• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85599
+
-

لیگ برتر پهپادها بدون هدایت انسان

مسابقه میان پهپادها در دنیا عادی است اما اکنون رقابتی در جریان است که پهپادهای بدون‌خلبان و با استفاده از هوش مصنوعی با هم برای پیروزی می‌جنگند

لیگ برتر پهپادها بدون هدایت انسان

اینکه پهپادها با هدایت اپراتورها با هم مسابقه بدهند و از لا به لای موانع مختلف و حلقه‌های متعدد، با سرعت تمام عبور کنند اتفاق جدیدی نیست اما این بار یک مسابقه جدید و هیجان‌انگیز برگزار شد که انسان‌ها، پهپادها را کنترل نمی‌کردند و هدایت آنها به‌عهده هوش مصنوعی بود؛ درواقع این بار پهپادها با استفاده از یک برنامه از پیش تعیین‌شده مسیر مسابقه را طی کردند. 9تیم برنامه‌نویس از سراسر دنیا ماه‌ها در حال نوشتن برنامه‌های مختلف بودند تا بهترین نرم‌افزار را برای مسابقات پهپادهای RacerAI آماده کنند. این نرم‌افزار باید از 4دوربین، 4پروانه و پردازشگر Nvidia استفاده می‌کرد. پهپادهای حاضر در این مسابقه بیشتر شبیه ماهی پرنده هستند تا کوادکوپترهای فعلی و بدنه پیکان‌مانند آنها با تمام سرعت بر هدف تمرکز می‌کند. این مسابقه نخستین مسابقه از سری مسابقات روباتیک هوش مصنوعی است که پهپادهای خودکار همدیگر را به مبارزه می‌طلبند. این مسابقه روز 15آذر(6 دسامبر) در آستین ایالت تگزاس آمریکا در حالی به اوج خود می‌رسد که بهترین پهپاد هدایت‌شونده با هوش مصنوعی با پهپادی که انسان آن را هدایت می‌کند وارد رقابتی استثنایی می‌شود.

تکامل آینده بدون سرنشین‌ها 
به گزارش سی‌نت،در واقع این رقابت‌ها گام اولیه برای پیشرفت آینده پهپادها در جهان است؛ رقابتی که دیگر این پرنده‌های بدون‌سرنشین بتوانند بدون هدایت انسان ماموریت‌های خود را انجام دهند. رایان گیوری، مسئول واحد تکنولوژی شرکت DRL و طراح مسابقات فعلی پهپادها می‌گوید: ما اینجا دور هم جمع شده‌ایم که تکامل پهپادها را از نزدیک ببینیم. ما به آینده روبات‌های خودکار باور داریم.
رقابت بین انسان و ماشین موضوع جدیدی نیست. کامپیوترهای IBM پیش از این در شطرنج انسان را مجبور به پذیرفتن شکست کرده‌اند و AlphaGo گوگل هم در برابر بهترین بازیکنان، موفق عمل کرده است. همه می‌دانیم که کامپیوترها در حوزه‌هایی مثل ریاضی، انسان‌ها را شکست داده‌اند اما تماشای شکست انسان در عرصه‌های دیگر، هم می‌تواند سرگرمی باشد و هم ماجرایی ترسناک.
اکنون روبات انسان‌نمای دینامیک بوستون می‌تواند پشتک بزند و روبات اسپات‌مینی می‌تواند برای باز‌کردن درها اقدام کند. به همین ترتیب، پهپادهای RacerAI هم می‌توانند خودشان را هدایت کنند. خود گیوری هدایت‌کننده یک پهپاد مسابقه‌ای است. او جزو آن دسته از آدم‌هایی است که یک هدست روی سر خود می‌گذارد و آن چیزی را که پهپاد می‌بیند با چشمان خود لمس می‌کند. اما بر این باور است که پهپادهایی که با هوش مصنوعی توانمند شده‌اند برتری خود را ثابت می‌کنند. او می‌گوید: قرار ما سال2023. همه‌‌چیز شکل واقعیت به‌خود خواهد گرفت و شما روبات‌هایی را خواهید دید که بهتر از انسان عمل خواهند کرد.



طرح پهپاد RacerAI
وقتی یک پهپاد مسابقه‌ای توسط فرد هدایت‌کننده به پرواز درمی‌آید، یک ارتباط رادیویی این امکان را برای او فراهم می‌کند که از چشم پهپاد به اطراف نگاه کند. در RacerAI همه‌‌چیز در خود پهپاد و مشخصا در پردازشگر Nvidia Xavier اتفاق می‌افتد. این پردازشگر قاتل انرژی است و 40وات مصرف می‌کند. برای اینکه موضوع روشن شود، بهتر است بدانیم که این مصرف برق معادل مصرف 20بار پردازشگر تلفن شماست. RacerAI با یک‌بار شارژ باتری فقط 2تا 3دقیقه می‌تواند پرواز کند؛ مثل پهپادهایی که انسان هدایت می‌کند. بیشتر پهپادها شکلی شبیه علامت «ضربدر» دارند و دارای 2پروانه در جلو و 2پروانه در عقب هستند. شکل RacerAI متفاوت و شبیه علامت جمع است و پروانه‌های جلو، چپ و راست به سمت پایین و پروانه‌های عقب به سمت بالا رفته‌اند. قطعه‌های مورب، پروانه جلویی را به پروانه‌های چپ و راست متصل می‌کند و هر کدام از این قطعه‌های مورب یک جفت دوربین فیش‌‌آی (اولترا واید) با فاصله 20سانتی‌متر دارند. هر جفت دوربین این توانایی را دارد که مانند چشم انسان تصاویر را سه‌بعدی ببیند. این پهپاد با 2جفت دوربین می‌تواند تصاویری با زاویه 180درجه ثبت کند.

تلاش شبانه‌روزی 9 تیم برنامه‌نویس
 9تیم از سراسر دنیا که از میان 340تیم مختلف انتخاب شده‌اند در حال تلاش برای برنامه‌نویسی هستند. اسم بعضی از این تیم‌ها بدین شرح است: Warsaw MIMotaurs از مجارستان، MAVlab از هلند، Team Puffin از سوئد و ایکاروس از آمریکا. شغل اعضای این تیم‌ها، نوشتن نرم‌افزاری است که داده‌های دوربین‌ها و سیستم ردیابی داخلی پهپادها را تحلیل کند و سپس به پهپاد دستور دهد که چگونه پرواز کند.

تیم‌های شرکت کننده
 9تیم از سراسر دنیا که از میان 340تیم مختلف انتخاب شده‌اند در حال تلاش برای برنامه‌نویسی هستند. شغل اعضای این تیم‌ها، نوشتن نرم‌افزاری است که داده‌های دوربین‌ها و سیستم ردیابی داخلی پهپادها را تحلیل و سپس به پهپاد دستور دهد که چگونه پرواز کند

این خبر را به اشتراک بگذارید