• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84717
+
-

احیای تعزیه‌خوانی تکیه دولت در عباس‌آباد

احیای تعزیه‌خوانی تکیه دولت در عباس‌آباد

مجموعه فرهنگی عباس‌آباد  به مناسبت اربعین حسینی، میزبان تعزیه«روایت آزادگی» است. این تعزیه یادآور سنت تعزیه‌خوانی «تکیه دولت» تهران است که با استقبال گسترده شهروندان تهرانی همراه بوده است.

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آبادبا اشاره به اجرای تعزیه در منطقه فرهنگی عباس آباد از روایت آزادگی حربن‌یزیدریاحی با عنوان «سوگ آزادگی» به آهنگسازی فردین خلعتبری و کارگردانی مجید خسروآبادی در این منطقه خبر داد.
به گزارش همشهری، سیدمحمدحسین حجازی در توضیح این پروژه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تا 22مهرماه 1398تعزیه «سوگ آزادگی» به کارگردانی مجید خسروآبادی و آهنگسازی فردین خلعتبری به میزبانی منطقه فرهنگی هنری عباس‌آباد در بوستان «آب و آتش» تهران برگزار می‌شود و تاکنون با استقبال بی‌نظیر شهروندان و گردشگران مواجه شده‌است. وی ادامه داد: این پروژه در قالب مجلس شبیه‌خوانی «حربن‌یزید‌ریاحی» براساس نسخه مشهور و معتبر «میرعزا» از معتبرترین نسخه‌نویسان تعزیه در ایران اجرا می‌شود که به اعتقاد من با توجه به طراحی و پشتیبانی فنی که برای اجرای پروژه درنظر گرفته شده مخاطبان شاهد یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین پروژه‌های طراحی شده با استفاده از نشانه‌های مجالس شبیه‌خوانی در ایران خواهند بود.

وی گفت: حضور 10بازیگر اصلی به همراه 60هنرور به علاوه جلوه‌های ویژه نمایشی که برای این کار تدارک دیده شده حجم پیش‌تولید کار را برای طراحان و برگزارکنندگان پروژه بسیار سنگین کرده است. این در حالی است که برای ساخت موسیقی پروژه نیز بهره‌مندی از حضور فردین خلعتبری به‌عنوان یکی از برترین آهنگسازان کشورمان فضای متفاوتی را پیش روی مخاطب قرار خواهد داد که به اعتقاد من می‌تواند دربرگیرنده ویژگی‌های متفاوتی در این قالب‌های نمایشی باشد. حجازی با اشاره به حضور یک ارکستر متشکل از نوازندگان سازهای ایرانی اظهار کرد: آقای خلعتبری برای آهنگسازی این پروژه نمایشی- موسیقایی که زمان اجرای آن 90دقیقه خواهد بود، بیش از 53قطعه را به‌صورت مجزا آهنگسازی کرده است. ضمن اینکه حین اجرای پروژه، گروهی از نوازندگان سازهای ایرانی به‌صورت زنده بخش اجرای موسیقی را به‌عهده خواهند داشت. وی در پایان گفت: تمام تلاش شرکت نوسازی عباس‌آباد بر این بوده تا با تکیه و بهره‌گیری از اصالت تعزیه ایرانی به‌عنوان یک گونه بسیار مهم و ارزشمند، نمایش در ایران که مخاطبان فراوانی دارد پیش روی شهروندان قرار گیرد و امیدوارم مخاطبان و کارشناسان حوزه نمایش و موسیقی نیز با تماشای این پروژه از کاری که انجام گرفته راضی باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید