• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84817
+
-

مهمانداری در راه کربلا

استان‌های همدان، البرز،‌ قم و کهگیلویه ‌و بویراحمد در مسیر کربلا با اقداماتی از جمله برپایی موکب به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند

مهمانداری در راه کربلا

روزشمار آغاز راهپیمایی اربعین به‌سرعت پیش می‌رود و در این میان، در کنار زائرانی که خود را برای حضور در این کنگره عظیم آماده می‌کنند، مسئولان نیز به کمک عاشقان حسینی آمده‌اند و درصدد تأمین امکانات، تجهیزات و مایحتاج زائران هستند تا شکوه اربعین امسال دشمنان را ناکام بگذارد. 

به گزارش گروه استان‌های همشهری، ستاد اربعین امسال در استان‌ها تشکیل شد که خدمت‌رسانی به زائران به بهترین شکل انجام شود. همچنین، تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها در تلاشند که سهمی در خدمت‌رسانی به زائران داشته باشند.

آماده‌باش تیم سلامت همدان در مرز مهران
همدان بر سر راه کربلا قرار دارد و این روزها میزبان زائران اربعین است به همین دلیل همه دستگاه‌ها در آن تلاش می‌کنند بهترین خدمات را به زائران امام حسین(ع) ارائه دهند و کارنامه پرباری از خود بر جای بگذارند. فعالیت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی همدان در حوزه خدمات‌رسانی به زائران اربعین محدود به مرزهای استان همدان نمی‌شود و آنها موظفند در مرز ایلام نیز خدمات ارائه کنند.
یکی از موضوعات مهم در این زمینه حفظ سلامت و بهداشت زائران برای پیشگیری از مشکلات بعدی است که اهمیت فراوانی دارد. بر این اساس، گروهی از کارشناسان بهداشتی استان به مرز مهران اعزام خواهند شد و خدمات ارائه خواهند داد.
سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا به همشهری می‌گوید: از اولین سالی که موضوع راهپیمایی اربعین در کشور مطرح شده است، دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا همدان به عنوان معین دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام به مرز مهران نیرو اعزام می‌کند. اما امسال شرایط کمی متفاوت است چون دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا به عنوان معین دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه هم معرفی شده است.
محمد ربیع‌یگانه توضیح می‌دهد: همدان امسال حالتی شبیه پایانه پیدا کرده است و زائران 5 استان شمال شرقی کشور از طریق آن به مرز مهران اعزام می‌شوند. البته بسیاری از زائران سراسر کشور از همدان عبور می‌کنند، اما این 5 استان حتما باید از همدان عبور کنند. بنابراین وظیفه همدان امسال در برابر زائران اربعین سنگین‌تر از هر سال است. در استان نیز نیروهای بهداشتی مخصوص زائران اربعین را مستقر خواهیم کرد. 

اعزام 20 کارشناس
ربیع‌یگانه بیان می‌کند: امسال از دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا 20 کارشناس مبارزه با با بیماری‌های واگیردار همراه با تجهیزات کامل شامل خودرو، راننده و نیروهای پشتیبانی به مرز مهران اعزام خواهند شد.وی با بیان این‌که 6 مهندس بهداشت محیط و حرفه‌ای نیز در قالب گروه‌های 2 نفره به همراه تجهیزات کامل اعزام خواهند شد، می‌افزاید: این نیروها حداقل به مدت یک هفته تا 10 روز در مرز مهران مستقر خواهند شد و در کنار نیروهای درمانی که وظیفه مراقبت سندرومیک را بر عهده دارند، سرکشی به موکب‌ها، اغذیه‌فروشی‌‌ها، استراحتگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی را بر عهده خواهند داشت.

اعزام زائران از البرز 
مدیر حج و زیارت البرز هم با بیان این‌که این استان رتبه یازدهم ثبت‌نام زائران اربعین حسینی را در کشور به خود اختصاص داده است، می‌گوید: طبق آخرین آمارهای استخراج‌شده از سامانه سماح، 2 میلیون و 576 هزار نفر در کشور از طریق این سامانه برای شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد 68 هزار و 521 نفر از استان البرز هستند که در روزهای آینده این تعداد بیشتر هم خواهد شد.
عباس دمیرچی ادامه می‌دهد: کرج، فردیس، هشتگرد، نظرآباد، محمدشهر، کمالشهر، مشکین‌دشت، ماهدشت، اشتهارد، چهارباغ، شهر جدید هشتگرد، گلسار، گرمدره، کوهسار، طالقان، تنکمان و آسارا به ترتیب دارای بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان هستند.
وی بیان می‌کند: زائران حسینی به 2 شکل هوایی و زمینی به کربلای معلی سفر می‌کنند. مسافرانی که مسیر زمینی را انتخاب می‌کنند، می‌توانند از مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی وارد خاک عراق شوند. اما مرزی که برای مسافران البرز در نظر گرفته شده، مرز مهران است. در تمام شهرها و مسیرهای نجف تا کربلا و ایستگاه‌های مرزی، ایستگاه‌های هلال احمر و بیمه برای خدمات‌رسانی به زائران برپاست.

خدمت‌رسانی 64 موکب البرزی به زائران
همچنین، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز با بیان این‌که 37 هزار نفر از البرز به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند، می‌گوید: ۶۴ موکب از البرز در عراق مستقرند که از این تعداد ۲۶ موکب در نجف، ۲۳ موکب در مسیر نجف به کربلا و ۱۵ موکب نیز در شهر کربلا برپا شده‌اند و در زمینه اسکان و پذیرایی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. سلیمان شکری می‌افزاید: کمک‌های نقدی و غیرنقدی بسیاری از طریق فرمانداری‌ها جمع‌آوری شده است.

اعزام 150 پاکبان به نجف
معاون خدمات شهری شهردار کرج نیز از اعزام ۱۵۰ پاکبان برای خدمات‌دهی به زائران اربعین به کشور عراق خبر می‌دهد و می‌گوید: پاکبانان به همراه تجهیزات کامل مانند دستکش، ‌جارو و ‌لباس تا یک روز پس از اربعین در نجف اشرف مستقر خواهند بود.
محمدرضا زین‌العابدینی ادامه می‌دهد: ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سبک، ‌سنگین و نیمه‌سنگین و 3 تن کیسه زباله به همراه تجهیزات به کشور عراق ارسال می‌شود. همچنین در ایام اربعین امسال شهرداری کرج، با برپایی موکب در نجف اشرف، به زائران اربعین حسینی
خدمات می‌دهد.

آمادگی کامل قم برای حمایت از موکب‌ها 
استاندار قم بر محوریت موکب‌های مردمی در خدمت‌رسانی به زائران اربعین تأکید می‌کند و می‌گوید: مدیریت استان، با برقراری ارتباط مستمر با موکب‌های اربعین، برای پشتیبانی و حمایت از نیروهای مردمی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم آمادگی کامل دارد.  
بهرام سرمست می‌افزاید: در کنار حضور موکب‌های استان در عتبات عالیات و اعزام زائران قمی، قم میزبان زائرانی از کشورهای همسایه در ایام اربعین است که باید با اطلاع‌رسانی مناسب برای میزبانی برنامه‌‌ریزی شود. 

میزبانی مسجد جمکران از زائران غیرایرانی 
معاون خدمات زائران مسجد جمکران هم از آغاز به کار موکب «مع امام منصور» در این مکان مقدس برای میزبانی از زائران غیرایرانی اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: سعی کرده‌ایم ظرفیت میزبانی از زائران را در ایام اربعین حسینی به ۵۰ هزار نفر برسانیم.  ابراهیم صدوقی ادامه می‌دهد: این زائران که از کشورهای همسایه برای حضور در مراسم اربعین به کربلا مشرف می‌شوند، در مسیرشان از شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران می‌گذرند و ما افتخار میزبانی از آنان را داریم.  وی اظهار می‌کند: خادمان این مسجد در کنار پذیرایی صبحانه، ناهار و شام، خدمات مختلف ارائه می‌دهند.

برپایی۴۷موکب‌کهگیلویه و بویراحمد درمسیر زائران 
مسئول کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین کهگیلویه و بویراحمد هم از تدارک و راه‌اندازی ۴۷ موکب در مسیر زائران اربعین حسینی و خارج از کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۰ موکب از این تعداد در عراق (5 موکب در نجف، 4 موکب بین نجف و کربلا و یک موکب در کربلا) راه‌اندازی و تدارک دیده شده است. 4 موکب در مرز شلمچه (یک موکب‌ لنده، یک موکب چرام و 2 موکب یاسوج)، 2 موکب در شهرستان بهمئی، یک موکب در شهرستان کهگیلویه، ۹ موکب در شهرستان گچساران، 2 موکب در شهرستان باشت،
 2 موکب در یاسوج و یک موکب هم در شهرستان دنا تدارک دیده شده است.

 سید فرج‌الله نظرپور می‌افزاید: کهگیلویه و بویراحمد در چهارراهی بین استان‌های بزرگ منتهی به مرز شلمچه قرار دارد و میزبان زائران استان‌های شرقی کشور، یزد، اصفهان، فارس و بخشی از چهارمحال و بختیاری است. این استان، علاوه بر زائران ایرانی، میزبان زائرانی خارجی از کشورهای پاکستان، هند و افغانستان است که از این استان عبور می‌کنند. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد بیان می‌کند: ۱۲۰۰ خادم موکب‌های اربعین حسینی استان به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد. از این تعداد برای ۸۰۰ نفر تاکنون کارت شناسایی صادر شده است و 280 نفر هم در خارج از کشور به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

ستاد اربعین مانند هر سال در همه استان‌های کشور تشکیل شده است تا اعزام و خدمت‌رسانی به زائران اربعین چه در استان‌های در مسیر و چه در مرزها به بهترین شکل انجام شود و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها در  این ستاد سهمی دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید