• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84621
+
-

از برداشت غیرمجاز در امان بمانیم

یک کارشناس فضای مجازی در خصوص جغرافیای مجازی البرز می‌گوید: به دلیل مجاورت البرز با پایتخت، موضوعات مطرح‌شده در فضای مجازی با پایتخت یکسان است و برداشت غیرمجاز که در کل کشور حرکت یکنواختی دارد، در البرز و پایتخت گستردگی بیشتری دارد. ضریب نفوذ اینترنت در البرز 98 درصد است، یعنی 98 درصد مردم یا از سرویس‌های خانگی و یا موبایل پایه استفاده می‌کنند.

به گزارش همشهری «حسین پیری» می‌گوید: البته در بحث برداشت‌های غیرمجاز هم بخشی به زیرساخت‌های بانکی مرتبط می‌شود و بانک‌ها باید تدابیری در خصوص رمز دومرحله‌ای داشته باشند تا چنانچه در حین تراکنش اطلاعات کارت به دست شخص دیگری افتاد، برای تراکنش بعدی که باید وارد مرحله بعد و ادامه کار شود، رمز دوم مانع ورود وی و ادامه کار شود.

 اگر این اقدام عملیاتی و رمز یک‌بار مصرف اجرا شود، می‌تواند در این زمینه خیلی کارساز باشد و با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری خاصی که برای این فرایند وجود دارد، می‌توان میزان برداشت‌های غیرمجاز و کلاهبرداری‌ها را 90 درصد کاهش داد.

 پیری بیان می‌کند: برخی از سوء‌استفاده‌کنندگان به هر طریقی که بتوانند، مشخصات کارت‌های بانکی مردم را می‌گیرند و در این زمینه گاهی از حساب افراد به عنوان حساب واسطه هم استفاده می‌شود، به این صورت که هکر با هک شماره حساب‌ها آنهایی که موجودی دارند از حساب آنها برداشت می‌کند و حساب‌هایی را که موجودی ندارند، به عنوان حساب واسطه مورد استفاده قرار می‌دهد و موجودی دیگر کارت‌ها را به این حساب واریز و از آن خرید می‌کند و یا نقل و انتقال‌هایی انجام می‌دهد، بدون این‌که فرد نقشی داشته باشد.

 وی برای در امان ماندن از آسیب برداشت غیرمجاز می‌گوید: زمانی که قصد برداشت، واریز و یا انتقال وجه از طریق یکی از درگاه‌های اینترنتی را دارید، در گام اول شماره کارت را اشتباه وارد کنید. اگر درگاه اصلی باشد، پیام خطا و ارور می‌دهد، چراکه اطلاعات اصلی کارت شما را دارد، اما اگر درگاه جعلی باشد، با توجه به این‌که هدفش کپی و جمع‌آوری اطلاعات است کار را ادامه می‌دهد.

 وی ادامه می‌دهد: سعی شود برای تراکنش‌های بالای 500 هزار تومان، ولو این‌که تراکنش با موفقیت انجام شود، برای بالا بردن ضریب امنیتی رمز دوم را بلافاصله عوض کنید. همچنین در صورتی که در بستر فضای مجازی و یا خودپردازها تراکنش زیاد دارید، در آن کارت مبلغ زیادی نگهداری نکنید و در صورت نیاز مدام آن را شارژ کنید. 

این کارشناس تاکید می‌کند: برای خرید‌های با مبالغ کم از کارت استفاده نکنید و همیشه پول نقد همراه داشته باشید، چراکه گاهی از کارتی که 50 میلیون تومان پول در آن هست، برای خرید‌های مبالغ کم استفاده و فرصت سوءاستفاده به هکرها داده می‌شود. 

در مسافرت‌ها نیز از دستگاه‌های خودپرداز سیار استفاده نکنید و در خریدها رمز کارت را خودتان وارد کنید. با درنظر گرفتن این‌که مسافر امکان بازگشت و پیگیری نخواهد داشت، سوءاستفاده‌های زیادی در این زمینه از جانب فروشنده‌ها می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید