• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85538
+
-

فرهنگ عصای سفید هنوز نهادینه نشده است

مدیر کل بهزیستی گیلان: در استان ۲۰۰ دانش آموز و ۱۷۰ دانشجوی نابینا و کم‌بینا داریم

جامعه
فرهنگ عصای سفید هنوز نهادینه نشده است

مدیر کل بهزیستی گیلان گفت: عصای سفید یک فرهنگ است که افراد نابینا و کم‌بینا را معرفی می کند، اما هنوز این فرهنگ در جامعه ما نهادینه نشده است. بهزیستی گیلان ۴۵۰۰ معلول بینایی را تحت پوشش قرار داده که ۱۰.۵ درصد جمعیت معلولان استان را تشکیل می دهد.به گزارش ایسنا «حسین نحوی نژاد» با بیان این‌که معلولان بینایی استعداد خوبی برای آموزش های عالی دارند، اظهار کرد: ۲۵۰۰ مستمری بگیر با معلولیت بینایی داریم که به زودی از محل حذف یارانه دهک های بالا، 2 هزار نفر دیگر وارد چرخه می شوند. مبلغ مستمری هم بین ۱۶۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است که از ماه مهر شاهد رشد ۲۰ درصدی خواهیم بود.


معاینه ۲۷ هزار و ۵۰۰ کودک

مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان این‌که ۲۷ هزار و ۵۰۰ کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم مورد معاینه قرار گرفتند، گفت: متاسفانه درصد شناسایی افراد مبتلا به بیماری اضمحلال شبکیه چشم افزایش یافته است بنابراین غربالگری ژنتیکی نابینایی ضرورت دارد. در این راستا ۷۰۰ قلم وسیله کمک توانبخشی به اختلالات بینایی با اعتبار یک میلیارد تومان توزیع شد.نحوی نژاد با بیان این‌که ۲۰۰ دانش آموز و ۱۷۰ دانشجوی نابینا و کم بینا داریم، تصریح کرد: ۲۷۰ ورزشکار حرفه ای نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی گیلان قرار دارند که در رشته های وزنه برداری، پاورلیفتینگ، پرس سینه، شنا، گلبال، فوتبال پنج‌ نفره، پرتاب نیزه، دوومیدانی، پرش ارتفاع، جودو و... مدال های طلای المپیک و آسیایی کسب کرده اند. بی‌تردید باید به ورزش افراد با نیازهای ویژه هم توجه کنیم.


اجرای طرح یک وعده غذای گرم در ۱۱۵ روستامهد

مدیر کل بهزیستی گیلان از فعالیت ۳۵۸ مهد‌کودک شهری، ۱۲۲ روستامهد و ۲۱ مهد کودک در حاشیه شهرهای گیلان خبر داد و افزود: از جمعیت ۱۷۰ هزار نفری کودکان زیر ۶ سال گیلان فقط ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر، یعنی کمتر از ۱۸ درصد در این مهد کودک‌ها تحت آموزش قرار دارند. نحوی‌نژاد با بیان این‌که مدیریت آمادگی ها و پیش دبستانی ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است، گفت: مدیریت مهدهای کودکان زیر ۶ سال نیز به سازمان بهزیستی محول شده است.این مقام مسئول تصریح کرد: حضور سالمندان در خانواده، نیاز زوج های شاغل به مهد کودک را کم کرده است، بنابراین پدربزرگ ها و مادربزرگ ها وظیفه تربیت کودکان را بر دوش دارند.وی از اجرای طرح یک وعده غذای گرم در ۱۱۵ روستامهد استان و برای ۲۵۰۰ کودک طی امسال خبر داد و بیان کرد: برای اجرای این طرح 8 میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تخصیص یافته است و علاوه بر ایجاد اشتغال در روستاها موجب ارائه آموزش های اولیه و مهارت های زندگی اجتماعی به کودکان می شود.


افزایش ۲۹ درصدی شهریه مهد کودک‌ها

مدیر کل بهزیستی گیلان از افزایش ۲۹ درصدی شهریه مهد کودک‌ها خبر داد و اظهار کرد: برای نخستین بار برنامه شامل سازی در مهد کودک‌های استان به اجرا در می آید، یعنی کودکان با معلولیت های خفیف می توانند در کنار کودکان معمولی از امکانات و فضای آموزشی بهره مند شوند. نحوی نژاد ادامه داد: این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود که ممکن است کودکان معلول در هر خانواده ای متولد شوند و باید امکان آموزش در کنار دیگر کودکان برای آنان وجود داشته باشد. اجرای شامل سازی موجب می شود کودکان، مردم دوستی و کمک به همنوع را فرابگیرند.


برنامه های آگاه سازی برای ۵۸ هزار نفر

مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان این‌که مراکز حمایتی، اسکان، آموزشی و توانمندسازی کودکان کار و کودکان خیابان از هم جداست، گفت: ۱۱ مرکز رفاه خانواده و کودک با ۲۵۰ کودک تحت پوشش داریم. همچنین کمک هزینه شهریه مهدکودک هزار کودک توسط بهزیستی پرداخت می شود.وی از غربالگری شنوایی ۲۴ هزار نوزاد گیلانی در بدو تولد طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: ۱۳ هزار نوزاد دچار افت شنوایی شناسایی شدند و ۱۷۰ کودک تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفتند.نحوی نژاد افزود: براساس قانون برنامه ششم مشاوره ژنتیک اجباری است بنابراین به 2 هزار زوج طی سال ۹۷ مشاوره های ژنتیک ارائه شد و برای ۵۸ هزار نفر برنامه های آگاه سازی و پیشگیری داشتیم.

این مقام مسئول ۳ تا ۶ سال را شایع ترین سن برای تنبلی چشم دانست و اضافه کرد: سال گذشته ۷۵ هزار کودک ۳ تا ۶ سال مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند و ۳۰۰ نفر شناسایی شدند. همچنین طرح غربالگری اضطراب برای 2۵۰۰ کودک زیر ۶ سال انجام شده است. وی با بیان این‌که اعتیاد، طلاق و ازکارافتادگی والدین شرایطی برای کار کردن کودکان زیر سن قانونی ایجاد می کند، گفت: ۱۱ ارگان و نهاد از جمله بهزیستی متولی ساماندهی کودکان کار هستند. در گیلان مرکزی برای بازپروری کودکان کار دارای خانواده، مهاجر و حاشیه نشین ایجاد کردیم. این مسئول ادامه داد: طی 3 ماه ابتدای امسال ۱۴۸ کودک کار شناسایی شد. همچنین ۳۱ کودک آسیب‌دیده و بی‌سرپرست به صورت شبانه روزی در مرکز کودکان خیابانی تحت حمایت و مراقب بهزیستی هستند.


کودک‌همسری نداریم

«حسین نحوی نژاد» مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان این‌که بهزیستی هیچ مشکلی برای بازپروری کودکان خیابانی ندارد، بیان کرد: بهزیستی نمی تواند آزادی کسی را سلب کند. دختران خیابانی نیز در خانه های امن تحت نظر و مراقبت هستند. به گفته وی، خوشبختانه در گیلان کودک همسری گزارش نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید