• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8479
+
-

مخالفت بغداد با ساخت پایگاه‌های نظامی‌آمریکا در عراق

دولت و مجلس عراق به‌دنبال تعیین جدول زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی هستند

گزارش
مخالفت بغداد با ساخت پایگاه‌های نظامی‌آمریکا در عراق

15سال پس از حمله آمریکا به عراق، بغداد رفته‌رفته موضوع خروج کامل نیروهای آمریکایی و توقف برنامه‌های دولت آمریکا برای ساخت پایگاه‌های نظامی در خاک عراق را مطرح کرده است.

وزیر خارجه عراق دیروز در پایان سفر 3روزه خود به مسکو اعلام کرد که بغداد «به هیچ وجه» به آمریکا اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی در خاک عراق را نخواهد داد چرا که این اقدام مغایر با «حق حاکمیت و استقلال عراق» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابراهیم جعفری در جمع خبرنگاران گفت: «زمانی که موضوع حراست از حاکمیت عراق پیش می‌آید، ما هرگز تماشاچی نخواهیم بود.»

او ضمن اشاره به پایان عملیات مبارزه با تروریسم در عراق، گفت: 4سال پیش زمانی که دولت عراق برای مبارزه با داعش تقاضای کمک کرد، یکی از شروطش خروج نیروهای نظامی پس از پایان عملیات بود. وزیر خارجه عراق بار دیگر تأکید کرد که حق حاکمیت عراق برای دولت این کشور «خط قرمز» محسوب می‌شود. او در سخنانش به حضور دائمی نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه‌هایی در کره‌جنوبی، ترکیه، ژاپن و برخی دیگر کشورها از فردای جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت که حضور این نیروها ناقض حاکمیت و استقلال کشورهای یادشده است.

در سال 2003، آمریکا به بهانه سلاح‌های کشتار جمعی به عراق حمله کرد و این کشور را به اشغال خود درآورد؛ جنگی که تصور می‌شد بسیار کوتاه خواهد بود، تا سال 2011یعنی زمانی که باراک اوباما با اعلام پایان جنگ روند خروج نیروها را آغاز کرد، ادامه یافت. درباره تعداد نیروهای آمریکا در عراق هیچگاه آمار دقیقی منتشر نشده و همیشه گفته‌های مقام‌ها و نهادهای آمریکایی متناقض بوده است. در سال 2011به دستور اوباما تعداد نیروها به 8هزار و 400نفر کاهش پیدا کرد. تعداد نیروهای آمریکایی در عراق بین سال‌های 2007و 2008به حدود 17هزار نفر رسیده بود. طی ماه‌های پایان حضور اوباما در کاخ سفید، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شمار نیروهای آمریکایی در عراق را حدود 5هزار نفر اعلام کرد اما 7‌ماه پیش همزمان با اعلام استراتژی جدید آمریکا در عراق، برخی مقام‌های دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند تعداد نیروها بیش از آن چیزی است که اعلام شده است.

به گفته آنها ،حدود 11هزار نیروی نظامی آمریکایی در مناطق مختلف عراق مستقر هستند که غیراز ماموریت‌های عملیاتی، به آموزش و مشاوره نیروهای عراقی مشغولند.

دونالد ترامپ پس از حضورش در کاخ سفید، با وجود وعده‌هایی که در طول مبارزات انتخاباتی داده بود اعلام کرد نیروهای آمریکایی تا زمان شکست کامل گروه‌های تروریستی در عراق ازجمله گروه داعش، در این کشور باقی خواهند ماند.

تصمیم ترامپ با اعزام حدود هزار نیروی ویژه آمریکایی به عراق نیز همراه شد. 6‌ماه پیش اما با پایان یافتن عملیات نیروهای عراقی در موصل و اعلام شکست کامل داعش در شمال این کشور از سوی حیدر عبادی، نخست‌وزیر، دولت عراق خواستار آغاز روند خروج نیروهای خارجی از این کشور شد. 2‌ماه پیش نیز که شکست کامل داعش در عراق از سوی عبادی اعلام شد بار دیگر این خواسته مطرح شد؛ خواسته‌ای که تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

خروج نیروهای آمریکایی؛ خواسته نمایندگان مجلس عراق

مطرح شدن موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوی ابراهیم جعفری پس از آن بود که نمایندگان مجلس عراق طی بیانیه‌ای خواستار تعیین جدول زمانبندی برای خروج نیروها از سوی دولت عراق شدند.

سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق در جلسه علنی روز پنجشنبه، ضمن قدردانی از نیروهای خارجی برای حمایت از دولت عراق در جنگ با داعش از آنها خواست روند خروج را آغاز کنند. نمایندگان مجلس عراق اعلام کرده‌اند قصد دارند با تصویب قانونی، دولت این کشور را ملزم به تعیین چارچوب و زمانبندی لازم برای خروج نیروهای خارجی مستقر در عراق کنند؛ نیروهایی که آمریکایی‌ها بخش اصلی آنها را تشکیل می‌دهند.

هشام السهیل یکی از نمایندگان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «تعیین محدودیت زمانی برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر عهده دولت است. دولت است که مشخص می‌کند تا چند سال دیگر نیازمند حضور این نیروهاست؛ یک سال یا 2سال. این برعهده دولت است اما باید چارچوب زمانی برای خروج نیروها تعیین شود.»

با وجود اعلام موضع رسمی دولت و مجلس عراق، ژنرال جاناتان براگا، فرمانده نیروهای آمریکایی حاضر در عراق طی اظهارنظری اعلام کرده که شمار نیروهای نظامی آمریکا در عراق کاهش پیدا خواهد کرد اما «بخش قابل توجهی» از این نیروها در عراق خواهند ماند. در این شرایط، الزام دولت عراق از سوی مجلس برای تعیین زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی، چالش غیرمنتظره حیدر عبادی در آستانه انتخابات سراسری به شمار می‌رود؛ انتخاباتی که قرار است حدود 2‌ماه دیگر برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید