• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84922
+
-

نیوکاسل، 180 هزار مرغ گوشتی در قم را تلف کرد

مدیر کل دامپزشکی قم با بیان این‌که به دلیل شیوع بیماری نیوکاسل، درصد تلفات مرغ گوشتی در استان طی 6 ماه اول امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد، گفت: کل تلفات مرغ گوشتی در قم به واسطه بیماری نیوکاسل ۱۸۰ هزار قطعه است.
«مهدی رفیعی» در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی حاد است که در انواع طیور از جمله مرغ‌های خانگی، گوشتی و کبوتر بروز می‌کند. در چند ماه گذشته مواردی از ابتلای طیور به این بیماری گزارش شده است ولی با پیگیری و اقدامات به عمل آمده در حال حاضر مشکلی در این‌باره وجود ندارد.

وی افزود: مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون به موقع است که باید در زمان مناسب انجام شود. رعایت اصول امنیت زیستی از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.
مدیر کل دامپزشکی قم با اشاره به برنامه‌های سازمان دامپزشکی استان در این زمینه گفت: یکی از راهکارهای سازمان دامپزشکی برای مقابله با این بیماری، استفاده از واکسن با ترکیبات جدید است که انجام می‌شود.

رفیعی با اشاره به این‌که عمل به توصیه‌های دامپزشکان در زمینه واکسیناسیون به موقع مرغ‌ها، از مهم‌ترین عوامل کاهش و از بین رفتن کانون‌های این بیماری بوده است، تصریح کرد: به مرغداران توصیه می‎کنیم که واکسیناسیون را در زمان‌ مناسب و تحت نظر دامپزشکان انجام دهند.
این مسئول گفت: واکسیناسیون منظم بسیار مهم است. خوشبختانه مشکلی از نظر موجودی واکسن نیوکاسل در قم وجود ندارد و مرغداران می‌توانند به راحتی با رعایت اصول و واکسیناسیون به موقع از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

رفیعی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون مرغ‌های بومی یادآور شد: طرح دیگر، واکسیناسیون نیوکاسل در طیور بومی است که در ماه جاری اجرایی خواهد شد. طبق برنامه زمان‌بندی شده در نظر داریم که کل طیور بومی استان را رایگان واکسینه کنیم.
وی با بیان این‌که بیماری نیوکاسل محدود به فصل نیست و ممکن است هر زمانی بروز کند، اظهار کرد: در تیر بیشترین میزان شیوع نیوکاسل را داشتیم ولی با رعایت اصول، این بیماری کاملا کنترل شده است.

مدیر کل دامپزشکی قم بیان کرد: واکسن‌هایی همچون تب برفکی و آبله فقط در یک مورد استفاده می‌شوند ولی برخی واکسن‌ها تلفیقی هستند که بسته به نوع واکسن برای طیور استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
رفیعی با اشاره به کشتارگاه‌های فعال در قم گفت: دامپزشکی استان دارای ۱۰۰ نفر نیروی دولتی است که در ستاد و اداره شهرستان و 3 بخش کهک، جعفریه و خلجستان فعالیت دارند. در بخش خصوصی نیز بالغ بر ۴۵۰ نفر در رده‌های عملیاتی، درمانی، دارو و واکسیناسیون فعالیت می‌کنند. 

وی گفت: در حال حاضر یک کشتارگاه مرغ و 2 کشتارگاه دام در استان فعال هستند؛ یک کشتارگاه به نام جاهد نیز در کیلومتر ۸ جاده جعفریه در آینده راه‌اندازی می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی استان یادآور شد: در هر 2 نوع کشتارگاه نیروهای ناظر دامپزشکی از ابتدا تا انتهای فرایند کشتار حضور دارند؛ همچنین باید به این پروسه، حضور و نظارت نیروهای فنی و بهداشتی و ناظر ذبح شرعی را نیز اضافه کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید