسید، همچنان که با همین آژانس بین‌المللی اتمی، توانستیم PMD را حل کنیم و آژانس اعلام کرد که این پرونده تمام ‌شده است و این موضوع برای بعضی‌ها بسیار سنگین است و مانند بمبی است که بر سر عده‌ای کوبیده می‌شود.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: وقتی با 6قدرت بزرگ جهانی بحث و مذاکره می‌کردیم یک عده می‌گفتند این مذاکرات خاصیت و فایده‌ای ندارد و باید ایستادگی کنیم و یک عده هم بر مذاکره تأکید داشتند و دولت مذاکره کرد و با سختی توانستیم به توافقی برسیم و این توافق برای عده‌ای به مثابه کوهی بود که بر سرشان ریخت.
وقتی توافق برجام انجام شد، یکی از رهبران دنیا از اینکه شرکت‌های بزرگ جهان برای انعقاد قرارداد با ایران صف بستند، دچار حیرت شده بود و هنگامی که این توافق در سال 94به امضا رسید، در سال 95رشد اقتصادی کشورمان در دنیا اول شد.
روحانی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم زمانی که تورم را کاهش دادیم بعضی از اقتصاددانان اشکال گرفتند که این کار اشتباه است و باید از رکود شروع می‌کردید، اما وقتی که تورم یک رقمی شد و همزمان رشد اقتصادی نیز در سال 95به رقم 12.5درصد رسید، دنیا را به شگفتی وا داشتیم.
رئیس‌جمهور افزود: این مدیریت همان مدیریتی است که بالاترین رشد اقتصادی را در سطح جهانی به‌وجود آورد و تورم برای 3سال مستمر تک‌رقمی شد و در بخش‌های مختلف ازجمله بنزین، گازوئیل و گندم خودکفا شدیم.

راهی جز انتخابات نیست
حسن روحانی دیروز در دانشگاه در سخنانی دانشگاه را دعوت به گرم کردن فضای انتخابات کرد، راه گریز از افراط را انتخابات باشکوه و پرنشاط دانست و با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در اسفندماه اظهار داشت: در پایان امسال انتخابات بسیار مهم مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم و دانشگاه‌ها همیشه در همه انتخابات کشور نقش بسیار ارزشمندی داشته‌اند و همواره فضای دانشگاه‌ها، فضای جامعه را نیز انتخاباتی و گرم کرده است.
روحانی با اینکه در دوران انقلاب اسلامی نیز عمدتاً حوزه و دانشگاه فضای جامعه ما را گرم نگه داشته و نقش پیشرو و پیشتاز داشته‌اند تأکید کرد سرنوشت آینده کشور را انتخابات تعیین و تأیید می‌کند و با همه نقص‌ها و اشکالاتی که گفته می‌شود، باز هم بهترین راه برای شکستن افراط‌گرایی، اصلاح جامعه، شایسته‌سالاری و حاکم شدن افکار بحق مردم، صندوق رأی است و هیچ راه دیگری نداریم و این را به‌عنوان کسی می‌گویم که عمر خود را در تجربه سیاسی و علمی گذرانده است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید خودمان را برای انتخابات آماده کنیم، اظهار داشت: راهی جز فضای باشکوه انتخابات وجود ندارد و با وجود همه مشکلات تنها راه برای آینده کشور انتخابات است و باید خودمان را برای برگزاری باشکوه انتخابات آماده کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: همه باید خودمان را آماده کنیم تا هر کسی که بهتر و شایسته‌تر برای آینده کشور است و آماده فداکاری بوده و از دانش و فکر لازم برخوردار است را برگزینیم و از طرف دیگر هر کسی که خودش را شایسته می‌داند، نامزد شود. در این راستا هیچ اهمیتی ندارد که انتخاب بشود یا نشود و یا بگویند صالح است و یا صالح نیست.

اعتراض‌ها و گلایه‌ها

رئیس‌جمهور سال قبل در همین مراسم به نصیحت دوستانه برخی دلسوزان دولت اشاره کرده و گفته بود که «دوستان نصیحتی کرده و گفتند ارتباط دولت با دانشگاه و رئیس‌جمهور با دانشگاه، باید بیشتر باشد این حرف بحق و درست است و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد تا عامل به این نصیحت باشیم». شاید دولت این نصیحت را چندان جدی نگرفته بود که بخشی از سالنی که روز گذشته برای سخنرانی رئیس‌جمهور در یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور اختصاص داده شده بود، خالی مانده بود. براساس گزارش سایت جماران با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران، تعدادی دانشجو در محوطه دانشگاه تهران نسبت به آنچه حضور گزینشی عده‌ای در مراسم نمادین بازگشایی دانشگاه‌ها می‌خواندند، اعتراض کردند. بماند آنکه جمعی از دانشجویان هم که وابسته به تشکل‌های دانشجویی منتقد دولت بودند با ابراز انتقاد خود از گزینش دانشجوها در این مراسم و عدم ‌امکان سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، سالن را ترک کردند. همچنین گروهی دیگر با حمل دست‌نوشته‌هایی به صدور آنچه احکام سنگین حبس برای برخی دانشجویان بازداشت شده در ماجرای حوادث دی‌ماه96 می‌نامیدند، معترض شدند. در همین رابطه علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور  در توییتر نوشت: ای کاش کسی چند نفری که خود را نماینده تشکل‌های دانشجویی معرفی می‌کردند توجیه می‌کرد که چند روزی زودتر آمده‌اند و 16 آذر زمان چنین سخنانی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید