• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85402
+
-

چرا اینفلوئنسرها به ترکیه می‌روند؟

پایتخت بلاگرها

درباره مهاجرت فعالان فضای مجازی به ترکیه

پایتخت بلاگرها

شبنم سید مجیدی_روزنامه نگار

این روزها بسیاری از بلاگرها یا در سفر ترکیه به‌سر می‌برند یا به ترکیه مهاجرت کرده‌اند. شاید این جمله کمی اغراق شده به‌نظر برسد اما واقعا کار به جایی رسیده که بعضی‌ها این موج مهاجرت را کمی بودار می‌بینند و فکر می‌کنند حتماً کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. آیا در ایران فضا برای کاسبی و کار بلاگرها محدود شده؟ اینستاگرام واقعاً جالب شده است. اکثریت معتقدند اینجا برای زندگی مناسب نیست و چند وقتی روی این موضوع مانور می‌دهند و بعد به ترکیه مهاجرت می‌کنند و از زندگی‌های عالی و لاکچری خود عکس و فیلم می‌گیرند و ما هم فقط نگاه می‌کنیم.
آنها به طرز رازآلودی به ترکیه می‌روند، بعد در پست‌هایشان، سر و کله یک آژانس مهاجرتی و سپس یک شرکت معاملات املاک پیدا می‌شود، بعد باز کردن حساب در بانک ترکیه‌ای و از یک جا به بعد ترکیه بهترین جای دنیا معرفی می‌شود؛ زیبا، ارزان و پر از آرامش. بله درباره همان ترکیه‌ای حرف می‌زنیم که از نظر اقتصادی خودش با مشکلات زیادی دست به گریبان است. در یک دهه اخیر 80درصد از ارزش پول آن کاسته شده و نرخ بیکاری در آن بالاتر از ایران است. پس دلیل مهاجرت فقط نباید مسائل اقتصادی باشد.
بعضی از آنها هنوز پایشان به ترکیه نرسیده، برای مهاجرت توصیه‌های آموزنده هم می‌دهند! بعد از مدتی حتی ماهیت صفحات خود را تغییر می‌دهند به تولید محتوا درباره مهاجرت به ترکیه. همه‌‌چیز در این مدل صفحه‌ها پیدا می‌شود؛ از اینکه چطور مهاجرت کنیم، چقدر پول ببریم، چطور اقامت بگیریم، از کدام بنگاه معاملات املاک، خانه بخریم، کدام محله‌ها امن هستند، بچه‌مان را در کدام مدرسه ثبت‌نام کنیم، در چه بانکی حساب باز کنیم، از کدام فروشگاه‌ها و مال‌ها خرید کنیم، چطور بلیت اتوبوس و مترو بخریم و خلاصه جواب هر سؤال بی‌جواب مهاجرتی‌ای درباره ترکیه و راه و چاه زندگی در آن را در این صفحات می‌بینید.
 در آخر هم تبدیل می‌شوند به صفحه مشاوره برای مهاجرت به ترکیه. یا آنکه تورلیدر می‌شوند و باز هم از این راه درآمد کسب می‌کنند. کسب و کارها در این‌باره می‌تواند پیچیده‌تر هم باشد؛ مثلاً حمل اثاثیه منزل از ایران به ترکیه فقط با یک کلیک!
البته که گران شدن ملک در تهران، خود شاید یکی از دلایل اصلی تمایل ایرانی‌ها به خرید ملک در ترکیه باشد. حتی می‌گویند قیمت خانه در بعضی محله‌های تهران، از منهتن نیویورک هم گران‌تر است. از طرف دیگر به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی ایران، قشر مرفه‌تر و خیلی از تجار ترجیح می‌دهند برای نجات کسب و کار خود و برقراری ارتباط بانکی با کشورهای اروپایی و آمریکایی ترکیه را به‌عنوان مقصد مهاجرتی انتخاب کنند.
داوود که خود ساکن ترکیه است اعتقاد دارد که این هجوم اینفلوئنسرها به ترکیه کاملا توجیه اقتصادی دارد. به‌خصوص آنها به‌دلیل نوع کسب و کارشان از درآمد مناسبی برخوردارند و به راحتی می‌توانند در ترکیه یک ملک بخرند، اقامت اینجا را بگیرند و از آزادی نسبی بیشتری برخوردار شوند. قیمت آپارتمان در استانبول نه فقط بسیار ارزان‌تر از تهران است بلکه از خرید ویلا در شمال نیز به صرفه‌تر خواهد بود. حتی اگر پاسپورت ترک را هم نخواهند به‌طور حتم تفریح در استانبول را ترجیح می‌دهند.
البته بعضی‌ها مثل زهرا دید منفی‌تری به ماجرا دارند؛ گویا دیگر تبلیغات داخلی برای این بلاگرها صرف نمی‌کند. مهاجرت می‌کنند به ترکیه و بعد از مدتی تبلیغ مهاجرت به این کشور و راه‌اندازی کسب و کار در آنجا را می‌کنند.
اما یکی از همین اینفلوئنسرها درباره این دیدگاه که میان مردم در صفحات اجتماعی همه‌گیر شده، در صفحه خود توضیح می‌دهد که چطور ممکن است یک نفر پول گرفته باشد تا تبلیغ یک کشور دیگر را بکند؟ مگر چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ یعنی دولت ترکیه پول داده تا ما مردم ایران را به اینجا بکشانیم؟ این حرف منطقی نیست.
البته با توجه به اینکه دولت ترکیه چندی پیش با صرف هزینه‌ای گزاف تعدادی از اینفلوئنسرهای سراسر دنیا (از جمله ایران) را دعوت کرد تا برای گردشگری این کشور تبلیغ کنند، شاید ظن و گمان‌های مردم هم بی‌دلیل نباشد؛ همچنین اینکه ترکیه سیاست‌های خود را درباره مجوز اقامت ساده‌تر کرده است. در این چند سال آن‌قدر بلاگرهای اینستاگرام از مهاجرت یا سفر به ترکیه گفته‌اند و از جای‌جای این کشور عکس و متن و فیلم منتشر کرده‌اند که طبیعی است علاقه قشر دیگری به این کشور و مهاجرت به آن بیشتر شود. اما قطعاً موضوع این بار یک‌وجهی نیست. ببینیم آمار و ارقام چه می‌گوید و آیا کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه کوچ اینستاگرامرها به ترکیه وجود دارد یا اینکه در واقعیت هم ایرانی‌های بیشتری به این مقصد مهاجرتی هجوم برده‌اند. طبق آمار سایت میدل ایست‌ای، تعداد ایرانی‌هایی که طی 6‌ماه نخست سال 2019 از طریق خرید ملک به دریافت تابعیت ترکیه اقدام کرده‌اند، 150درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است؛ یعنی طی 6‌ماه 550میلیون دلار ارز از کشور برای خرید خانه در ترکیه خارج شده است. نکته دیگر اینکه از‌ماه جولای (تیرماه) تا‌کنون 1700متقاضی دیگر در صف انتظارند که بیشتر آنها از ایران بوده‌اند. به‌طور کلی ایرانی‌ها بعد از عراقی‌ها بیشترین مهاجران و بیشترین خریداران ملک در ترکیه به‌حساب می‌آیند. طبق قوانین ترکیه با 500هزار دلار سرمایه‌گذاری یا خرید ملک به ارزش 250هزار دلار می‌توان اقامت دائم این کشور را گرفت. این میزان تا سپتامبر 2018یک میلیارد دلار بود و از آن زمان کاهش یافت که شاید دلیل اصلی شدت گرفتن مهاجرت ایرانیان همین موضوع باشد. قضیه وقتی راحت‌تر می‌شود که رفتن به ترکیه حتی به ویزا هم نیاز ندارد. به نقل از روزنامه دیلی‌صباح ترکیه، تعداد خانه‌هایی که به نام ایرانیان در ترکیه ثبت شده به 9600واحد رسیده است و هر ‌ماه بر این تعداد افزوده می‌شود. ایرانی‌ها در نقاط مختلف این کشور اقامت می‌کنند و البته که شهرهای استانبول و آنتالیا مقاصد اول آنها به شمار می‌آیند. تمایل میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا برای مهاجرت به کشورهای اروپایی و سیاست‌های ضد‌ایرانی دونالد ترامپ در آمریکا باعث شده تا ایرانیان بیشتر به مهاجرت در کشور همسایه یعنی ترکیه متمایل شوند. طبق تحقیقات این وب‌سایت، با توجه به موجی که برای مهاجرت ایرانیان شکل گرفته، در آینده‌ای نزدیک تعداد خانه‌های ایرانیان دراین کشور به 50هزار تا 100هزار واحد خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید