• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85684
+
-

مستندها دیده می‌شوند اما فروخته نمی‌شوند

کوتاه از نخستین نشست رسانه‌ای مدیر جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی


مسعود میر ـ روزنامه‌نگار

اولین دیدار مدیر جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اهالی رسانه در صدمین روز پذیرش مسئولیتش در این مرکز برگزار شد. محمد حمیدی‌مقدم که سیزدمین رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از بدو تاسیس تا‌کنون است، دبیری سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت در آذرماه پیش‌رو را هم برعهده دارد.
اولین بحث مطروحه در این نشست به پروژه دنباله‌دار و پر‌حاشیه «لاله» اختصاص داشت. حمیدی‌مقدم با استفاده از واژه «برون‌رفت از مخمصه» برای تشریح وضعیت فعلی این پروژه سینمایی، از فیلمبرداری بخش‌های باقیمانده و آغاز مرحله تدوین فیلم خبر داد. او همچنین تأکید‌کرد پروژه لاله به تهیه‌کنندگی تورج منصوری برای جشنواره فیلم فجر آماده خواهد‌شد.
حمیدی‌مقدم در بخش دیگر نشست و در پاسخ به سؤال همشهری درباره تأکید مدیران سازمان سینمایی برحمایت از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از انیمیشن و مغایرت این اصرار با تلاش‌های مدیران سابق جهت ایجاد وجهه مستقل و جدی برای انیمیشن چه در تولید و چه در اکران، گفت: «ما خودمان را مسئول و متولی حمایت از انیمیشن کوتاه و هنری می‌دانیم و درواقع آنچه به‌عنوان فیلم‌های بلند انیمیشن در بدنه سینما تولید و اکران شده و می‌شود مورد توجه‌مان نیست. ما می‌خواهیم در چرخه هنری تولید انیمیشن‌های کوتاه دنیا سهم ایران را در تولید، کسب جایزه و البته ایجاد بازار داشته باشیم.»
او همچنین در جواب سؤال دوم همشهری درخصوص شایعات منتشرشده درباره تغییر وضعیت در ماجرای ورود آزاد برای عموم برای تماشای فیلم‌های جشنواره سینماحقیقت هم توضیحاتی به این قرار ارائه کرد: «ما می‌خواهیم فیلم‌های جشنواره به‌صورت تخصصی دیده شوند، یعنی اهالی مستندساز، کارشناسان، اهالی رسانه و گروهی از فعالان و دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه مستند بتوانند با آرامش از این جشنواره بهره ببرند، به همین دلیل تصمیم داریم درگاه ورود آزاد برای عموم را به‌صورت دقیق‌تر و به نفع متخصصان تغییر دهیم.»
مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره همکاری یا حتی بحث ادغام هنروتجربه در این مرکز هم گفت: «مرکز گسترش فعلا تنها به‌عنوان ناظر و واسطه مالی میان گروه هنر و تجربه و سازمان سینمایی فعالیت می‌کند. البته تولید فیلم‌های تجربی و هنری جزو وظایف ماست و گروه هنر و تجربه فقط در بحث اکران فعال است.»
بخش پایانی حرف‌های حمیدی‌مقدم به وضعیت خوب نمایش فیلم‌های مستند ایرانی در جشنواره‌ها و البته وضعیت نامساعد پخش و فروش این فیلم‌ها اختصاص داشت. او با اشاره به اینکه قرارداد پخش فیلم میان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و VODها منعقد شده اظهار امیدواری کرد تا فیلم‌های مستند بیشتر و بهتر دیده‌شوند و از پخش‌کننده‌های فیلم هم درخواست کرد تا با سهم بیشتر از روال معمول برای پخش و فروش مستندهای این مرکز اقدام کنند. او همچنین با اشاره به اینکه به‌زودی برنامه تلویزیونی سینماحقیقت روی آنتن سیما خواهد رفت، گفت: «بعد از جشنواره سینماحقیقت می‌خواهیم پاتوق فیلم مستند را هم در پردیس چارسو برپا کنیم و البته به‌زودی آرشیو مستندهای مرکز هم در اختیار علاقه‌مندان و کارشناسان قرار خواهد گرفت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید