• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85643
+
-

شمارش معکوس برای خروج پیرمردهای صنعت خودرو از خط تولید آغاز شد

خداحافظی با پراید و پژو 405 تا دی‌ماه

خداحافظی با پراید و پژو 405 تا دی‌ماه

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

شمارش معکوس برای توقف تولید پراید و پژو405 و خودروهای تولیدی روی پلتفرم‌های قدیمی تا ابتدای دی‌ماه امسال آغاز و مقرر شده شورای‌عالی استاندارد در نشست 29مهر‌ماه خود در مورد سرنوشت خروج این خودروها از خط تولید تصمیم بگیرد.
به گزارش همشهری، آخرین مهلت خودروسازان برای اجرای استانداردهای 85گانه جدید خودرویی ابتدای دی‌ماه امسال به پایان می‌رسد اما مشکلات تامین قطعات و کاهش تیراژ تولید برخی خودروهای قدیمی، زمینه چانه‌زنی خودروسازان برای تعویق اجرا یا حذف برخی از این استانداردها را فراهم کرده است. مقرر شده بود تا شورای‌عالی استاندارد پس از دریافت گزارش سازمان ملی استاندارد در مورد کم و کیف تطبیق خودروهای تولیدی با استانداردهای جدید در نشست دوشنبه هفته جاری خود تصمیم‌گیری کند اما این نشست به‌دلیل سفر برخی اعضای این شورا به کربلا، به دوشنبه هفته آینده (29مهر) موکول شده است. مسئولان سازمان ملی استاندارد ضمن تأکید بر عقب‌نشینی‌نکردن از اجرای این استانداردها، توقف تولید برخی خودروهای تولیدی روی پلتفرم‌های قدیمی مانند پراید و پژو405 را به تصمیم‌گیری نهایی در نشست شورای‌عالی استاندارد منوط کرده و خود را مجری مصوبات این شورا می‌دانند. به‌تازگی وزیر صنعت با بیان اینکه نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای توقف خط تولید پراید و پژو405 اعلام کرد، بر توقف خط تولید این خودروها براساس برنامه‌های موجود تأکید کرده است.

تعیین تکلیف پراید و پژو 
رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گفت‌وگو با همشهری در مورد احتمال توقف تولید برخی خودروها با اجرای استانداردهای جدید از دی‌ماه امسال گفت: درصورت اجرای برنامه زمان‌بندی وزارت صنعت برای اجرای این استانداردها، پس از گزارش سازمان ملی استاندارد به شورای‌عالی استاندارد و با ابلاغ تصمیم این شورا، تولید چند خودرو با پلتفرم قدیمی متوقف خواهد شد. نیره پیروزبخت با اشاره به اینکه اجازه نمی‌دهیم به بهانه تحریم اجرای استانداردهای اجباری در صنعت خودرو به تعویق بیفتد، افزود: سازمان استاندارد با جمع‌بندی گزارش خودروسازان، گزارش خود برای تصمیم‌گیری در مورد کم و کیف اجرای این استانداردها را به شورای‌عالی استاندارد ارائه کرده تا تصمیم نهایی در این زمینه توسط این شورا اتخاذ شود. بنابراین هر تصمیمی که شورای‌عالی استاندارد در مورد توقف تولید خودروها اتخاذ کند، سازمان استاندارد نیز آن را به خودروسازان ابلاغ و اجرایی خواهد کرد. او با بیان اینکه در واقع توقف یا تداوم تولید برخی خودروها مانند پراید و پژو405 در انتظار تصمیم شورای‌عالی استاندارد است، افزود: قطعا در جلسه شورای‌عالی استاندارد یک یا 2خودرو برنامه‌ای برای توقف تولید دریافت می‌کنند زیرا اگر کالایی استاندارد نداشته باشد، اصلا نباید استفاده شود و در زمانی که بحران اقتصادی وجود ندارد نیز نباید استاندارد فراموش شود. پیروزبخت تأکید کرد: اینگونه نیست مشکلات تامین قطعه مانع اجرای این استانداردها شود، زیرا تامین همه قطعات مورد نیاز برای اجرای این استانداردها توسط خودروسازان با مشکل مواجه نشده بلکه تامین تعداد محدودی در حد 3 تا 4قطعه یا مجموعه‌های قطعات خودرو که استفاده دوگانه دارد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه شده است که روند تامین این قطعات نیز در حال بررسی است و شورای‌عالی استاندارد با توجه به شرایط روز کشور و وضعیت تولید شرکت‌های خودروسازی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

توقف تولید خودروها مطابق با مصوبات 
معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه شورای‌عالی استاندارد در نشست دوشنبه 29مهرماه خود درباره توقف تولید پراید و پژو405 یا سایر خودروها تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند و این نشست به بعد از تعطیلات اربعین موکول شده است، گفت: مطابق زمان‌بندی اجرای استانداردهای اجباری خودرو، دی‌ماه98 آخرین مهلت خودروسازان برای رعایت این استانداردها خواهد بود. وحید مرندی‌مقدم افزود: قبلا نیز طی چند مرحله تولید برخی خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبوده‌اند، متوقف شده؛ به‌نحوی که در زمان‌بندی اجرای استانداردهای 53گانه، تولید 22خودرو که قادر به پاس‌کردن استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی نبودند، متوقف شده است. او تأکید کرد: در زمان‌بندی اعلام‌شده برای اجرای استانداردهای 63گانه نیز تولید 10تا 12خودرو متوقف شده و با این روند در آخرین مرحله این زمان‌بندی که همان اجرای استانداردهای اجباری 85گانه است هم خودروهایی که قادر به پاس‌کردن این استانداردها نباشند براساس تصمیم نهایی شورای‌عالی استاندارد مجوز تولید نخواهند گرفت. مرندی مقدم افزود: استانداردهای 85گانه جدید مطابق با استانداردهایی است که در سال2016 در اروپا اجرایی شده و اجرای آن در ایران از سال2017 در دستور کار قرار گرفته است اما این استانداردها سختگیرانه نیست و در مجموع 4 الی 5استاندارد از مجموع استانداردهای اجباری 85گانه جدید وجود دارد که خودروسازان برای اجرای آن با مشکلاتی مواجه شده‌اند، با وجود این اکنون برخی از خودروهای تولید و مونتاژ داخل جدید همه این استانداردها را پاس کرده‌اند.

   عقب‌نشینی نمی‌کنیم

معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد در مورد احتمال تعویق یا تغییر این استانداردها با چانه‌زنی خودروسازان گفت: سازمان ملی استاندارد پیگیر اجرای بی‌کم‌وکاست این استانداردهاست و به هیچ‌وجه قدمی عقب نخواهد نشست. با وجود این تا زمانی که شورای‌عالی استاندارد مصوبه نهایی خود در مورد روند اجرای این استانداردها را ابلاغ نکند نمی‌توان در مورد کم و کیف اجرای این استانداردها اعلام نظر کرد و سازمان ملی استاندارد مجری مصوبات شورای‌عالی استاندارد است. مرندی‌مقدم تأکید کرد: نمی‌توان گفت که اجرای این استانداردها در خودروهای دارای پلتفرم‌های قدیمی مانند پراید و پژو405 وجود ندارد اما نکته اساسی از تطبیق تولید این خودروها با استانداردهای جدید، میزان هزینه مورد نیاز برای تغییر این پلتفرم‌ها و صرفه اقتصادی تداوم تولید چنین خودروهایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید