• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84836
+
-

اهالی گلابدره از مشکلات کمبود پارکینگ در خیابان‌های کم‌عرض محله می‌گویند

جای پارکم آرزوست

جای پارکم آرزوست

حسن حسن‌زاده_ خبرنگار

  روزی نیست که خیابان‌های کم‌عرض و شیب‌دار محله گلابدره، شاهد درگیری رانندگان بر سر جای پارک نباشد. بیشتر خانه‌های قدیمی این محله پارکینگ ندارد و پارک کردن خودروها در مکان‌های نامناسب،‌ تردد خودروهای امدادی را هم در برخی نقاط محله با مشکل روبه‌رو کرده است. این میان، فضای تنها پارکینگ عمومی گلابدره نیز پاسخگوی نیاز اهالی نیست و مدت‌هاست با مشکلات ناشی از کمبود جای پارک در خیابان‌های محله دست به گریبانند. در این گزارش سری به محله گلابدره زدیم و در گفت‌و‌گو با اهالی و شورایاران این محله از نزدیک ابعاد مشکل کمبود جای پارک و مشکلات پارکینگ عمومی این محله را بررسی کرده‌ایم. 

راهی برای خودروهای امدادی نیست
از خیابان‌های کم‌عرض و شیب‌داری که پایین دست گلابدره را به بالای محله می‌رساند می‌گذریم و به خیابان زبردست می‌رسیم. حوالی ظهر هم رفت‌وآمد خودروها در خیابان زبردست برای لحظه‌ای متوقف نمی‌شود. شمار زیاد خودروهای پارک شده‌ در حاشیه خیابان، مسیر خودروهای عبوری را باریک‌تر کرده و‌‌ تردد به کندی انجام می‌شود. وانت‌باری که تازه از راه رسیده است، می‌خواهد اقلام مورد نیاز خواربار‌فروشی را تحویل دهد. اما جای پارک مناسب پیدا نمی‌کند و با توقف در حاشیه خیابان، مسیر عبور خودروها را باریک‌تر می‌کند. طولی نمی‌کشد که درگیری لفظی میان رانندگان بالا می‌گیرد. اگرچه با پادرمیانی ریش‌سفیدان محله، ماجرا ختم به خیر می‌شود اما این قصه هر روز خیابان‌های گلابدره است. «رضا ترابی گودرزی» مدیر محله گلابدره می‌گوید: «روزی نیست که شاهد دعوا و درگیری رانندگان با یکدیگر بر سر جای پارک نباشیم. شیب زیاد خیابان‌های گلابدره، وجود معابری با عرض کمتر از 6‌متر و نیز پارک خودروها در مکان‌‌های نامناسب، زمینه‌ساز درگیری میان اهالی بر سر جای پارک شده است. همین راهبندان‌هایی که به دلیل پارک خودرو در محل نامناسب ایجاد می‌شود، دسترسی خودروهای امدادی به صحنه حادثه را هم با مشکل مواجه کرده است. چند روز پیش خودرویی در خیابان زبردست دچار آتش‌سوزی شد. خودرو آتش‌نشانی که از ایستگاه 5 آتش‌نشانی راهی محل حادثه شده بود، به دلیل پارک یک خودرو در مکان نامناسب و باریک شدن مسیر عبور، دیر به صحنه رسید و خودرو در آتش سوخت.» با گذر از خیابان زبردست، مسیر کوچه‌های بالادست محله را در پیش می‌گیریم. با نگاهی گذرا به معابر شیب‌دار، کم‌عرض و خانه‌های فرسوده‌ای‌ که به سوی کوچه سر خم کرده‌اند، اصلی‌ترین مقصر کمبود جای پارک در محله خودنمایی می‌کند. بیشتر خانه‌های قدیمی گلابدره به‌ویژه منازل مسکونی خیابان‌های بالادست این محله، پارکینگ ندارند. کوچه‌هایی که امکان رفت‌وآمد خودرو در آن وجود ندارد و با پلکانی باریک، خیابان‌های پایین‌دست محله را به خانه‌های فرسوده بالادست می‌رسانند. ساکنان این کوچه‌ها که تعدادشان هم کم نیست، خودروهای شخصی خود را در کوچه‌‌ها و خیابان‌های اطراف پارک می‌کنند و همین مسئله به کمبود جای پارک در محله گلابدره دامن زده است. 

مشکلات پارکینگ عمومی محله
در تقاطع خیابان‌های کوهستان و زبردست، خودروهایی که به‌صورت نامنظم در مقابل ردیف مغازه‌های خواربارفروشی، نانوایی، میوه‌فروشی و... پارک شده‌اند، جلب توجه می‌کنند. در میان خودروها، سطل زباله کوچکی قرار داده شده که انگار یکی از اهالی این جای پارک را برای خود رزرو کرده است. چند دقیقه بعد، یک خودرو عبوری از راه می‌رسد و راننده جوان به هوای خرید نان می‌خواهد در جای خالی میان خودروها پارک کند. وقتی سطل زباله را برمی‌دارد، درگیری دیگری بر سر جای پارک ایجاد می‌شود. «کریم نورایی» یکی دیگر از ساکنان محله می‌گوید: «کمبود جای پارک به معضل اصلی اهالی تبدیل شده است. گاهی تا یک ساعت خیابان‌های محله را زیرپا می‌گذاریم تا شاید جای پارکی در حاشیه خیابان پیدا شود.» با وجود همه این مشکلات، محله گلابدره اما یک پارکینگ عمومی هم دارد. پارکینگی که اهالی می‌گویند به دلایل مختلف برای بیشتر آنها قابل استفاده نیست. همراه با اعضای شورایاری محله برای بررسی مشکلات پارکینگ، راهی تقاطع خیابان‌های وزیری و زبردست می‌شویم. محلی که تا همین چند سال پیش زمینی بایر و آسیب‌زا بود که با پیگیری شورایاران و درخواست اهالی، تبدیل به پارکینگ شد. وارد محوطه پارکینگ روباز محله که می‌شویم، جای خالی خودروها جلب توجه می‌کند. «محمدرضا ترابی گودرزی» عضو شورایاری محله می‌گوید: «با وجود ساخته شدن پارکینگ، اهالی محله از آن استقبال نکرده‌اند. سال 1390 بود که پارکینگ پس از ساخت در اختیار مدیریت محله قرار گرفت. تا سال 1393 که اداره پارکینگ به مدیریت محله واگذار شده بود، جای پارک با مبلغی کمتر از نرخ مصوب شورای‌شهر در اختیار اهالی قرار می‌گرفت. اما حالا 5 سال است که پارکینگ به پیمانکار واگذار شده است. بیشتر اهالی گلابدره از قشر متوسط و ضعیف هستند و نمی‌توانند برای پارک خودرو، هر روز مبلغ تعیین شده را بپردازند. در نتیجه گاهی جای پارک خودروها در پارکینگ خالی می‌ماند و رانندگان در کوچه‌های محله در به در ‌دنبال جای پارک هستند.»

به نام گلابدره، به کام دیگران
مشکلات پارکینگ عمومی محله گلابدره به همین‌جا ختم نمی‌شود. اجاره بلندمدت جای پارک به خودروهایی که گاهی هفته‌ها و ماه‌هاست از پارکینگ خارج نشده‌اند، امکان پارک کردن را از خودروهای عبوری و نیز شمار زیادی از اهالی محله گلابدره می‌گیرد. با وجود اینکه در خیابان‌های اطراف جا برای سوزن انداختن نیست، داخل پارکینگ روباز محله که گنجایش پارک 100 خودرو را دارد، ده‌ها جای پارک خالی دیده می‌شود. سراغ متصدی پارکینگ می‌رویم تا موضوع اجاره بلندمدت جای پارک را در این پارکینگ بررسی کنیم. متصدی جوان پارکینگ می‌گوید نرخ پارک خودرو به ازای هر روز 5 هزار تومان است. هزینه یک ماه اجاره پارکینگ را که جویا می‌شویم با یک حساب سرانگشتی می‌گوید: «چند جای پارک را برای مشتری‌های عبوری خالی نگه داشته‌ایم، اما اینجا بیشتر جای پارک‌ها به‌صورت قراردادی اجاره داده می‌شود. اگر می‌خواهید یک ماه پارکینگ را اجاره کنید باید 150 هزار تومان بپردازید و آنوقت پارکینگ در اختیار شماست.» متصدی از مدل ماشین‌مان می‌پرسد، حتی جای پارک خودرو را هم تعیین می‌کند و می‌گوید: «البته الان جای خالی نداریم و 90 جای پارک‌مان از قبل اجاره شده است. دو نفر هم جلوتر از شما در نوبت هستند. باید منتظر بمانید تا جای پارک خالی برای اجاره بلندمدت پیدا شود.» از پارکینگ که خارج می‌شویم: «محمد ابوالقاسمی» دبیر شورایاری گلابدره می‌گوید: «خبر داریم بیشتر خودروهای لوکس و گرانقیمتی که پارکینگ گلابدره را به‌صورت بلندمدت اجاره کرده‌اند از محله‌های اطراف به اینجا آمده‌اند. این در حالی است که براساس تحقیقات ما، شغل ‌درصد زیادی از اهالی گلابدره رانندگی وسایل حمل‌ونقل عمومی، ‌تاکسی و مسافرکشی با خودرو شخصی است. قشری که علاوه بر توان مالی پایین برای پرداخت نرخ پارکینگ، جایی برای پارک در پارکینگ محله خودشان هم پیدا نمی‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :