• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84610
+
-

بهره‌برداری از راه‌آهن اردبیل در سال 99

حمل‌و‌نقل
بهره‌برداری از راه‌آهن اردبیل در سال 99

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دهم با اشاره به افتتاح راه‌آهن اردبیل در سال 99 اعلام کرد: طرح راه‌آهن اردبیل برای ریل‌گذاری در جریان سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری به استان آماده شده است.

«صدیف بدری» در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر این‌که ریل‌گذاری ۱۵ کیلومتر از طرح مهم راه‌آهن اردبیل - میانه از سمت اردبیل اجرا می‌شود و قرارداد خرید ریل نیز منعقد شده است، گفت: برای تامین ریل مورد نیاز این طرح ملی رایزنی و پیگیری شرکت راه‌آهن و مسئولان استان با ذوب‌آهن اصفهان در جریان است.

وی با اشاره به اختصاص 4 هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در سال گذشته و همین میزان اعتبار در سال جاری از محل فاینانس بانک ملی و اعتبارات ملی افزود: پیش‌بینی می‌شود این طرح سال آینده به بهره‌برداری برسد.بدری خواستار پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان اردبیل شد و تاکید کرد: این خط ریلی منطقی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال ـ جنوب محسوب می‌شود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار، کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد. 

اجرای طرح راه‌آهن اردبیل که بر اساس برنامه زمان‌بندی قرار است اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد، این روزها سرعت گرفته و بنا به اعلام مسئولان استان، هم‌زمان با سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری به اردبیل ریل‌گذاری می‌شود. برای اجرا و اتمام این پروژه ۱۴ ساله 7۵۰۰ میلیارد اعتبار از محل فاینانس داخلی بانک ملی در 3 قسط اختصاص یافته و علاوه بر این 1۵۰۰ میلیارد ریال در قالب اعتبارات ملی به این پروژه اختصاص می‌یابد. 

بر این اساس، در مدت 3 سال و هر سال 2۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز این طرح از طرف بانک ملی و بخشی از اعتبارات نیز از سوی دولت تامین می‌شود. این طرح ریلی هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه‌ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق‌نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند. اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است. «اکبر بهنامجو» استاندار اردبیل چند ماه پیش اعلام کرد که افتتاح این طرح را در دهه فجر ۹۹ به مردم نوید داده‌ایم و امید است در موعد مقرر تحقق یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید