• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84908
+
-

سیر نزولی قیمت مسکن در کرج

رئیس اتحادیه املاک کرج: توافقات خودسرانه مالک، مستأجر و سازنده یکی از دلایل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن است

مسکن
سیر نزولی قیمت مسکن در کرج

 فتانه احدی| البرز- خبرنگار:

این روزها تعداد آگهی‌های فروش آپارتمان افزایش یافته است که بخشی از این آگهی‌ها، به دلیل نبود خریدار جزو آگهی‌های قدیمی محسوب شده و چند ماه است که در فهرست آگهی‌های واسطه‌‌ها قرار دارند.

 گزارش‌ها از اوضاع بازار خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در کرج حاکی از ریزش قیمت‌های پیشنهادی بخش قابل توجهی از واحد‌های مسکونی عرضه‌شده به بازار است، با این حال بازار مسکن کماکان راکد است.


بازار راکد

یکی از مشاوران املاک در کرج می‌گوید: روند ریزش قیمت‌‌های پیشنهادی واحدهای مسکونی عرضه‌شده به بازار از آغاز فصل تابستان، ابتدا با اعمال تخفیف در قیمت فروش واحدهای مسکونی لوکس و بزرگ‌‌متراژ آغاز شد. این روند سپس به سایر آپارتمان‌های مسکونی واقع در مناطق مختلف کرج سرایت کرد.

«محمد اکبری» می‌افزاید: روند کاهش قیمت‌ها کماکان ادامه دارد و در روزهای گذشته مالکان و فروشندگان بخش قابل‌توجهی از واحد‌های فروش‌نرفته در بازار مسکن، باز هم قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش داده‎اند. وی می‌افزاید: این در حالی است که بازار معاملات خرید و فروش خانه در اولین ماه فصل پاییز همچنان راکد است و عمده واسطه‌‌های بازار در ماه‌‌های گذشته حتی یک مورد معامله خرید یا فروش آپارتمان انجام نداده‌اند.

اکبری ادامه می‌دهد: این موضوع با ورود به فصل پاییز پررنگ‌تر شده است، با این حال این روزها تعداد آگهی‌های فروش آپارتمان افزایش یافته است که بخشی از این آگهی‌ها، به دلیل نبود خریدار جزو آگهی‌های قدیمی محسوب شده و چند ماه است که در فهرست آگهی‌های واسطه‌‌ها قرار دارند.

 این مشاور املاک با بیان این‌که تحت‌ تاثیر روند ریزش قیمت‌‌ها و بروز رکود در بازار مسکن در تابستان امسال، میانگین قیمت خانه در تهران طی 2 مرحله کاهش یافت، می‌گوید: در هر یک از ماه‌‌های مرداد و شهریور امسال، میانگین قیمت خانه در کرج براساس معاملات انجام‌شده بیش از 30 درصد در مقایسه با ماه‌های خرداد و اردیبهشت امسال ریزش کرد و با توجه به اوضاعی که هم‌اکنون در بازار معاملات مسکن حاکم است، واسطه‌‌ها ریزش دوباره قیمت‌ها در فصل پاییز را دور از انتظار نمی‌دانند.


مردم برای خرید خانه عجله نکنند

رئیس اتحادیه املاک کرج با بیان این‌که قیمت مسکن پس از یک دوره رشد ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصدی در حال کاهش است، می‌گوید: از 2 ماه پیش قیمت مسکن در کرج حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است و پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت‌ها تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد.

«محمد قمی» ادامه می‌دهد: در گذشته قیمت‌ها به صورت بی‌رویه بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصد رشد کرده و این رشد بی‌رویه متوقف شده و قیمت‌ها در حال کم شدن است. وی می‌افزاید: اکنون خریدار کمی برای مسکن وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت تا بهمن ادامه داشته باشد و به همین دلیل مردم برای خرید عجله نداشته باشند.

رئیس اتحادیه املاک کرج بیان می‌کند: اگرچه کاهش‌ قیمت اخیر تأثیری بر کاهش اجاره‌ها نداشت، اما پیش‌بینی می‌شود در فصل نقل و انتقال سال بعد شاهد اثر کاهش قیمت مسکن بر هزینه اجاره هم باشیم.

قمی در خصوص طرح منطقه‌بندی تعیین هزینه اجاره مسکن هم می‌افزاید: هیچ اتفاق جدیدی در این خصوص رخ نداده است. یکی از دلایل کاهش قیمت مسکن، خروج نقدینگی از این بازار است و گفته می‌شود با توجه به وضعیت دلار و خودرو، این نقدینگی به سمت بورس رفته است. 

وی با بیان این‌که شناسایی خانه‌های خالی در استان خارج از حیطه کاری این اتحادیه است، می‌گوید: اگر این خانه‌ها شناسایی و وارد بازار مسکن شوند تا حد زیادی در کاهش قیمت اجاره‌بهای مسکن تأثیرگذار خواهد بود، زیرا در صورت افزایش قیمت و ناتوانی در خرید، مردم مجبور به اجاره هستند.

قمی می‌افزاید: تاکنون هیچ اقدامی برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه، قیمت‌گذاری برای خرید، فروش و اجاره نشده است و هیچ قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد و همین امر موجب می‌شود قیمت‌ها بی‌رویه افزایش یابد و هیچ اقدامی برای کاهش آن صورت نگیرد.


نظارتی بر قیمت مسکن صورت نمی‌گیرد

رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز با اشاره به این‌که اکنون هیچ نظارتی بر قیمت انواع مسکن وجود ندارد، می‌گوید: در صورتی که قانونی بر اساس منطقه‌بندی و در پی آن قیمت خرید، فروش و اجاره‌بها مشخص شود، می‌تواند در روند کاهش قیمت مسکن تأثیرگذار باشد، زیرا مردم ملزم به رعایت قوانین می‌شوند.

قمی می‌افزاید: بر خلاف تصور مردم که اتحادیه املاک می‌تواند بر قیمت‌ها نظارت داشته باشد، اما وظیفه این اتحادیه، نظارت بر فعالیت املاک و تخلفات صنفی مربوط به آن است و ما نمی‌توانیم در بخش قیمت‌ها وارد شویم. 

رئیس اتحادیه املاک مرکز البرز می‌گوید: به بنگاه‌های املاک استان اعلام شده از نصب قیمت بر روی شیشه مغازه‌ها و همچنین ثبت فایل فروش یا اجاره در اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار خودداری کنند، زیرا همین امر موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به این‌که مسکن از ضروریات جامعه است، اما توافقات خودسرانه مالک، مستأجر و سازنده نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی‌رویه قیمت در خرید یا اجاره مسکن است و تا زمانی که منطقه‌بندی از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت نگیرد، این دردسرها همچنان ادامه دارد.

رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز از ورود دولت و تصویب لایحه‌ای در این زمینه به عنوان بهترین راه‌حل نام می‌برد و می‌افزاید: هر بار از سوی مسئولان راه‌حل‌هایی در رابطه با مشکلات مربوط به مسکن مطرح می‌شود، اما قانونی مصوب نمی‌شود.

قمی در خصوص راهکارهای کاهش قیمت مسکن می‌گوید: توصیه می‌کنیم مردم از خرید و فروش عجولانه مسکن بدون مشورت و تدبیر خودداری کنند و مالکان نیز رعایت انصاف را در زمان تمدید اجاره‌بها داشته باشند و چشم‌بسته و تنها به دلیل افزایش نرخ همسایه، اجاره‌بها را افزایش ندهند و شرایط منطقه را در نظر گیرند.


متوسط قیمت خانه در کرج 

«محمد قمی» رئیس اتحادیه املاک کرج، در مورد متوسط قیمت خانه در کرج می‌گوید: متوسط قیمت مسکن در استان از متری 2 میلیون و ۵۰۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. عظیمیه، چهارباندی، جهانشهر و محمدشهر از مناطقی هستند که قیمت خانه از متری 5 میلیون تومان تا متری ۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید