• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84942
+
-

یک کمدی مخوف

نمایش «آل برده» جدیدترین اثر گروه تئاتر آوانگارد البرز تا 25 مهر در تئاتر شهر کرج روی صحنه می‌رود

نمایش
یک کمدی مخوف

سیما گلزار| البرز - خبرنگار:

وقتی نام نمایش «آل برده» را می‌شنویم، این‌گونه به ذهن می‌رسد که باید با نمایشی مخوف دست و پنجه نرم کنیم و در تمام لحظات تماشای این نمایش بترسیم. هر چند کارگردان سعی کرده با موسیقی این نمایش و نورپردازی و صدا این ترس را ایجاد کند، اما در طول نمایش دیالوگ‌هایی جذاب و خنده‌دار دارد که آن را تبدیل به نمایشی کمدی کرده است.

در نمایش آل برده «ملاخان پسرِ پدری است که خیال وزارت دارد و برای رسیدن به این هدف پسر را تشویق می‌کند که جن‌گیر شود. ملاخان سر از یک حمام خزینه قدیمی در می‌آورد که از قضا خانه جن‌هاست، در حین کلنجار رفتن با جن‌هاست که دختر خزینه‌دار وارد می‌شود و قصد دارد که حمام قدیمی را بفروشد تا طلب پدر ورشکسته خود را بپردازد. دختر قصد دارد بخشی از حمام خزینه قدیمی را نیز به بازار آهن تبدیل کند و جن‌ها از آهن بیزار...»

در این نمایش محمدصالح آهنگر، بهاره نظری، محمدمهدی اسدی صفا، علی‌اکبر صادقیان، دلارام لوایی، الناز فرجی و احسان اکبری بهار هنرنمایی می‌کنند.

نمایش آل برده جدیدترین اثر گروه تئاتر آوانگارد البرز است که برگزیده 6 بخش از جشنواره تئاتر استان شده است. این نمایش به کارگردانی «صابر روشن» و نویسندگی «عبدالرضا یعقوبی» تا 25 مهر ساعت 18 و 21 در تئاتر کرج روی صحنه می‌رود.


داستان یک جن‌گیر

نویسنده نمایش آل برده درباره این نمایش این‌گونه می‌گوید: در گذشته یک طرح کلی با این موضوع نوشته بودم تا این‌که سال گذشته با همفکری صابر روشن به این نتیجه رسیدیم که این طرح را اجرایی کنیم.

«عبدالرضا یعقوبی» می‌افزاید: فضای این نمایش داستان یک جن‌گیر است که به دلایلی باید جن بگیرد، اما هم می‌ترسد و هم دوست ندارد این کار را انجام دهد. برای جن‌گیری وارد خزینه‌ای می‌شود که یک خانواده جن در آن زندگی می‌کنند و داستان از اینجا شروع می‌شود و اتفاق‌های جالبی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به نبود سالن استاندارد برای ارائه کار بهتر می‌گوید: نبود امکانات برای عرضه نمایش و هنرنمایی بازیگران البرزی، یکی از معضلاتی است که همواره ما در طول سال‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

یعقوبی می‌افزاید: تئاتر کرج به لحاظ کیفیت اجراها و بازیگران، یکی از تئاترهای حرفه‌ای ایران است تا جایی که در جشنواره‌هایی که هنرمندان البرز حضور دارند، حتما جایزه می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: تئاتر البرز بسیار حرفه‌ای است، اما زیرساخت‌های آن زیر خط آماتوری است. نمونه آن سالن اصلی تئاتر است که از سالن‌های درجه چندم شهرهای دیگر کم‌امکانات‌تر است. سالن تئاتر در اسلام‌آباد واقع شده است که در منطقه‌ای دور از مرکز و در حاشیه شهر قرار دارد. به خاطر موقعیت نامناسبی که اسلام‌آباد دارد، خیلی از مردم علاقه‌ای به آمدن به این منطقه و دیدن تئاتر ندارند.

یعقوبی می‌گوید: حتی راننده‌های تاکسی شهر که معمولا همه جای شهر را بلدند، مسیر سالن تئاتر و مکانش را نمی‌دانند. بسیاری از هنرمندان دیگر رشته‌ها در البرز نمی‌دانند تئاتر شهر کجاست. وقتی ما هنوز درگیر چنین مساله‌ای هستیم، چطور می‌شود انتظارات بیشتری را برآورده کرد.

این هنرمند البرزی می‌افزاید: به دلیل این فضا و مشکلات بسیار در البرز، ما اغلب در کرج تمرین کرده و در تهران نمایش را عرضه می‌کنیم.وی با اشاره به هنرمندان خوبی که از کرج به صحنه‌های بالاتر رفته و بسیار پیشرفت کرده‌اند، می‌گوید: بسیاری از هنرمندان ما مانند خیراله تقیانی‌پور، اشکان خلیل‌نژاد، محمدهادی عطایی و نوید محمدزاده از کرج درخشیدند، اما در این شهر جایگاهی برای خود نیافتند.


زیرساخت‌ها برای تئاتر فراهم نیست

کارگردان این نمایش می‌گوید: به‌جز محمدصالح آهنگر که از بازیگران قدیمی عرصه تئاتر کرج است، دیگر بازیگران این نمایش اولین اجرای حرفه‌ای خود را تجربه می‌کنند. «صابر روشن» با اشاره به تمرین سه ماهه بازیگرانِ نمایش آل برده، می‌افزاید: سرمایه‌گذاری در تئاتر آن هم در شهری مانند کرج ریسک‌های زیادی دارد، زیرا در این کلان‌شهر زیرساخت‌ها برای هنر تئاتر فراهم نیست.

وی ادامه می‌دهد: ما برای جذب مخاطب و همچنین تبلیغات با مشکلات زیادی مواجهیم. هنرمندان تلاش می‌کنند تا با ابزاری که در اختیار دارند مخاطب را جذب سالن‌های تئاتر کنند.روشن در بخش دیگری با اشاره به این‌که امیدوار است اختلافی که میان هنرمندان افتاده برطرف شود، می‌افزاید: امیدوارم شاهد آمدن روزهای خوب برای تئاتر کرج باشیم.

وی به همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج اشاره کرده و می‌گوید: درِ این سازمان 5 سال به روی هنرمندان تئاتر بسته بود و هیچ هنرمندی رغبت نمی‌کرد به این سازمان سری بزند. اما پس از 5 سال این قفل شکست و شاهد حضور و رفت و آمد هنرمندان به این سازمان هستیم.


استقبال و حمایت کمرنگ 

بازیگر نقش «سیروز» عمه جن را بانویی 23ساله بازی می‌کند که حدود 3 سال است در تئاتر کرج فعالیت دارد و تاکنون 3 نمایش بازی کرده و 3 ماه است برای این نمایش تمرین کرده است. 

«بهاره نظری» به‌خوبی توانسته در تقابل با دیگر بازیگران، با انجام حرکات نمایشی و کمدی زیبا، از پس نقش خود برآید و بیننده را جذب خود کند. وی یکی از اعضای گروه است که به پررنگ کردن طنز این نمایش کمک شایانی می‌کند. 

این بازیگر درباره نقش خود می‌گوید: یک نقش سوررئال را بازی می‌کنم. نقش پیچیدگی‌های خود را دارد و باید برایش تصویر‌سازی می‌کردم که ابتدا برایم سخت بود، اما سعی کردم از پس آن برآیم.

نظری می‌افزاید: کار در کرج بسیار سخت است. استقبال مردم کم است. بسیاری از مردم از اجرای تئاتر در کرج اطلاعی ندارند و حمایت مسئولان نیز بسیار کمرنگ است. حتما اگر حمایتی بود، بازخوردها بهتر می‌شد و مردم بیشتری از جریانات تئاتری که در البرز برقرار است مطلع می‌شدند، اما این‌گونه نیست.


مادر خشن بچه‌دوست

نقش «سمون» مادر جن را بانویی 22 ساله بازی می‌کند که با انجام حرکات نمایشی و 2 انگشتش که مدام در طول نمایش در حال تکان خوردن بود، اوضاع را تحت کنترل خود قرار می‌داد و این انگشتان مانند شاخک‌هایی بودند که می‌توانستند اعضای خانواده را تحت اوامر خود درآورد و حتی به آنها ضربه بزند. این نقش بسیار جدی در کنار کاراکترهای کمدی توانسته بود تقابل خوبی بین بازیگران ایجاد کند و باعث جذابیت این نمایش شود.

«دلارام لوایی» می‌گوید: این کار اولین کار جدی‌ام است. قبلا در حوزه کودک فعالیت داشتم. نقش‌های جدی را بسیار دوست دارم و به همین دلیل با این نقش نیز ارتباط خوبی برقرار کردم.وی می‌افزاید: به دلیل این‌که در طول نمایش مدام باید از دست و پا استفاده می‌کردم و حتی نوعی خاص بر روی پنجه‌ها راه می‌رفتم، کمی نقشم سخت بود که با تمرین‌های بسیار با آن کنار آمدم.


تقاضای حمایت از مردم داریم 

تهیه‌کننده نمایش آل برده بانویی است که همه تلاشش حمایت از تئاتر البرز است.  «الهام پیوند» می‌گوید: از مردم می‌خواهم نمایش آل برده را حمایت کنند. آنها می‌توانند با خرید بلیت سالن‌ها را پر کنند.

 وی می‌افزاید: بازیگران تئاتر البرز نیاز به دیده شدن و حمایت دارند. مردم شهر باید همگی از این هنر ارزشمند به خاطر هنرمندان خود حمایت کنند، چون این گروه با جان دل برای ارائه بازی خوب زحمت کشیده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید