• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84845
+
-

شغل؛ نیاز اول

معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان: مهم‌ترین نیاز یک جوان شغل است که به او حس امید بدهد و زندگی بدون استرسی داشته باشد چراکه سرچشمه اکثر معضلات جوانان استان ما بیکاری است

خبر
شغل؛ نیاز اول

محمد توفیق مشیرپناهی|  سنندج- خبرنگار:


دوران جوانی آستانه ورود به فرصت‏ها و افق‎های جدید، ایده‌آل‌ها و آرمان‌های متنوع است. مقارن با این ویژگی‌ها، مشکلات و دشواری‌های زندگی جدید و مدرن نیز از راه می‎رسد. انجمن‌های غیردولتی یا سمن‌ها می‌توانند نقش مهمی در جلب مشارکت اجتماعی، کمک به حل مسائل و تسهیل روند توسعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جوانان داشته باشند.

معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان در سال‌های نه‌چندان دور با نام سازمان جوانان و در حوزه معاونت رئیس‌جمهوری به نیازها و مسائل‌ قشر جوان پاسخ می‎داد. آن سازمان به‌رغم مخالفت بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران با سازمان تربیت‌بدنی ادغام شد. دلیل مخالفت‌ها هم بیشتر بر این اساس بود که بسیاری از کشورها برای جوانان با درک اهمیت نیازهایشان وزارتخانه دارند. حال سازمانشان هم کوچک‌تر شده و این برای کشوری که جوانان آن آمار قابل توجهی دارند، ایراد بزرگی است. به هر روی برای بررسی بیشتر موضوع جوانان کردستان، اشتغال و مقبولیت آنان گفت‎وگوی همشهری را با «گلاویژ فتاحی» معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان در ادامه می‌خوانید. 


با توجه به جمعیت قابل تامل جوانان استان، معاونت فرهنگی ورزش و جوانان چه فعالیت‌ها و برنامه‎هایی دارد؟

معاونت فرهنگی ورزش و جوانان با هدف توسعه مشارکت‌های اجتماعی، خدمت به جوانان شهرها و روستاهای استان، توسعه فرهنگ کارآفرینی، حل مسائل و مشکلات اجتماعی، کمک به توسعه فعالیت‌های فرهنگی در میان جوانان، حمایت از جوانان نخبه، هنرمندان برتر، ورزشکاران ملی‌پوش و... برنامه‎ها و اقداماتی دارد که بیشتر آن حول جوانان نیازها، اشتغال، سرگرمی و... می‌چرخد.

تاکنون چه برنامه‌هایی برگزار کرده‌اید؟ 

تاکنون برنامه‌‌ها و فعالیت‌های مختلفی در قالب جشنواره‎ها و همایش‎ها با محوریت جوانان برگزار شده است؛ از جمله مسابقات قرآنی، تورهای فرهنگی، برنامه‎های سالانه در هفته ازدواج، تجلیل از جوانان برتر و الگوسازی از آنان به‌عنوان سفیران خیر و سلامت، بررسی وضعیت اشتغال جوانان تحصیلکرده، پایش جوانان بیکار ماهر و غیرماهر و... 

برنامه‎ها و همایش‎ها برای جوانان و بررسی آسیب‎های این قشر برگزار شده است؟

بله؛ انجام اقدامات مربوط به این بخش با حساسیت بیشتری بوده است. به‌طور طبیعی یکی از انواع آسیب‎ها بر سر راه هر جوانی قرار می‎گیرد. در حال حاضر با توجه به آخرین سرشماری نفوس و مسکن، جمعیت جوانان استان 27 درصد از کل جمعیت یک میلیون 600 هزاری نفری و بیش از 400 هزار نفر را تشکیل می‎دهد. به عبارتی ما در برابر نزدیک به یک‌سوم جمعیتی قرار گرفتیم که جوان هستند و این کار را بر هر مسئولی مشکل و حساس می‎کند. بیکاری اولین آسیب و بستر سایر آسیب‎های جوانان استان است، سپس سایر آسیب‎ها مانند مصرف مواد مخدر و دخانی، گرایش به ناهنجاری مانند تتو کردن و... بر سر راه جوانان استان قرار گرفته است. با توجه به داشتن چنین معضلاتی میان جوانان، یکسری اقدامات پیشگیری، آموزشی، تشویقی، توسعه‎ای و... انجام شده است.

راهکارهای توانمندسازی برخی سمن‎ها در کمک به معاونت فرهنگی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

اهمیت بخشیدن و به‌رسمیت شناختن سمن‌ها از سوی ادارات، مردم و جوانان، واگذاری بخشی از امور به سمن‌های مربوطه، پشتیبانی دولت از سمن‌ها، کاهش بوروکراسی برای امور اداری سمن‌ها، ایجاد کارآفرینی‌های اجتماعی و اعتمادسازی از مواردی است که برای تقویت سمن‎هایی که به‌ویژه در استان کردستان در امور جوانان فعالیت دارند، باید مورد توجه قرار گیرد. 

وضعیت و شرایط جوانان کردستان و مهم‌ترین نیازهای آنان را تشریح کنید. 

کردستان همیشه مهد جوانانی بوده است که در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی نقش بسزایی ایفا کرده‌اند و در رشته‌های ورزشی، علمی و فرهنگی افتخارآفرینی می‌کنند. الان جوانان کردستانی سرشار از شور و شوق و ایده و خلاقیت هستند، فقط باید آنها را باور کرد و میدان را برای جوانان باز گذاشت. اعتماد مهم‌ترین عامل بین دولت و جوانان جامعه است و شاید در این دولت که میدان فعالیت به‌ویژه فعالیت سمن‌ها باز است، جوانان باید خودی نشان دهند و راهکارهای اساسی و مطالبات خود را ارائه کنند.

جوانان کردستان به اشتغال نیاز دارند و دولت در زمینه آموزش باید این مهم را مورد توجه قرار دهد که آموزش‌ها متناسب با نیازهای جامعه باشد و جوان ما با مدرک‌گرایی که توقع را هم افزایش می‌دهد، بیکار نباشد و بخش خصوصی به جوان متخصص و تحصیلکرده‎های ماهر نیازمند است. مهم‌ترین نیاز یک جوان شغل است که به او حس امید بدهد و زندگی بدون استرسی داشته باشد، چون سرچشمه اکثر معضلات جوانان استان ما بیکاری است. لازم است ستاد ساماندهی امور جوانان به فکر اشتغال جوانان باشند و راهکار اساسی با حضور خود جوانان ارائه دهند. نیازهای یک جوان کردستانی شغل، ازدواج، شخصیت اجتماعی واقعی و مسکن است که باید مورد توجه مسئولان و برنامه‎ریزان قرار بگیرد.

برای حل مشکلات جوانان چه اقداماتی باید انجام داد؟ 

جذب سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه‌هایی پربازده، ایجاد اشتغال مولد و اعتماد به جوانان، دادن تسهیلات کم‌بهره برای اشتغال‌زایی برای طرح‎های موجه آنها ضروری است. در زمینه ازدواج می‌توان از مجمع خیرین ازدواج کمک بگیریم و ضمن فرهنگ‎سازی به شکل‌گیری زندگی بدون دغدغه جوانان کمک کنیم. در بحث ورزشی نیز باید فضاهای ورزشی را توسعه داد و جشنواره‎ها و مسابقات مختلف را برگزار کرد. نباید از خلأهایی که برای جوانان در جامعه وجود دارد غافل شد، هر آن ممکن است دیگری اوقات آنان را پر کند که این کار باعث به‌وجودآمدن معضلات و آسیب‎هایی ناخواسته و شاید جبران‌ناپذیر برای جامعه می‌شود. اعتماد و مشارکت جوانان در امور و تصمیم‎هایی که برای جوانان گرفته می‌شود به تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند، بسیار موثر به‌نظر می‌رسد.

صحبت آخر؟

آینده و توسعه هر جامعه‌ای به خلاقیت و توانمندی جوانان بستگی دارد، لذا باید این بستر را برای جوانان فراهم کرد. با پیگیری‌ها و همیاری سمن‎ها و خود جوانان و خانواده‎هایشان از هیچ کوششی برای انجام امور مربوط به آنها دریغ نمی‌ورزیم و از ظرفیت جوانان برای پیشبرد اهدافمان که همان حل معضلات و مشکلات جوانان استفاده خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید