• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85075
+
-

معدن اسناد و مدارک!

معدن اسناد و مدارک!

امیر‌عباس نخعی _ روزنامه‌نگار

زمانی از آزادی رسانه که سخن به میان می‌آمد، می‌گفتند مطبوعات در نوشتن آزادند، اما آزادی پس از نوشتن است که آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: «اگر کسی افشای فسادی انجام داد، باید در امنیت باشد، بحث مهم و درستی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چون دولت متأسفانه نقش پررنگی در اقتصاد دارد، فساد هم زیاد است اما یکی از راه‌هایی که می‌تواند از فساد جلوگیری کند، رسانه‌ها هستند».
این سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری به وضوح بر 2نکته مهم اذعان دارد؛ اول اینکه اقتصاد ایران به‌دلیل دولتی‌بودن در معرض فساد است و به‌دلیل پر‌رنگ‌بودن حضور دولت در اقتصاد، میزان این فساد دولتی زیاد هم هست. دوم اینکه در چنین شرایطی افشا‌کنندگان فساد باید در امنیت باشند؛ یعنی از سوی نهاد‌ها یا افراد صاحب‌قدرت و ثروت تهدید نشوند.

این سخنان بسیار درستی است که وقتی از زبان معاون اول رئیس‌جمهور بیان می‌شود، نشان می‌دهد که افشا‌کنندگان فساد در امنیت قرار ندارند. اگرچه با تغییر و تحولات صورت‌گرفته در قوه قضاییه فضا دچار تغییرات مثبتی شده، اما واقعیت این است که باندهای فساد و قدرت آنچنان از حاشیه امن برخوردارند که صدای هر افشا‌کننده‌ای را در نطفه خفه می‌کنند و یا اگر موفق نشوند، دست‌به‌کار می‌شوند تا او را از کرده خود پشیمان سازند تا دیگر به سمت و سوی آنها نرفته و کار را در نیمه راه رها سازد.
یکی از ریشه‌ای‌ترین شرایط مبارزه با فساد این است که رسانه‌ها شهامت پرداختن به آن را داشته باشند و قانون بتواند از آنها حمایت کند. در سال‌های گذشته متأسفانه نبود امنیت کافی موجب شده تا روزنامه‌نگاری تحقیقی مبتنی بر افشای فساد و حقیقت‌یابی (نه مچ‌گیری) ریشه‌اش بخشکد و کمتر خبرنگار و رسانه‌ای به این حوزه ورود کند و نتیجه هم شده آنچه که امروزه شاهدیم و روزی نیست که خبر از افشای فسادی یا برخورد با مفسدین و تشکیل دادگاهی در میان نباشد.
اما اگر عزم دولت برای ایجاد امنیت در این زمینه جدی است، می‌بایست با 2 قوه دیگر در این خصوص همسو باشد و جلسات مشترکی برپا کند.
نمونه‌های مصداقی نشانگر این موضوع است که افشا‌کنندگان فساد به‌شدت تحت فشار باندهای قدرت و ثروتند و این حتما برای دولتی که «وزیرش» پس از افشای منابع فساد مالی ناشی از خدمات ارزش افزوده موبایل(وس) تحت فشار و هجمه قرار می‌گیرد، نیاز به اثبات و برهان ندارد.

هنوز وزیر ارتباطات کابینه دولت از فشارها و هجمه‌های ناشی از افشای برخی مفاسد ایجاد‌شده حاصل از ارزش افزوده(وس) خلاصی پیدا نکرده و هر‌چند هر‌از‌گاهی مدرکی و سندی از جیب کسی پیدا می‌شود، بدون آنکه بگوید چرا تاکنون از این اسناد و مدارک خبری نبوده و یکباره و بعد از هشدار‌دادن نسبت به تعطیلی حرام‌خواری‌های به‌دست آمده از ارزش‌افزوده یکباره کوهی از اسناد و مدارک به‌مثابه معدنی کشف شده است.
آذری جهرمی، وزیر دولت است و حتما راه خود را تا پایان وس برای شرکت‌های خاطی می‌رود؛ اما اگر چنین افشا‌گری از سوی یک روزنامه‌نگار تحقیقی صورت گرفته بود، یا اصولا منتشر نمی‌شد یا اگر منتشر می‌شد، آن روزنامه‌نگار را با انواع تهمت‌ها و سند‌سازی‌‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت از کار محروم می‌کردند.
بدیهی است سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری نیازمند تعمق بیشتر و هماهنگی و همکاری 3قوه است تا افشا‌گران فساد از حمایت‌های لازم در برابر هجمه‌های بی‌امان مافیای قدرت برخوردار باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید