• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84542
+
-

هنرمند هم‌محله‌ای تصویر زیبایی در خیابان مفتح خلق کرده است

تهران را گالری هنری کنیم

تهران را گالری هنری کنیم

زینب زینال‌زاده_ خبرنگار

 همه چیز از یک عکس آغاز شد. عکسی از یک اثر نقاشی با سبک خاص که تبدیل به پس‌زمینه عکس‌های سلفی شهروندان شد و برای مدتی در صدر خبرهای صفحات اجتماعی دنیای مجازی قرار گرفت. این اثر زیبا که روی دیوار خیابان مفتح، نبش سمیه خلق شده، علاوه بر شهروندان، مورد توجه توریست‌ها و گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است. همین امر ما را برآن داشت تا با «مهناز رمضان‌زاده» خالق این اثر جنجالی گفت‌وگو کنیم.

دانش‌آموخته رشته نقاشی است. مدرک کارشناسی را از دانشگاه هنر اصفهان و کارشناسی ارشد را از دانشگاه هنر یزد گرفته و بیش از 5 سال است که در عرصه نقاشی فعالیت می‌کند. او کارهای زیادی روی دیوارها انجام داده که به گفته خودش سفارشی بوده‌اند و این نخستین کار حرفه‌ای او در این ابعاد و اندازه است. رمضان‌زاده می‌گوید: «تهران، شهری بدون رنگ است و برای زندگی بخشیدن به آن باید دست به دامن طیف‌های رنگی شد، چراکه استفاده از رنگ‌های شاد و چشمنواز، علاوه بر نشاط شهر، موجب شادابی شهروندان می‌شود.» به گفته او همه المان‌ها و حتی نماهای ساختمان‌ها رنگی خنثی و خاکستری دارند و به همین دلیل انسان‌ها در تهران دچار دلمردگی می‌شوند. او می‌گوید: «وقتی شهر رنگ داشته باشد، ناخواسته پویایی در میان مردم ایجاد و همین امر منجر به افزایش آستانه تحمل و مهرورزی و مهربانی در بین همنوعان می‌شود.»

تابلویی برای قاب عکس‌های یادگاری
نقاشی دیواری خیابان سمیه ترکیبی از رنگ و طرح‌های گرافیتی است. در یک نگاه شاید اثر، آشفته و به‌هم ریخته به نظر آید، اما رمضان‌زاده می‌گوید: «در این تابلو نشانه‌هایی از موجودات زنده و المان‌های شهری وجود دارد که با استفاده از رنگ‌های روشن و گرم تلاش کرده‌ام به آنها زندگی بدهم. مردم می‌توانند از دیدن این اثر برداشت‌های متفاوتی داشته باشند و این نکته مهم در این نقاشی است. مردم برای فهمیدن این اثر باید دقایقی توقف کنند و همین خیره شدن و به فکر رفتن و تماشای رنگ‌های زیبا، چشم‌هایشان را نوازش می‌دهد و آنها را برای دقایقی هرچند کوتاه از دغدغه‌های روزمره دور می‌کند.» این نقاشی نخستین اثری است که با این سبک روی یکی از دیوارهای شهر تهران خلق شده است و به گفته هنرمند هم‌محله‌ای، مسئولان و مردم استقبال خوبی از آن داشته‌اند: «موقع انجام کار بازخوردهایی که از مردم و مسئولان می‌گرفتم خیلی خوب بود. البته هر کار و طرحی بی‌تردید با انتقادهایی همراه است و کار من هم مستثنا از این امر نیست. به هر حال تلاش کرده‌ام با کشیدن این نقاشی علاوه بر ایجاد منظره زیبا در تهران، قابی برای عکس‌های یادگاری مردم ایجاد کنم و فکر می‌کنم در این کار موفق بوده‌ام.» دیواری که سال‌ها منظر شهری را زشت کرده بود، اکنون به قاب زیبایی تبدیل شده که شهروندان و حتی گردشگران کنارش می‌ایستند و عکس سلفی و یادگاری می‌گیرند. 

هنر روی دیوارهای شهر
«باید از هنر استفاده کرد.» رمضان‌زاده این جمله را می‌گوید و باور دارد که هنر نباید معطوف به کتاب و موضوع‌های تئوری و حتی گالری‌ها و نمایشگاه‌ها شود. او می‌گوید: «خیلی از مردم بنا به دلایلی نمی‌توانند نمایشگاه و گالری بروند و آثار هنری را تماشا کنند. بنابراین بهتر است با استفاده از پتانسیل‌های شهر و توانمندی هنرمندان، شهر را به یک گالری هنری تبدیل کنیم. با کشیدن آثار نقاشی متفاوت با سبک‌های مختلف و البته با استفاده از رنگ‌های زیبا و چشمنواز می‌توان گالری و نمایشگاهی به وسعت تهران ایجاد و شادابی و نشاط را به شهر و مردم هدیه کرد.» 

حمایت بیشتر از هنرمندان
نقاش هم‌محله‌ای باور دارد که هنرمندان در هر رشته هنری نیاز به حمایت دارند. او می‌گوید: «سازمان زیباسازی شهرداری تهران حرکت ارزشمندی را در شهر آغاز کرده و قرار است با مشارکت هنرمندان رخدادهای خوبی در تهران اتفاق بیفتد و شاهد مناظر زیبایی در این کلانشهر باشیم. البته پایداری این اتفاق نیاز به حمایت مسئولان دارد و امیدواریم با تعامل دوجانبه بین مسئولان و هنرمندان، کارهای خوبی در تهران انجام شود.» رمضان‌زاده یک تقاضا هم از مسئولان دارد: «برای خلق اثر هنری روی دیوار لازم است هنرمند خود دیوار را انتخاب کند که این کار بسیار زمانبر و وقت‌گیر است. بنابراین اگر مدیران و مسئولان شهری دیوارها را انتخاب و معرفی کنند، هنرمندان روی طراحی و اجرای کار متمرکز می‌شوند و عملکرد بهتری هم خواهند داشت.»

با شهروندان در مورد اثر هنری خیابان سمیه 
تهران به چنین نقاشی‌هایی نیاز دارد
خیابان مفتح از معابر اصلی منطقه 6 است و روزانه بیش از صدها توریست و گردشگر در آن‌‌‌ تردد می‌کنند. شناسایی و اجرای چنین نقاشی‌ای روی یکی از دیوارهای این خیابان که نبش خیابان سمیه قرار دارد، اتفاق خیلی خوبی است که به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و هنرمندان رخ داده و البته با رضایت شهروندان همراه بوده است. «محمد ریحانی» محل کارش در این خیابان است. او می‌گوید: «دیدن این تصاویر به هم‌ریخته که با رنگ‌های زیبا ترکیب شده‌اند، بسیار لذت‌بخش است و برای دقایقی خستگی را از تنمان بیرون می‌کند. ما در شهر رنگ‌های شاد کم داریم و وجود چنین طرح‌هایی می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش شادابی و نشاط شهروندان داشته باشد.»
مغازه‌داران هم با ریحانی هم‌عقیده‌اند. یکی از کاسبان که خود را «علی ارجمند» معرفی می‌کند می‌گوید: «سال‌هاست در این خیابان کاسبی می‌کنم و هیچ‌وقت گمان نمی‌کردم یک دیوار فرسوده روزی به چنین تابلو زیبایی تبدیل شود. این کار بسیار ارزشمند است و باید به خالق اثر و مدیران شهری تبریک و خسته نباشید گفت.» راننده تاکسی که زیر درخت مشغول پاک کردن شیشه ماشینش است، نگاهی به نقاشی دیواری می‌اندازد و می‌گوید: «در تهران همه چیز خاکستری و تیره است و تماشایشان موجب دلگیری می‌شود. استفاده از رنگ در هر جا حتی در بوستان‌ها و خیابان‌ها سبب شادابی و نشاط می‌شود. تهران نیاز به چنین کارها و نقاشی‌هایی دارد و امیدوارم شاهد افزایش تعداد آنها باشیم.»

سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنر شهری سازمان زیباسازی شهر تهران
توسعه خلاقانه رنگ در شهر خاکستری
«تهران، شهر خاکستری و بدون رنگ» عبارتی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود و عوامل متعددی در این موضوع دخالت دارند که شاید اصلی‌ترین آن، ساخت ساختمان‌ها و جدارهای بلند بزرگراهی باشد. بناهایی که بیشتر آنها رنگ ندارند و موادی که برای ساختشان استفاده شده، از جنس بتن و خاکستری است. در سایه بی‌رنگی بی‌شک هیچ نشاط و شادابی در شهر تهران وجود نخواهد داشت و همین امر، سبب ایجاد افسردگی است. زندگی در چنین شهری برای شهروندان آن دلپذیر و لذتبخش نخواهد بود. بنابراین تنها راه برون‌رفت از چنین شرایطی، استفاده از رنگ است. با رنگ زدن روی المان و مبلمان‌های شهری و حتی روی دیوارها می‌توان آشفتگی‌ها را کاهش داد و شرایط بهتری برای زندگی شهروندان فراهم کرد. البته در این میان نباید از تناسب رنگ با محیط اطراف غافل شد، چراکه ممکن است استفاده نادرست از طیف‌های رنگی در برخی از فضاها موجب افزایش آشفتگی‌های بصری شود و به جای نتایج مطلوب به نتیجه‌های معکوس و خسته‌کننده منتهی شود. در سازمان زیباسازی شهر تهران برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی‌های بیشتر و کاهش اغتشاش‌های بصری تلاش می‌شود در راستای شعار «توسعه خلاقانه رنگ در فضای شهری» گام برداشته شود و قرار است از این پس با حضور هنرمندان و استفاده درست و اصولی از طیف‌های رنگی زیبا و چشم‌نواز شاهد تهرانی زیبا باشیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید