• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85144
+
-

بادبادک‌های عشق و امید

سلامت
بادبادک‌های عشق و امید

کاروان «بادبادک‌های عشق و امید» با هدف اطلاع‌رسانی در مورد بیماری سرطان پستان در چهارمین سفر استانی و شهرستانی خود یک روز را در پارک سپیدار میهمان سنندجی‌ها بودند. به گزارش ایرنا، بادبادک‌های عشق و امید در واقع عنوان جشنواره‌ای است که به همت موسسه سرطان پستان تهران و با هدف آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به بانوان کشور در خصوص پیشگیری و درمان بیماری سرطان پستان در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. 

در قالب این جشنواره کمپینی با عنوان هما (همت ملی ایرانیان) با شعار همه با هم در کنترل سرطان پستان مشارکت کنیم راه‌اندازی شده که اعضای آن از بهبود یافتگان این بیماری هستند. 7۶۱۴ کیلومتر مسافرت زمینی به ۱۸ شهر و ۱۹ مرکز استان توسط اعضای بهبود یافته این کمپین و اعطای داوطلبی موسسه سرطان پستان تهران به عنوان سند درمان‌پذیری این سرطان، برنامه اصلی این جشنواره در شهرهای مختلف است.

 اعضای این کمپین قصد دارند با حضور در شهرهای مختلف کشور و اطلاع‌رسانی‌ لازم به مردم در واقع تابوی بیماری سرطان را شکسته و ترس و وحشت را از این نوع سرطان در میان بانوان به عشق به زندگی و امید به بهبودی تبدیل کنند. اعضای این کمپین در چهارمین مسافرت خود بعد از تبریز، ارومیه و اردبیل در پارک سپیدار سنندج میهمان مردم این شهر شدند.


سرطان پستان؛ شایع‌ترین سرطان در ایران

مدیر و موسس موسسه سرطان پستان در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: براساس آخرین آماری که از وزارت بهداشت در سال ۹۳ وجود دارد سرطان پستان با بیش از ۱۳ هزار مورد بیمار در سال شایع‌ترین نوع سرطان در جمعیت ایران است. دکتر «آزاده جولایی» افزود: پس از سرطان پستان، سرطان‌های معده و پوست با هر کدام ۱۰ هزار بیمار در سال و پس از آن سرطان کولون در رده‌های بعدی قرار دارند. 
وی گفت: سرطان پستان نسبت به سرطان‌های دیگر از ۲۵ سالگی می‌تواند وجود داشته باشد، لذا اولین سرطانی که با جمعیت ۲۰ میلیونی دهه ۶۰ با افزایش آن روبه‌رو شدیم این سرطان است که باید بیش از پیش مورد توجه باشد. 

این متخصص جراحی عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: خاصیت سرطان پستان قابلیت درمان‌پذیری آن است. البته مثل شمشیر دو لبه می‌ماند و اگر درمان نشود صد درصد مریض را از بین می‌برد و اگر درمان شود بیمار می‌تواند سال‌های سال بدون مشکل زندگی کند.  دکتر جولایی یادآور شد: سرطان پستان سرطانی است که یک زن با یک مادر حتی در یک مرحله پیشرفته و درگیر شدن بیماری با استخوان می‌تواند سال‌ها بدون مشکل زندگی کند، بنابراین ارزش دارد ما روی این سرطان و درمان آن سرمایه‌گذاری کنیم.


تابوی سرطان شکسته می‌شود

مدیر و موسس موسسه سرطان پستان گفت: اعضای جشنواره بادبادک‌های عشق و امید و کمپین هما متشکل از ۲ پزشک و تعدادی از بانوان بهبود یافته سرطان پستان است که داوطلب عضویت در موسسه سرطان پستان تهران بوده‌اند.  مسئول جراحی پستان بیمارستان فوق تخصصی زنان مهدیه اضافه کرد: قرار است به ۱۸ مرکز استان و ۱۹ شهرستان در قالب این جشنواره به صورت زمینی سفر کنیم تا این افراد نیز سند سلامت بعد از سرطان پستان باشند.

وی یادآور شد: وقتی یک فرد بهبود یافته به دیگران اطلاع‌رسانی می‌کند خود نشان می‌دهد سرطان پستان، سرطانی قابل درمان است و در واقع اعضای این کمپین سعی دارند تابوی سرطان را در کشور بشکنند.  دکتر جولایی افزود: نکته دیگری که ما روی آن کار می‌کنیم این است که روش‌های جدید تشخیص و درمان را که در آن میزان صدمه به بیمار حداقل است نشان دهیم؛ یعنی روش‌های جدیدی که میزان صدمه‌اش کمتر و فایده‌اش بیشتر بوده و طول عمر بیمار را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در سنندج کلینیک پستان وجود دارد و بهترین کارها در آن انجام می‌شود، تاکید کرد: کردستان جزو معدود استان‌هایی است که در زمینه سرطان پستان کار کلاسیک انجام می‌دهد.  مدیر و موسس موسسه سرطان پستان تهران گفت: بانوان باید آگاهی داشته باشد اهمیت و علایم سرطان پستان را بدانند و خود را معاینه کرده و به محض این‌که علایم را دیدند به پزشک مراجعه کنند.

 وی افزود: سنندج چهارمین شهر و دومین مسیر ماست، مسیر اول ما تبریز، ارومیه و اردبیل بود و مسیر دوم سنندج، کرمانشاه و همدان است. در این سفرها از کمپین ‌هما نیز در این شهرها رونمایی می‌شود. دکتر جولایی اظهار کرد: ایده این کمپین بعد از فوت پروفسور میرزاخانی مطرح شد و کارهای زیرساختی آن انجام و در واقع مخفف همت ملی ایرانیان است.  وی اضافه کرد: تهران جزو شهرهای آخر است و برای انتخاب شهرها اولویت را به استان‌های محروم، سیل‌زده و زلزله‌زده و استان‌هایی داده‌ایم که دارای بیشترین مبتلایان به سرطان پستان بوده‌ و دسترسی زمینی به آنها راحت‌تر است. 


آمادگی بانوان کرمانشاهی برای پویش حمایت از بیماران سرطان پستان 
   
طاق‌بستان کرمانشاه جمعه شب میزبان بانوانی بود که عاشق زندگی هستند و خود زندگی می‌بخشند و در ماه اکتبر (ماه اطلاع‌رسانی جهانی سرطان پستان)، با صورتی‌کردن این اثر تاریخی، آمادگی خود را برای مبارزه و کنترل سرطان سینه اعلام کردند. در این همایش که به همت پویش حمایت از بیماران سرطان پستان «ققنوس» و با حضور جمع کثیری از بانوان و پزشکان در محوطه تاریخی طاق‌بستان برگزار شد، فاطمه جولایی، فوق تخصص جراحی سینه گفت: ۱۳ هزار بیمار سرطان پستان در ایران داریم که ۲۵ درصد از آنها زیر ۴۰ سال سن دارند. 

وی گفت: به همراه بیماران بهبودیافته بنا داریم تا حدود 8 هزار کیلومتر را در ایران و در ۱۸ مرکز استان پیاده‌روی کنیم تا به زنان ایرانی بگوییم که سرطان پستان درمان‌پذیر است و بیمار را از بین نمی‌برد. این پزشک متخصص افزود: بیماران دارای سرطان پستان امروز از بیشترین بیمارانی هستند که زنده مانده‌اند و هیچ بیماری ندارند.

وی از رونمایی پویش «همت ملی ایرانیان» نیز خبر داد و گفت: در این کمپین هر نفر ماهانه هزار تومان پرداخت می‌کند و با این پول مرکز تخصصی شهر خود را تاسیس یا تجهیز خواهند کرد. «رویا زندیان» یکی دیگر از متخصصان سرطان پستان در این گردهمایی لمس توده یا تومور در سینه، ترشح آب یا خونابه از سینه، تغییرات در پوست بافت پستان، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل را از علائمی عنوان کرد که بانوان حتما در صورت مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کنند. 

شیما اسفندیاری» مدیر و موسس انجمن پویش حمایت از بیماران سرطان پستان ققنوس که مجری برپایی این همایش بود و خود از بهبودیافتگان این بیماری محسوب می‌شود، گفت: برای اولین بار در ایران و در ماه اکتبر، طاق زیبای بستان برای حمایت از بیماران سرطانی، به رنگ صورتی درمی‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید