• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8477
+
-

لوور در ایران

این‌روزها 56اثر از گنجینه موزه لوور، مسافر خیابان سی‌تیر تهران شده‌اند که قرار است تا 3ماه دیگر مهمان موزه ملی ایران باشند؛ مسافرانی که هرچند قطره‌ای از اقیانوس یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان هستند، اما بعد از منشور کورش، بی‌تردید مهم‌ترین مهمانان موزه 80ساله ایران به شمار می‌روند. آثار نمایشگاه گنجینه لوور که قرار است 14اسفند‌ماه افتتاح شود به گفته جبرئیل نوکنده ـ رئیس موزه ملی ایران ـ از 8بخش مختلف این موزه انتخاب شده‌اند و حاصل توافقی هستند که سال گذشته میان دو موزه امضا شده است؛ «در سفر آقای مارتینز به تهران در سال1394 درباره برگزاری نمایشگاه مذاکره شد و دوطرف درباره برپایی نمایشگاهی از موزه لوور در تهران به تفاهم رسیدند و مقرر شد که از هر بخش لوور 3اثر انتخاب شود. همکاران لوور این اقدام را انجام دادند و از 8بخش لوور 24اثر انتخاب شد. بعد از آن کارشناسان موزه ملی ایران پیشنهادهای جدیدی ارائه کردند و بازدید میدانی نیز در موزه لوور صورت گرفت که حدود 60اثر دیگر هم انتخاب شد اما در نهایت با توجه به اعتبارات در اختیار برای برپایی نمایشگاه، روی نمایش 56اثر توافق کردیم.»

طبق طرح محتوایی، آثار در 4بخش اصلی به نمایش درخواهند آمد که رئیس موزه ملی آنها را به‌ترتیب چنین نام برده است:  ۱ـ تولد یک مجموعه  2 ـ تولد یک موزه  3 ـ رؤیای جهانی‌شدن ۴ـ یک موزه زنده

رئیس موزه ملی ایران همچنین در مورد ترکیب آثار انتخاب‌شده می‌گوید: «این آثار شامل پیکره، نقش‌برجسته، ظرف، تابلوی نقاشی، چاپ سنگی و... است و از میان آنها دو شیء شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه عیلامی «اونتاش ناپیریشا» و یک شیء مفرغی از لرستان، مربوط به ایران است و سایر آثار مربوط به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند هستند».

نوکنده همچنین درباره اینکه چرا آثار ایرانی در نمایشگاه فوق محدود به 2اثر است توضیح داده: «در انتخاب آثار، نگاه موزه ملی ایران این بود که بیشتر، آثار فرهنگ‌های دیگر را از موزه لوور انتخاب کند و در تهران به نمایش بگذارد تا بازدیدکنندگان موزه ملی ایران، از نزدیک با فرهنگ‌های دیگر آشنا شوند». به گفته رئیس موزه ملی ایران «بسیاری از این آثار از سالن‌های اصلی موزه لوور انتخاب شده‌اند که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به پیکره ابوالهول از سنگ بازالت مربوط به دوره فرعون هاکور اشاره کرد که از بخش عتیقه‌های مصر باستان در سالن سولی لوور انتخاب شده است».

این نمایشگاه از لحاظ تنوع و گستره جغرافیایی آثار، در میان نمایشگاه‌های خارجی برگزارشده در موزه ملی ایران، بی‌نظیر است. بانک آینده حامی نمایشگاه در ایران و شرکت‌های فرانسوی توتال و رنو و همچنین بنیاد میراث ایران، از حامیان نمایشگاه در فرانسه هستند.

در سال84 خورشیدی ـ زمانی که قرار بود نمایشگاهی با عنوان «صفویه» در موزه لوور برگزار شود ـ موزه ملی ایران تفاهمنامه‌ای با موزه لوور امضا کرد که بعد از بازسازی موزه، نمایشگاهی از لوور چند ماهی مهمان موزه ملی ایران باشد. نمایشگاه صفویه، برگزار و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد اما نمایشگاه موزه لوور در ایران به‌دلیل ‌اجرانشدن برنامه بازسازی موزه ملی به تعویق افتاد.  البته نوکنده می‌گوید که این نمایشگاه بر اساس توافقی برگزار می‌شود که در سال94 امضا شده و خبر از برپایی نمایشگاهی دیگر در موزه گلستان هم می‌دهد؛ «در پی سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به فرانسه در بهمن‌ماه سال1394 تفاهمنامه‌ای بین موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منعقد شد و برپایی نمایشگاه موزه لوور در تهران، در پی این تفاهمنامه شکل اجرایی گرفت و مقرر شد که همزمان با برپایی این نمایشگاه در تهران، در موزه لوور لانس هم نمایشگاهی با موضوع آثار قاجار تحت عنوان«امپراطوری گل سرخ: شاهکارهای هنر پارسی در قرن نوزدهم» با مشارکت موزه ملی ایران و کاخ گلستان برپا شود. این نمایشگاه هم در 7فروردین1397 گشایش خواهد یافت.» نمایشگاه لوور در موزه ملی ایران با توافق حاصله میان 2موزه قرار است از 14اسفند تا خرداد‌ماه 79در این موزه، میزبان کسانی باشد که علاقه‌مند به دیدن این آثار هستند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید