• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84586
+
-

رکوردشکنی زنانه در فضا

قرار است هفته آینده برای نخستین بار در جهان 2زن ماموریت پیاده‌روی فضایی را به‌تنهایی انجام دهند تا باتری‌های لیتیوم-یون ایستگاه فضایی نصب شود

رکوردشکنی زنانه در فضا

 ناسا 7‌ماه بعد از آنکه نخستین برنامه پیاده‌روی فضایی زنان به‌علت آماده نبودن لباس‌های مناسب لغو شد به‌تازگی اعلام کرده که پیاده‌روی کاملا زنانه در فضا برای نخستین بار در جهان سرانجام روز 21اکتبر(29مهر) صورت می‌گیرد. کریستینا کوچ و آنا مک‌کلین 2فضانوردی بودند که در ‌ماه مارس (اسفند) قرار بود این پیاده‌روی فضایی را انجام دهند. این دو نیاز به لباس‌ها و تجهیزات سایز متوسط داشتند، اما این تجهیزات فقط برای یک نفر آماده شده بود و حالا قرار است کریستینا کوچ این پیاده‌روی تاریخی را به همراه جسیکا میر انجام دهد.

پیاده‌روی فضایی یک زن فضانورد پیش از این انجام شده است، اما کاملا زنانه نبوده و خانم کوچ 6ساعت با نیک هاگ، همکار فضانوردش در این ماموریت حضور داشته است.
خانم مک‌کلین بعد از جنجالی که به‌خاطر نخستین پرونده قضایی در فضا رقم زد، پس از 3هزار بار چرخش در مدار طی 204روز، در‌ماه ژوئن به زمین بازگشت. این فضانورد به سرقت و دسترسی غیرقانونی به سوابق مالی خصوصی فردی دیگر از فضا و با استفاده از اینترنت ایستگاه فضایی متهم شده است.
اما خانم کوچ این ‌ماه به همراه جسیکا میر بالاخره اقدام به یک حرکت پرخطر کاملا زنانه در خارج از ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌کنند. آنها قرار است که باتری‌های لیتیوم-یون را نصب کنند تا تجهیزات برقی ایستگاه کارایی بهتری داشته باشند. آنها باتری‌های نیکل-هیدروژن را با باتری‌های لیتیوم -یون که قوی‌تر و بادوام‌تر هستند عوض می‌کنند. هر کدام از این باتری‌ها که اندازه یک ماشین لباسشویی هستند، به‌تازگی طی یک انتقال روباتیک به وسیله آژانس فضایی ژاپن تحویل ایستگاه فضایی شده‌اند.
ناسا اعلام کرده که این پیاده‌روی چهارمین مورد از 10موردی است که برای 3‌ماه آینده برنامه‌ریزی شده است و از زمانی که ایستگاه فضایی کامل شد یک رکورد محسوب می‌شود.
کرک شایرمن - مدیر برنامه ناسا در ایستگاه فضایی - در یک نشست خبری گفت: این دوره زمانی واقعا متراکم و پرمشغله است. این برنامه هم فال است و هم تماشا و ما مشتاقانه منتظر آن هستیم.

خانم کوچ در تلویزیون ناسا گفت: من فکر می‌کنم این موضوع مهمی است، چراکه در تاریخ فضانوردی، خانم‌ها هرگز برای این کار به‌عنوان یک گزینه مهم مطرح نبوده‌اند و این بسیار جالب است که زنان در این کار مشارکت کنند.
خانم کوچ و میر در کلاس‌های آموزش فضانوردی سال 2013 حضور داشتند. از میان 6هزار درخواست فقط 8نفر برای حضور در این کلاس‌ها پذیرفته شدند که نیمی از آنها خانم‌ها بودند و این اتفاق در ناسا برای نخستین بار بود که رخ می‌داد. این آژانس نام 38فضانورد فعال را در وب‌سایتش اعلام کرده که 12نفر از آنها زن هستند.
یک‌پنجم پیاده‌روی‌های برنامه‌ریزی‌شده برای به‌روزرسانی سیستم‌های برق ایستگاه فضایی انجام می‌شود و 5مورد آخر که برای نوامبر (آبان) و دسامبر (آذر) برنامه‌ریزی شده، طیف‌سنج مغناطیسی آلفا را که رویدادهای تشعشعی کیهان را تحلیل می‌کند، تعمیر خواهند کرد.
خانم کوچ که در ‌ماه مارس (اسفند سال گذشته) به ایستگاه فضایی رسید رکورد طولانی‌ترین پرواز فضایی یک زن را به جا گذاشت که پگی ویتسون آمریکایی، زنی که در ‌ماه آوریل (فروردین) بیشترین زمان حضور در فضا را از آن خود کرده بود غافلگیر کرد.
کوچ در این مورد می‌گوید: این باعث افتخار من است که رد پاهای پگی را دنبال کنم. امیدوارم که در اینجا حضور داشته باشم و هر روز تلاش بیشتری انجام دهم، چراکه این تلاش برای این است که از افرادی مانند او تشکر کنم. امثال او نه‌تنها راه را باز کردند، بلکه باعث شدند که بفهمیم می‌توانیم موفق شویم.
برنامه‌ریزی شده است که خانم کوچ تا فوریه در مدار بماند. بنا به گفته ناسا، ماموریت او شرایطی برای پژوهشگران فراهم می‌کند تا تأثیرات پروازهای فضایی بلندمدت را روی بدن زن‌ها بررسی کنند و این امر به پشتیبانی از ماموریت‌های مریخ و ‌ماه کمک می‌کند.
خانم میر که در‌ ماه سپتامبر (شهریور) به ایستگاه فضایی رسیده هم به تلویزیون ناسا گفته است: آنچه اکنون ما انجام می‌دهیم همه فعالیت‌هایی را نشان می‌دهد که طی چنددهه صورت گرفته است. همچنین تلاش همه زنانی را نشان می‌دهد که با فعالیت خود باعث شدند تا ما امروز در این مکان حضور داشته باشیم.

برنامه‌ریزی از ماه مارس گذشته
کریستینا کوچ و آنا مک‌کلین 2فضانوردی بودند که در ‌ماه مارس (اسفند) قرار بود این پیاده‌روی فضایی را انجام دهند. این دو نیاز به لباس‌ها و تجهیزات سایز متوسط داشتند

این خبر را به اشتراک بگذارید