• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84913
+
-

چرا افت قیمت؟

علی مرادی | فعال بازار و کارشناس مسکن:

بازار مسکن به کف قیمت خودش نزدیک شده است، اما برخی چنین باوری ندارند و می‌گویند روند نزولی ادامه دارد. 

ورود به نیمه دوم سال و کاهش تقاضا موجب کاهش قیمت پیشنهادی در بازار مسکن شده است. در بازار املاک، عده‌ای خریدارند و عده‌ای فروشنده، اما با شرایطی که در 2 ماه اخیر در این بازار به وجود آمده، هم خریداران و هم فروشندگان در انجام معامله تردید دارند.

 خریداران به خاطر از دست دادن خرید اقتصادی‌تر در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن نشسته‌اند و فروشندگان نمی‌خواهند ملک خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مورد نظرشان یا بازار بفروشند که بعداً نتوانند چیزی را جایگزین آن کنند.

در این میان، تحلیلی که فعالان بازار مسکن از این بازار ارائه می‌دهند، افت بیشتر قیمت‌ها در ماه‌های آینده است؛ گرچه شماری هم می‌گویند، این کاهش‌ها به‌ دلیل کاهش دادوستد است، نه کاهش هزینه ساخت.

وقتی در بهار امسال رشد قیمت مسکن برخلاف ثبات قیمتی بهار سال‌های گذشته صعودی شد، فعالان بازار تصور نمی‌کردند که در تابستان، قیمت‌ها با افت مواجه شود، چون این فصل همیشه به‌عنوان فصل معاملات و رونق در بازار مسکن شناخته می‌شود.

با ادامه رکود در خرید و فروش، انتظار کاهش قیمت مسکن انتظاری درست است. با توجه به این‌که قیمت مسکن سال گذشته و اوایل امسال به‌شدت بالا رفت، قیمت آن به اشباع رسید. به همین دلیل اگر در اقتصاد یا بازارهای دیگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، افت قیمت دور از انتظار نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید