• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84962
+
-

واردات بیش از ۱۲۴ هزار رأس دام سبک

کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال ۱۲۴ هزار و ۳۱۶ رأس دام سبک، با مجوزهای لازم وارد این استان شده که ۱۱۰ هزار رأس از این تعداد دام عشایر است. به گزارش ایرنا «ابراهیم تقوایی» با بیان این‌که سالانه بر اساس نیاز، دام زنده از استان‌های غربی کشور به استان وارد می‌شود، اظهار کرد: دام‌های با مجوز دامپزشکی از استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی وارد استان شده است. وی افزود: برای کنترل محموله‌های دام، پست قرنطینه دامپزشکی در محور چمن‌بید به صورت شبانه‌روزی فعال است. پست‌های قرنطینه‌ای نیز به صورت موقت در محورهای مختلف استان فعال می‌شود. همچنین تصمیم گرفته شد گشت‌های مشترکی با همکاری نیروی انتظامی برقرار ‌شود. 

تقوایی درباره خروج غیرمجاز دام ازاستان اظهار کرد:دامپزشکی استان برای صیانت ازسرمایه‌های دامی، جلوگیری ازانتقال بیماری‌ها و پیشگیری ازمخاطرات بهداشتی،ازخروج غیرمجاز دام و فراورده‌های دامی جلوگیری و باآن برخورد می‌کند.حضوو فعالیت واسطه‌ها،علت خروج غیرمجازدام است وسودجویان با سوءاستفاده ازحضور کم پلیس و پایین بودن نظارت‌ها درمحورهای فرعی،اقدام به جابه‌جایی دام بدون مجوز می‌کنند.کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، حمل دام بیمارراازعلت‌های خودداری افرادبرای دریافت مجوزهای لازم برشمرد و افزود: از افراد انتظار می‌رود برای حمل دام،نسبت به دریافت مجوزهای لازم مبادرت داشته باشند.درغیراین صورت فعالیت آنان قاچاق تلقی می‌شود. 

وی با بیان این‌که ۹۰ درصد از دامداری‌های خراسان شمالی سنتی است، گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، دامدار برای نگهداری دام خود با هزینه بالا دچار مشکل می‌شود و در این شرایط اقدام به فروش دام می‌کنند و واسطه‌ها وارد عرصه شده و اقدام به خروج دام می‌کنند. دلالان با حضور در روستاها و دامداری‌های سنتی، اقدام به خرید دام کرده و با خارج کردن آن از استان، با قیمت بیشتری دام‌ها را به فروش می‌رسانند. بر اساس این گزارش در خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون رأس دام سبک و حدود ۶۰ هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شود و سالانه معادل ۵۰ درصد جمعیت دام سبک و ۳۰ درصد دام سنگین موجود به جمعیت دام‌های استان افزوده می‌شود.

سالانه یک میلیون رأس دام سبک و ۲۰ هزار رأس دام سنگین به دام‌های استان اضافه می‌شود. امسال به دلیل شرایط خوب برای نگهداری دام سبک، میزان افزایش جمعیت دام سبک استان بیشتر بود. سالانه ۱۰۰ هزار رأس دام سبک و 7 هزار رأس دام سنگین در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شود. همچنین طبق آمارها معادل نیمی از این کشتارها هم در روستاها انجام می‌شود. به گفته مسئولان مربوطه، سالانه باید ۳۰۰ هزار رأس دام سبک پیر که بازدهی ندارند، از گله‌های دام خراسان شمالی خارج شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید