• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85299
+
-

رئیس‌جمهور در نشست خبری با اصحاب‌رسانه های‌داخلی و‌خارجی:

پشت بحران را شکستیم

پشت بحران را شکستیم

نشست خبری حسن روحانی، رئیس‌جمهور پس از نزدیک به 2سال با اصحاب رسانه و خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد؛ نشستی که به گفته رئیس‌جمهور در شرایطی برگزار ‌شد که ایران پشت بحران را شکسته و یک شرایط بسیار سخت و تاریخی اقتصادی، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،‌ حسن روحانی در تشریح این وضعیت با بیان اینکه در سال97 اخبار داخلی و خارجی حکایت از آن داشت که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در سال98 پیش‌رو خواهیم داشت، گفت: حتی برخی از تحلیلگران اقتصادی در برخی رسانه‌ها، بحث تورم 3رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این 18‌ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز به‌طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، برای زدن آسیب جدی به نظام پایان یافته و همه آنها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه‌بحرانی، عبور کرده‌ایم.
روحانی با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال98 شاخص‌های اقتصادی کشور مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند، اظهار داشت: تورم نقطه‌به‌نقطه از 52درصد به 34درصد رسیده و طی این چند‌ماه تورم نقطه‌به‌نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌های ما این است تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال، رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت؛ به‌گونه‌ای که در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال 843هزار اشتغال خالص داریم، گفت: بیکاری ما از بالای 12درصد (12.3) به 10.5درصد کاهش پیدا کرده یعنی 1.8درصد منفی شده و این به‌معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است، از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است، گفت: طبق آمار بانک مرکزی، مهرماه سال‌جاری نسبت به مهرماه سال قبل حدود 40درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.
رئیس‌جمهور ضمن تشکر از همه کسانی که در جنگ بزرگ روانی، اقتصادی و سیاسی نترسیدند، نهراسیدند، ایستادند، مقاومت کردند و پشت بحران را شکستند گفت: کاری که امروز دولت بعد از 18‌ماه می‌تواند ارائه کند در محضر ملت ایران، کاملاً نشان می‌دهد که دولت خسته، ناتوان و ناکارآمد نیست و دولت برنامه‌ریز بوده و قادر است از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی در زمان کوتاه خارج شود.

روابطمان با امارات بهتر شده است
خبرنگار شبکه الجزیره عربی از رئیس‌جمهور ایران درخصوص تلاش‌های نخست‌وزیر پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان در سفر روز گذشته به تهران پرسید و همچنین با اشاره به سفر برخی از مقام‌های اماراتی به ایران، گفت روابط ایران و امارات به کجا رسیده است؟
رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: یکی از اهداف عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در سفر به تهران این بود که در زمینه منطقه و مسائل منطقه با هم گفت‌وگو کنیم و با توجه به اینکه روز سه‌شنبه عازم عربستان است، می‌خواست نکات مورد نظر ما را بشنود. روحانی افزود: خوشبختانه آقای عمران‌خان خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند، ایشان هم نکاتی که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سؤالی که ایشان داشتند را پاسخ دادند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مطرح است و خود آقای عمران‌خان به‌نظر برای حل مسائل منطقه‌ای و من‌جمله ایران و عربستان و موضوع یمن دنبال آن بود، موضوع بااهمیتی است.
روحانی با تأکید بر اینکه اگر موضوع یمن به یک آتش‌بس و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود، یکی از گره‌های منطقه‌ و ازجمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود، اظهار داشت: هیچ‌وقت نخواستیم با همسایگانمان روابط بدی داشته باشیم. روحانی در پاسخ به بخش دوم سؤال خبرنگار الجزیره در مورد روابط ایران و امارات، گفت: بله، ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد. برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی از مقامات ایران به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه های اخیر بهتر از گذشته است

از صحبت‌هایم برداشت اشتباه شد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیرش مبنی بر نظارت‌های شورای نگهبان خاطرنشان کرد که از صحبت‌هایش برداشت اشتباه شده است. او گفت: با وجود اینکه برخی تفسیر و تحلیل‌هایی راجع به صحبت‌های من کردند، بحثم این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند یا نمی‌کند. همه نهادها سر جای خودشان و طبق قانون اساسی برای ما محترم هستند و امیدواریم همه طبق چارچوب قانون عمل کنند و اگر لایحه شفافیت تصویب شود که عالی می‌شود، چون هر رأیی هم که نهاد محترم شورای نگهبان بدهد آن هم باید اعلام کند و بگوید که چرا به این رأی داده و چرا این را رد کرده و چرا این را تأیید کرده، بنابراین کار و امور بسیار بهتر خواهد شد.وی با بیان اینکه خواسته دولت حضور بیشتر مردم در انتخابات و شکل‌گیری رقابت بهتر است، گفت: همه گروه‌های سیاسی، همه جناح‌ها و هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد و عزت ایران را می‌خواهد و هرکه نظام ما را پذیرفته و قبول دارد، حالا دارای هر سلیقه‌ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند.روحانی با بیان اینکه شورای محترم نگهبان طبق قانون اساسی، ناظر و نظارت‌کننده است، اظهار داشت: شورای محترم نگهبان قضاوت‌کننده نیست، دخالت‌کننده هم نیست، فقط نظارت‌کننده است، امیدواریم شورای نگهبان کار نظارتی را با دقت انجام دهد، دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیأت‌های اجرایی بتوانند در این زمینه به‌خوبی عمل کنند.

یک میلیون و 100هزار خانه نیمه‌کاره را تکمیل کردیم
رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره مسکن با اشاره به اینکه دولت در ابتدای کار با دو گرفتاری مواجه بود که یکی 43هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی رفته بود و این مشکلات، تورم و گرفتاری داشت، ادامه داد: اینگونه مسکن ساختن آسان است و ما می‌توانیم فردا صبح از جیب بانک مرکزی 60هزار میلیارد تومان بگیریم و مسکن درست کنیم اما چه بلایی سر مردم می‌آید که یعنی از جیب مردم برداشتیم.
روحانی تأکید کرد: وقتی دولت دست در جیب بانک مرکزی داشته باشد یعنی در جیب مردم دست می‌کند، چراکه هر چه پایه پولی بالا برود، تورم افزایش می‌یابد و مردم باید بیشتر هزینه بدهند که این از جیب مردم است و از جیب کس دیگری نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکل دوم این بود که خانه‌ها نیمه‌کاره بودند و نمی‌توانستیم رها کنیم، گفت: برای تکمیل بودجه بالایی می‌خواستیم اما یک میلیون و 100هزار از این خانه‌های نیمه‌کاره را تکمیل کردیم که یک کار بسیار عظیم بود و پیش از آنکه آنها مسکن را ساختند ما این مسکن را ساختیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خانه‌هایی که قبلا درست کرده بودند آب، برق، تلفن، پاسگاه، مدرسه، مسجد، جاده و هیچ‌چیزی نداشت، گفت: پول عظیمی خرج شد برای اینکه زیربناهای لازم برای این مسکن درست شود و وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تلاش کرد تا مسکن بیشتری بسازیم اما این وزارتخانه در آن مقطع بیشتر توجه و تمرکز به سمت توسعه بندرگاه‌ها، جاده‌ها و راه‌آهن داشت.

در زمینه سوخت، باری به مردم تحمیل نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه سوخت و حامل‌های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم، یک مسیر عادلانه مناسبی نیست، گفت: باید روی آن فکر شود و روی آن دارد فکر می‌شود. معنی آن این نیست که یک‌بار سنگینی بر مردم تحمیل شود حتما اینطور نخواهد بود. یعنی دنبال این نیستیم که قیمت سوخت مانند ترکیه، یک لیتر بنزین 15هزار تومان و مانند اروپا 20هزار تومان شود یا در کشورهای عربی جنوب، بنزین لیتری 6هزار تومان است.
روحانی خاطرنشان کرد: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم یارانه را از قیمت بنزین یا سوخت و به‌طور کلی حامل‌های انرژی برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار نه امکان‌پذیر است و نه برای مردم ما در این شرایط اقتصادی، قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که یک تغییراتی در این زمینه انجام شود و اگر به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم.


حرف غلطی است
وی در پاسخ به پرسش روزنامه کیهان مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اعطای ۱۸میلیارد دلار پول به وارد‌کنندگان و ادعای این رسانه مبنی بر بر باد رفتن این پول اظهار کرد: اولا که این سخن بسیار غلط است که گفته می‌شود این ۱۸میلیارد بر باد رفته است. ما ۱۸میلیارد دلار را به مردمی داده‌ایم که آمده‌اند و برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. آنان این پول را دریافت کردند که جنس وارد کنند، اگر این کار را نکردند حتما باید با آنها برخورد شود اما ما این ۱۸ میلیارد را به مردم داده‌ایم و امسال هم تا همین امروز ۱۹میلیارد دلار پرداخت کرده‌ایم تا جنس وارد شود. پس این حرف غلطی است که می‌گویند پول‌ها بر باد رفته است.
روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره  جنگ یمن تاکید کرد: احتمال پایان جنگ یمن امروز بیش از هر زمان دیگری هست .

    اگر همه پرسی بد است از قانون اساسی حذفش کنید


رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به موضوع اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان پرونده ترور شهدای هسته‌ای و اجحافی که در حقوق این افراد شده است اشاره کرد و گفت: ما با مشکلاتی نیز روبه‌رو هستیم و به برخی از پرونده‌ها که در قوه قضاییه مطرح شده است، اشاره کردیم.
روحانی تصریح کرد: فکر می‌کنم اشکال کار از اینجا شروع می‌شود که رئیس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، چون مسئول اجرای قانون اساسی است، باید حواسش مدام به قانون اساسی باشد که در کجا نقض شده است؟ در کجا اجرا شده است؟ در کجا متوقف شده است؟ در کجا اعتنا نشده است و یا در کجا فراموش شده است؟ وقتی من به بعضی از اصل‌ها در سخنرانی‌ها اشاره می‌کنم برخی عصبانی می‌شوند مثل اینکه از قانون اساسی آسمان هفتم صحبت می‌کنم.روحانی افزود: همه پرسی در همین قانون اساسی است، اگر بد است، بیایید آن را حذف کنیم و اگر خوب است چرا نگرانیم.رئیس‌جمهور تصریح کرد: معتقدم برای ثبات این نظام و پایداری آن بهترین راه، راهی است که قانون اساسی پیش‌بینی کرده است ازجمله مسئله همه‌پرسی در مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی.رئیس‌جمهور همچنین گفت: به‌نظر من اصل ۱۱۳ قانون اساسی، اصل بسیار مهمی است و مردم به رئیس‌جمهور رأی نمی‌دهند که فقط رئیس دستگاه اجرایی باشد. مردم رأی داده‌اند به اینکه رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون است و اگر بخواهیم آن را تفسیر دیگری بکنیم، بگذاریم برای رئیس‌جمهور بعدی و آن را از قبل نیز به مردم بگوییم، به آنها بگوییم رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌کنیم فقط مسئول دستگاه اجرایی است و در قانون اساسی هیچ دخالتی ندارد.روحانی به ماجرای اعترافات اجباری اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات پذیرفته و قبول کرده است و وزیر نیز با من صحبت کرد که عده‌ای را در دولت قبلی به دلایلی دستگیر کردند، در عمل ما به این نتیجه رسیدیم که شواهد کافی نیست. لذا وی یکی از معاونین را پیشنهاد کرد که موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کند که پس از بررسی‌ها اعلام کرد دلایل کافی نبوده است و عده‌ای از این افراد از نظر ما بی‌گناه هستند و باید به اینها خسارت پرداخت کنیم و من نیز پذیرفتم که خسارت به مردم پرداخت شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :