• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85313
+
-

تغییر مسیر انرژی در تهران

حناچی: سیاست شهرداری تهران حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است

تغییر مسیر انرژی در تهران

الگوی مصرف انرژی‌ فسیلی در کلانشهر تهران به سمت استفاده حداکثری از انرژی تجدید‌پذیر تغییر مسیر می‌دهد. پیروز حناچی، شهردار تهران می‌گوید: سیاست عمومی شهرداری تهران، حمایت از توسعه انرژی تجدید‌پذیر است. این تغییر رویکرد مهم در شرایطی قرار است رخ دهد که آخرین گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد ارزش دلاری مصرف سالانه 4فرآورده اصلی نفتی در استان تهران 3میلیارد و 189میلیون دلار بوده و به سرعت در حال افزایش است.

 به گزارش همشهری، کلانشهر تهران پتانسیل بالایی برای تبدیل به یک الگوی ملی تغییر سبک مصرف انرژی دارد. 
به گفته شهردار تهران، 80درصد از آلودگی هوای پایتخت، ناشی از سوخت‌های فسیلی است که از این رقم 40درصد مربوط به ‌خودروهای شخصی است. پیروز حناچی می‌گوید: باید بتوانیم استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهیم. او دیروز در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه 4میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه در تهران تردد دارد، توضیح می‌دهد: ۸۰درصد وسایل‌نقلیه در تهران، یعنی 3میلیون و ۳۷۰هزار دستگاه آن، خودروهای سبک هستند و ۱۸درصد هم مربوط به موتورسیکلت‌هاست. او با بیان اینکه موتورهای کاربراتوری تأثیر بسیار زیادی روی آلودگی هوا دارند، تأکید می‌کند: در تهران ۲۲درصد از وانت‌ها، ۹درصد از خودروهای مسافری و 5درصد از تاکسی‌ها دارای موتور کاربراتوری هستند که در آلایندگی تهران تأثیرگذارتر هستند.

شهردار تهران اعلام می‌کند: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در تهران را با کمک‌های دولت و سایر فعالان پیگیری خواهیم کرد. حناچی با اشاره به اینکه ۴۰درصد آلودگی از خودروها و ۱۰درصد از موتورهای کاربراتوری است می‌گوید: عامل ۳۳درصد آلودگی هوا ناشی از اتلاف انرژی در بخش خانگی و تجاری است. شهردار تهران از تلاش برای جایگزینی خودروهای برقی در شبکه تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهران خبر می‌دهد و می‌افزاید: استفاده از موتورهای برقی هم در دستور کار است. شهردار کلانشهر تهران البته به چالش اصلی بر سر راه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و تأکید می‌کند: واقعی‌تر شدن نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک خواهد کرد.آخرین آماری که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر کرده نشان می‌دهد: مجموع مصرف 4فرآورده اصلی نفت شامل بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در استان تهران به 8میلیارد و 53میلیون لیتر رسیده که 12.3درصد از کل مصرف سوخت‌های فسیلی را شامل می‌شود و به این ترتیب استان تهران در رتبه نخست مصرف 4فرآورده نفتی قرار دارد. همچنین ارزش دلاری 4فرآورده یادشده در استان تهران 3میلیارد و 189میلیون دلار برآورد شده و جالب اینکه برخی از مصرف‌کنندگان عمده انرژی در استان تهران، نیروگاه‌های ری، بعثت، رودشود، پرند، دماوند و کارخانه‌های سیمان تهران، سفید شمال و فیروزکوه معرفی شده‌اند.

سهم اندک ایران از انرژی پاک
حمید چیت‌چیان، وزیر سابق نیرو و رئیس چهارمین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر دیروز اعلام کرد: در سال میلادی گذشته ۲هزار و ۳۷۸گیگاوات انرژی از منابع تجدیدپذیر در دنیا تامین شده درحالی‌که سهم ایران از تولید این انرژی از مهرماه سال گذشته تا‌کنون ٢٩٠مگاوات بوده است. او ظرفیت کلی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران را ٨٤١مگاوات دانست و گفت: ایران از نظر علمی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر دارای مقام ١٤ جهان و رتبه اول یا دوم منطقه است؛ در حالی که فعالیت قابل توجهی در تولید این نوع انرژی ندارد. او ادامه داد: ایران دارای شرایط اقلیمی بسیار مناسب و دارای ظرفیت بالایی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است اما با وجود این ظرفیت و توانمندی‌های علمی و صنعتی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت توسعه‌ای این نوع نیروگاه‌ها بسیار کند است.

ضربه ارز به انرژی تجدیدپذیر
وزیر سابق نیرو با اشاره به اینکه اختلاف نرخ ارز در یک سال گذشته ضربه سختی به روند توسعه این نیروگاه‌ها زده است ادامه داد: با ابلاغ تعرفه‌های جدید وزارت نیرو پیش‌بینی می‌شود شرایط مناسب‌تری فراهم شود. چیت‌چیان افزود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سبب فعال‌شدن پروژه‌های مکمل و نوآورانه ازجمله خودروهای برقی، شبکه‌های هوشمند، ریزشبکه‌ها و تولید توزیع شده برق خواهد شد که این پروژه‌ها شکوفایی ملی و رشد صنعت برق را به همراه دارد.

قول وزارت نیرو
همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ۸۴۱مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 2برابر شده است. حائری با بیان اینکه تا پایان امسال ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به هزارمگاوات خواهد رسید، قول داد: وزارت نیرو مصمم است تاپایان دولت دوازدهم ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را به ۴هزار مگاوات برساند. حائری از شناسایی ۱۵۰هزار مگاوات انرژی آفتاب برای ایجاد مزارع انرژی خورشیدی خبر داد و گفت: با وجود ۸۲هزار مگاوات نیروگاه‌های آبی، اتمی و تلمبه ذخیره‌ای پتانسیل بسیار زیادی در استفاده از انرژی تجدیدپذیر در کشور ایجاد شده است.

   تامین برق عشایر با انرژی خورشیدی

مجری طرح برق‌رسانی روستایی، دیروز در کنفرانس انرژی‌های تجدید پذیر  با اشاره به آغاز عملیات برق‌رسانی به 25هزار خانوار عشایر کوچ‌رو از طریق مولد برق خورشیدی قابل حمل، گفت: این طرح تا پایان دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد تا عشایر در زمان کوچ‌های متداول خود از نعمت برق برخوردار باشند.  علی چهل‌امیرانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون جمعیت روستایی برق‌دار در ایران به بیش از 99.7درصد رسیده است، ادامه داد: براساس اطلاعات سایت آژانس بین‌المللی انرژی، این رقم در آمریکای مرکزی و جنوبی 86درصد، قاره آسیا 85درصد، خاورمیانه 78درصد، آفریقا 36درصد و به‌طور کلی در جهان جمعیت روستایی برق‌دار حدود 76درصد است. از این‌رو کشور ما در زمینه برق‌رسانی روستایی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

   شهردار تهران: 80درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از سوخت‌های فسیلی است که از این رقم 40درصد مربوط به‌خودروهای شخصی است

   4میلیون و ۲۰۰هزار وسیله نقلیه در تهران تردد دارد، که ۸۰ درصد آن، خودروهای سبک و ۱۸ درصد موتورسیکلت‌ها هستند

   موتور‌های کاربراتوری تأثیر بسیار زیادی روی آلودگی هوا دارند، ۴۰درصد آلودگی از خودروها و ۱۰ درصد از موتورهای کاربراتوری است 

   در تهران ۲۲درصد از وانت‌ها، ۹درصد از خودروهای مسافری و 5درصد از تاکسی‌ها دارای موتور کاربراتوری هستند

   توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در تهران را با کمک‌های دولت و سایر فعالان پیگیری خواهیم کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید