• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85519
+
-

انگور خراسان به نام دیگران

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی: بازرگانان خارج استان و بیشتر از استان‌های غربی، انگورهای تولید کشاورزان ما را می‌خرند و به نام استان خود می‌فروشند

گزارش
انگور خراسان به نام دیگران

حبه‌های سرخ و یاقوتی انگورش را همه طالب هستند، از بازار داخل کشور گرفته تا کشورهای پاکستان و روسیه. اما افسوس که هزار و یک مشکل بر سر راه بازار این محصول در استان خراسان شمالی است. به گزارش ایرنا، قیمت پایین خرید، هزینه‌های بالای تولید و نبود فرصت‌های مناسب برای صادرات از مهم‌ترین مشکلاتی است که تاکداران خراسان شمالی با آن روبه‌رو هستند. از طرف دیگر، انگور محصول این استان، به نام استان‌های دیگر به فروش می‌رسد. در خراسان شمالی، ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان وجود دارد که از آن ۱۷۵ هزار تن انگور برداشت می‌شود. 


لزوم ارتقای کیفیت محصولات

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی در این باره گفت: برای حضور در بازارهای جهانی باید تولید انگور به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد. «اشکان کاویانی» با بیان این‌که یکی از مشکلات برای صادرات انگور به صورت تازه‌خوری، استفاده از سموم در تاکستان‌هاست، اظهار کرد: آلودگی سموم و فلزات سنگین به حدی می‌رسد که مورد پذیرش بازارهای خارج نیست و بارها برگشت می‌خورد. وی افزود: در برخی کشورها از جمله ترکیه، دولت برای حمایت از کشاورزان به منظور تولید محصول سالم وارد عرصه شده و استفاده از نهاده‌های بیولوژیک را ترویج داده است. 

کاویانی تصریح کرد: در ترکیه، حساسیت به استفاده نشدن سموم شیمیایی زیاد است و البته کشاورزان مورد حمایت قرار گرفته‌اند و از نهاده‌های بیولوژیک استفاده می‌کنند. وی بالا بودن هزینه‌های حمل‌و‌نقل را از دیگر مشکلات صادرات دانست و گفت: کشاورزان در این زمینه هم نیاز به یارانه و حمایت دارند و بدون این حمایت‌ها، رسیدن به اهداف در توسعه صادرات میسر نمی‌شود. این مسئول ادامه داد: برای توسعه کمی و کیفی تولید انگور در استان نیاز است که ضریب مکانیزاسیون هم ارتقا یابد. در این زمینه کشاورزان نیازمند دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت هستند. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد به هیچ عنوان برای تولیدکننده به‌صرفه نیست. یکی دیگر از صادرکننده‌های انگور هم گفت: در چند سال پیش، انگور با حجم زیاد به پاکستان صادر می‌شد اما آن کشور تعرفه واردات را افزایش داد و تجار دیگر رغبت به تجارت با ما نشدند. «غدیرعلی جعفری» اظهار کرد: ایران، تعرفه واردات محصولات پاکستانی را افزایش داد و به دنبال آن، پاکستان تعرفه واردات انگور را بالا برد. 

وی افزود: تجار پاکستان راغب به مبادله انگور بودند اما تعرفه بالا صرفه اقتصادی را تحت الشعاع قرار داد. جعفری با اشاره به شیوع بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های استان افزود: سم‌های موجود در بازار، کیفیت مناسب نداشت و یا تاکداران به لحاظ مالی توان خرید سم با کیفیت بالا را نداشته و ندارند. این صادرکننده گفت: اکنون تاکستان‌ها در حد وسیع، سوخته است و دست خالی کشاورزان، مانع رسیدگی به باغ و ممانعت از آلودگی به بیماری شد. 


مساله حل نشده بسته‌بندی

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این باره گفت: یکی از مشکلات برای توسعه تجارت انگور، ضعف در بسته‌بندی این محصول است که البته هنوز حل نشده است. «امین قربانی» درباره افزایش تعرفه‌های واردات انگور خراسان شمالی توسط پاکستان اظهار کرد: دولت بر اساس سیاست‌ها، تعرفه‌هایی را برای برخی کالاها اعمال می‌کند اما برای توسعه تجارت انگور، می‌توان با سازمان توسعه تجارت رایزنی کرد تا تعرفه ترجیحی برای مبادله این محصول با کشور پاکستان اعمال شود. تاکداران برای توسعه کمی و کیفی محصول تولیدی خود، نیاز به برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی دارند. سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح فراز است که باید در تاکستان‌ها اجرایی شود. 


کمبود بازرگانان استانی در بازار انگور

یکی از مشکلات برای توسعه بازرگانی محصول تاکداران، نبود و یا کم بودن بازرگانان فعال در این بخش است. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این مطلب افزود: بازرگانان خارج استان و بیشتر از استان‌های غربی، انگورهای تولید کشاورزان ما را می‌خرند و به نام خود می‌فروشند. «علیرضا صادق» اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات، نبود ناوگان مناسب برای حمل‌و‌نقل انگور از استان است. وی درباره ظرفیت‌های فراوری انگور در خراسان شمالی گفت: 4 واحد فراوری دراستان وجود دارد که شامل یک واحد تولید شیره انگور با ظرفیت 1۹۵۰ تن در سال و 3 واحد تولید کشمش با ظرفیت 2۹۵۰ تن در سال است. 

سالانه حدود ۱۷۵ هزار تن محصول از تاکستان‌های استان برداشت می‌شود و بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاه‌داری است. این نوع انگور بیشتر به شکل تازه‌خوری به مصرف می‌رسد و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، از این میزان ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان تولید می‌شود که به راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور فراوری در این خطه نیاز دارد.همچنین ۱۱ درصد از درآمد استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، از محل تولید انگور به دست می‌آید. کاهش قیمت و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده است که وضعیت اقتصادی تاکداران دچار مشکل و چالش شود. هم‌اکنون این قشر از نبود درآمد و تامین هزینه‌های زندگی در رنج و مشقت هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید