• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85002
+
-

پالایش قضاوت

در ادامه پاکسازی درونی قوه قضاییه دادستان کل کشور از برکناری 5قاضی فاسد خبر داد


اصغر صوفی ـ خبر‌نگار

دادستان کل کشور روز گذشته طی سخنانی در مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب مشهد، بر لزوم مبارزه با فساد در داخل و بیرون دستگاه قضا تأکید کرد و گفت: «برای از بین بردن جرم باید دستگاه قضایی از آلودگی مبرا باشد و هیچ تعارفی هم با هیچ‌کس در هیچ سمتی نیست. به‌طور مثال روز گذشته 5قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم.»
محمدجعفر منتظری افزود: «بیش از ۱۱هزار قاضی در دستگاه قضا فعالیت می‌کنند و باید اجازه جولان از تعداد اندکی که باعث بدنامی می‌شوند گرفته شود و دستگاه قضایی، وکلا و کارشناسان از وجود افراد ناپاک، پاکسازی شوند.»
به‌گزارش همشهری، از زمان انتصاب سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه، پاکسازی عدلیه از افراد فاسد مورد توجه جدی مدیریت جدید قرار گرفته است. پیش از این، رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در دوم تیرماه با اعلام برخورد با ۶۰قاضی متخلف گفته بود: این آغاز کار است. در این‌باره کمیسیون تعیین صلاحیت را فعال کردم و تاکنون 2 تا 3 جلسه هم تشکیل شده و دادگاه عالی صلاحیت را بنده تشکیل می‌دهم و بخش‌های مختلف نظارتی در دستگاه قضایی در این زمینه فعال شده‌اند. رئیس قوه قضاییه با تأکید بر برخورد عملی با فساد گفت: همه کسانی که به‌نحوی فساد و ناسلامتی را در دل و ذهن می‌پرورانند، بدانند پایان کار آنها ان‌شاءالله در این اقدامات اخیر قوه قضاییه و تحول به‌دست نیرو‌های کارآمد و مومن دستگاه قضایی و همه بخش‌های مرتبط با این قوه رقم خواهد خورد.
در راستای سیاست پاکسازی قوه قضاییه از عناصر و قضات فاسد، بازداشت اکبر طبری، معاون سابق حوزه ریاست قوه قضاییه بیش‌از همه مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت؛ این مقام سابق و ارشد دستگاه قضا متهم است به «ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده و همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی دستگاه قضایی». غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خبری خود درباره پرونده طبری توضیح داد که فعلا ۱۷نفر بازداشت شده‌اند که 2نفر از آنها از قضات هستند.
بازداشت «بیژن قاسم‌زاده» بازپرس سابق شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه یکی دیگر از اقدامات مهم قوه قضاییه تحت ریاست رئیسی در جهت پاکسازی درونی دستگاه قضایی بود؛ از توضیحات اسماعیلی مشخص بود که بازداشت قاسم‌زاده به همراه 2قاضی دیگر نیز در ارتباط با پرونده طبری صورت گرفته است. این بازپرس جنجالی همان بود که در سال97، با وجود همه مخالفت‌ها حکم به فیلترینگ تلگرام داد؛ همان که شیوه برخوردش با متهمان، فریاد فعالان مدنی و اهالی رسانه را بلند کرده بود. اما حضور و نقش‌آفرینی او در شبکه فساد «طبری» پایان کار قضاوتش بود؛ شبکه‌ای که اطلاعات چندانی درباره عملکرد و حوزه فعالیت آنها تاکنون منتشر نشده است. اما با کنار هم قرار دادن اطلاعات و نشانه‌های موجود، می‌توان گفت که «توصیه و اعمال نفوذ ناصواب در پرونده‌ها»، دریافت رشوه‌های «بهت‌آور»، کسب اموال نامشروع و... ازجمله اتهامات عناصر و شبکه‌های فاسدی است که طی سالیان گذشته در دستگاه عدلیه ریشه دوانده‌اند. اظهارات رئیس قوه قضاییه در اجلاس اخیر خبرگان درباره مبارزه با فساد درون قوه قضاییه نیز ناظر به فعالیت‌های همین شبکه بود که گفت: «متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های 600متری گرفته تا ویلاهای 4هزارمتری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است. البته متهمان بازداشت شده‌اند و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید