• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8474
+
-

6/8 درصد گونه‌های جانوری ایران در معرض تهدید انقراض قرار دارند

حیات وحش
6/8 درصد گونه‌های جانوری ایران در معرض تهدید انقراض قرار دارند

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست‌گفت: بنا به اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، 6/8 درصد از کل گونه‌های جانوری ایران در معرض تهدید انقراض قرار دارند.

به گزارش ایسنا، علی تیموری، همزمان با روز جهانی حیات‌وحش (3 مارس برابر با 12 اسفند) با بیان این مطلب، از ارسال برنامه حفاظت از پلنگ ایرانی به سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: این برنامه امسال برای تامین منابع مالی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است و امیدواریم که برنامه حفاظت پلنگ ایرانی به‌عنوان یک گونه چتری- که حفظ و بقای آن در حفاظت از سایر گونه‌ها نیز نقش دارد- به‌زودی عملیاتی شود.  

او درباره دیگر اقدامات سازمان محیط‌زیست برای حفاظت از پلنگ تصریح کرد: از آنجا که بیش از ۷۰درصد از تلفات پلنگ ایرانی ناشی از شکار شکارچیان متخلف یا دامدارانی است که به‌دلیل نگرانی از آسیب پلنگ به دام‌هایشان، نسبت به تلف کردن پلنگ اقدام می‌کنند ، سازمان محیط‌زیست طبق تفاهمنامه با شرکت بیمه «ما»، پرداخت خسارت به دامداران را اجرایی می‌کند که در حفظ گونه ارزشمند پلنگ تاثیرگذار است.

تیموری درباره برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفاظت از یوزپلنگ در اسارت هم یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه یوزپلنگ این است که تکثیر و پرورش این‌گونه را در اسارت در دستور کار قرار دهیم. براین اساس، دفتر حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست طرحی را برای انجام این کار آماده کرد و در استان یزد، محدوده‌ای 3 هزارهکتاری پیش‌بینی شد. به‌زودی این برنامه هم به‌منظور تامین منابع مالی مورد نیاز به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه این سازمان از حدود 3 سال پیش برنامه حفاظت از پلنگ ایرانی را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: برنامه‌ای را استادان دانشگاه و کارشناسان این حوزه و با همکاری مؤسسه تخصصی مطالعات آسیایی پلنگ ایرانی و ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها تنظیم کرده‌اند که رئیس وقت سازمان محیط‌زیست به استان‌ها ابلاغ کرد.

 تیموری درباره عوامل تهدید‌کننده حیات‌وحش هم گفت: مهم‌ترین عامل تهدید حیات‌وحش در دنیا تخریب زیستگاه‌هاست. در ایران نیز طی دهه‌های اخیر با شکل‌گیری روند توسعه، طبیعت و حیات‌وحش تحت‌تأثیر فعالیت‌های مختلف انسانی مثل افزایش روزافزون جمعیت، گسترش شهرها، توسعه راهسازی و تغییر کاربری‌های اراضی قرار گرفت و باعث تخریب و تکه‌تکه شدن زیستگاه گونه‌ها و آشفتگی اکوسیستم‌های طبیعی شده است.

او از شکار و صید بی‌رویه و ورود سلاح غیرمجاز به‌عنوان عامل دیگری در از بین رفتن گونه‌های جانوری نام برد و افزود: رعایت‌نشدن حقابه طبیعی رودخانه‌ها و تالاب‌ها، ورود انواع آلودگی‌های صنعتی، شهری و کشاورزی و وجود دام بیش از حدمجاز در زیستگاه‌ها باعث تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه‌ها می‌شود. عوامل انسانی، شرایط طبیعی مثل خشکسالی‌های انباشته و متوالی و کمبود منابع آب نیز باعث تخریب زیستگاه‌ها و در نتیجه کاهش جمعیت حیات‌وحش شده است.

 

خلأهای حفاظت از حیات‌وحش

تیموری گفت: متأسفانه نبود ابزار و امکانات کافی برای حفاظت از گونه‌ها، روند حفاظتی را با مشکلاتی مواجه کرده است. آموزش مستمر نیروهای اجرایی حفاظتی به‌منظور ارتقای کیفی امر حفاظت، استفاده از ابزارها و روش‌های نوین حفاظتی، استفاده از دوربین‌ها، ایجاد یگان هوایی، آموزش عمومی شهروندان به‌ویژه جوامع محلی و بومی، توسعه فرهنگ زیست‌بومی، بهره‌گیری از تشکل‌های مردمی در امر حفاظت، استفاده از همکاری همیاران طبیعت در شناسایی متخلفان و تنظیم تفاهمنامه همکاری با سایر دستگاه‌ها از جمله اقداماتی است که می‌توان برای توسعه امور حفاظتی گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش انجام داد اما اکنون خلأ این برنامه‌ها وجود دارد.   

 

برنامه حفاظت 6 گونه

مدیرکل حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته و همزمان با روز جهانی حیات‌وحش، گفت: برنامه حفاظت از 6 گونه شامل گوزن زرد، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی سفید کوچک، تمساح و سمندر لرستانی تهیه و برای اجرا به استانداران 28 استان ابلاغ شده است.  مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با ایرنا افزود:شعار امسال روز جهانی حیات‌وحش «گربه‌سانان بزرگ‌جثه؛ صیادهای طبیعی در معرض تهدید» و «همین امروز برای حفاظت از این مخلوقات فوق العاده کاری انجام بده» انتخاب شده که نشان از اهمیت گربه سانان بزرگ‌جثه دارد؛ گونه‌هایی که از نظر ما مهم و ارزشمند هستند.  وی با تاکید بر اهمیت حفظ گونه‌های جانوری در کشور گفت: دفتر حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست و در راس آن معاونت محیط طبیعی سازمان، 3 تا 4سال است که تهیه برنامه مدیریت و حفاظت از گونه‌های در خطر تهدید را آغاز کرده و تعدادی از آنها نیز اجرایی شده‌اند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید