• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85367
+
-

سطح زیر کشت کلزا در خمین ۶ برابر شد

مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: سطح زیر کشت کلزا سال زراعی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه قبل ۶ برابر شد.

 «عباس ارشدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سال زراعی گذشته ۳۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت که این سطح در سال زراعی جاری ۲۰۷ هکتار است.
وی بیان کرد: برنامه‌ریزی اصولی، طرح‌ها و کارگاه‌های آموشی و ترویجی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به میزان هر هکتار ۵۰ میلیون ریال، توجیه بهره‌برداران در مورد کشت تناوب با غلات و خرید تضمینی از دلایل توسعه کشت کلزاست.

مدیر جهاد کشاورزی خمین اظهار کرد: این بسته‌های حمایتی توسط کارشناسان و عوامل اجرایی جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی به‌موقع رغبت کشاورزان از کاشت این محصول را برانگیخت.
ارشدی گفت: 1۵۰۰ کیلوگرم انواع بذر خارجی و نهاده‌های شیمیایی بستگی به ارقام کشت شده تا ۵۸۰ کیلوگرم در هر هکتار بین کشاورزان توزیع می‌شود. 

وی پیش‌بینی کرد که بیش از ۳۱۰ تن دانه روغنی کلزا از این سطح زیر کشت در بهار سال آینده برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: با توجه به ارزش غذایی کلزا که حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است، کاشت این گیاهی مفید و استراتژیک با مصرف آب اندک در صنعت روغن در دستور کار قرار گرفت.

ارشدی بیان کرد: این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد.
وی افزود: کاه کلزا سریع‌تر از غلات در زمین پوسیده و سبب افزایش مواد آلی و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید