• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85441
+
-

راهکارهایی برای اینکه بیشتر شبیه به‌خودمان شویم

واقعی تر از همیشه

واقعی تر از همیشه

با توجه به تأثیراتی که همه ما در مواقع مختلف از محیط اطرافمان می‌گیریم، باید به درون خود نگاهی بیندازیم و بهتر با خود واقعی‌مان روبه‌رو شویم و دریابیم چرا همیشه با این موضوع مشکل داریم؛ نکته مهم نحوه برخورد و تصمیم‌گیری ما درباره خود و زندگی است که می‌تواند ما را از خود واقعی‌مان دور کند.

 برای آنکه بتوانیم به‌خود واقعی‌مان دست یابیم ابتدا باید محدودیت‌هایی که برای خودمان ایجاد کرده‌ایم.
ما معمولا به این دلیل خود واقعی‌مان را نشان نمی‌دهیم چون می‌خواهیم هیچ‌کس متوجه عیب‌هایمان نشود.
ولی بهترین کاری که برای نشان‌دادن خود واقعی می‌توانیم انجام دهیم این است که ابتدا آن را بشناسیم.
 اگر ما بتوانیم علاوه بر اینکه خودمان را می‌شناسیم، ترس‌هایمان را هم از بین ببریم و با شجاعت آنچه را واقعا هستیم نشان دهیم، می‌توانیم بهتر با خود واقعی‌مان روبه‌رو شویم.
برای شناخت بهتر خود، بهتر است به هر چه می‌گویید و هر کاری که می‌کنید خوب دقت کنید.
 ببینید چرا ارتباط داشتن با عده‌ای را بیشتر از بقیه دوست دارید و بعضی افراد دیگر را دوست ندارید! هر چه بیشتر بتوانید بدون قضاوت، نسبت به‌خود هوشیار باشید بیشتر هم می‌توانید خودتان را بشناسید.
ببینید چطور می‌توانید خود و زندگی خود را زیرنظر داشته باشید. حضور در لحظه اکنون به جای فکرکردن به گذشته و نگرانی درباره آینده به شما کمک می‌کند تا به شکلی سازنده به‌خود توجه کنید.

خودتان را بشناسید
برای آنکه خود را بشناسیم و به‌خود واقعی‌مان دست پیدا کنیم، باید واقعا تصمیم بگیریم که رشد کنیم.
 هر قدر بیشتر در پی رشد خود باشیم، بیشتر هم می‌توانیم خودمان را بشناسیم و تصمیم بگیریم که واقعا آنچه را می‌خواهیم دنبال کنیم. بنابراین هیچ‌گاه وجود خویشتن را نادیده نگیریم.
بسیاری از ما نیز از ترس‌های خود فرار یا آنها را پنهان می‌کنیم؛ چون ناراحت‌کننده یا خجالت‌آور به‌نظر می‌رسند. متأسفانه از میان برداشتن کامل ترس امکان ندارد و البته درست هم نیست.
 ترس بخش مهمی از رشد است اما اگر صحیح با آن برخورد کنیم می‌توان به روشی مثبت از آن استفاده کرد. البته در بسیاری از مواقع مشکل اصلی ترس نیست؛ بلکه مقاومت در برابر ترس و تلاش ما برای نادیده گرفتن آن است. 
بنابراین بهترین راه آن است که بتوانیم با ترس‌های خود روبه‌رو شویم، آنها را بپذیریم و از کنارشان بگذریم.
 در واقع هنگامی که می‌پذیریم ترسیدن یکی از مهم‌ترین عواطف اولیه هر انسانی است و اینکه هر کس هر قدر هم آرام، متکی به نفس و موفق هم که باشد، باز ترس را تجربه می‌کند، در آن صورت می‌توانیم واقعا با ترس‌ها و همچنین با خود واقعی‌مان روبه‌رو شویم.
 افرادی که در زندگی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند و از آن مهم‌تر، کسانی که می‌توانند احساس واقعی موفقیت را برای خود به‌وجود آورند، از ترس فرار نمی‌کنند و صادقانه با آنها روبه‌رو می‌شوند.

قدر خود را بدانید
مهم‌ترین عامل برای اینکه بتوانیم واقعا همانی باشیم که هستیم قدردانی کامل از وجود خویش است. البته این به آن معنا نیست که مغرور باشیم و خود را کامل بدانیم یا انتظار داشته باشیم همه‌‌چیز را بدون کم و کاست انجام دهیم؛ اینکه قدر خود را بدانیم و باید به‌خودمان عشق بورزیم و قدر خودمان را بدانیم.
بخشیدن خویشتن نیز نقش مهمی در آشتی با وجود خود دارد. هنگامی که بتوانید زیاد به مردم سخت نگیرید، آنها نیز شما را خواهند بخشید.
 ما معمولا به مسائل، شکست‌ها و اشتباهات خود می‌چسبیم و گاهی به شکلی باورنکردنی خود را درباره آنها ملامت می‌کنیم. فراموش نکنید اینکه بتوانیم در زندگی، خودمان باشیم به انتخاب، تعهد و اراده ما بستگی دارد. بنابراین ببینید می‌خواهید در زندگی چه نقشی داشته باشید و با دیگران چطور ارتباط برقرار کنید.
با این روش‌ها و عمل به آنها می‌توانید به خود واقعی‌تان نزدیک‌تر شوید و مشکلات‌تان را  حل کنید.
منبع: همشهری

این خبر را به اشتراک بگذارید