• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84516
+
-

اشتیاق رهروان دوست

یک هفته مانده به اربعین حسینی رکورد تردد زائران از مرز مهران شکسته شد

اربعین
اشتیاق رهروان دوست


امسال قافله بزرگ اربعین حسینی با حضور گسترده و بی‌سابقه زائران همراه شده است. استقبال پرشور و شوق دلدادگی در عاشقان حسینی باعث شده 7روز مانده به اربعین مسیرهای منتهی به مرزها با ازدحام روبه‌رو شود تا آنجا که دیروز ظرفیت مرز خسروی اشباع شد و برای مدت زمان کوتاهی بسته شد. در خاک عراق نیز گزارش‌هایی از سوی زوار به همشهری رسیده که از ازدحام بی‌سابقه‌ای حکایت دارد. کوچه، خیابان‌ها و معابر شهر کربلا مملو از زائرانی است که در خیابان‌ها شبانه‌روز بیتوته کرده‌اند. ستاد مرکزی اربعین روز گذشته با این پیامک از زائران اربعین تقاضا کرد: «با توجه به ازدحامی که در مرزها وجود دارد و کمبود امکانات در داخل خاک عراق لطفا در مسیر‌ها با تأخیر به سمت مرزها حرکت کرده و در توقفگاه‌هایی که در مسیرهای منتهی به مرزها وجود دارند به‌صورت موقت اسکان کنید تا پس از بهبود وضعیت و اعلام از طریق پیامک‌ها حرکت خود را ادامه دهید.» همچنین ستاد اربعین در پیامک دیگری از زائرانی که در کشور عراق حضور دارند درخواست کرده تا به‌دلیل ظرفیت‌های محدود در کشور عراق در برگشت خود به کشور تسریع کنند.

عکس‌ها: همشهری/ حنا خلج





رکورد تردد زائران از مرز مهران شکسته شد
استاندار ایلام با بیان اینکه دیروز ۲۵۰هزار نفر از زائران اربعین از طریق مهران وارد عراق شدند و یک میلیون زائر اربعین تا به حال از مرز مهران عبور کردند و بی‌تردید با موج عظیم برگشت روبه‌رو خواهیم بود، گفت: این ‌یک رکورد برای مرز مهران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که نشان از ازدحام زائران دارد. قاسم سلیمانی دشتکی در گفت‌وگویی با رادیو اربعین با بیان اینکه با سیاستگذاری انجام‌شده، ارتباط خوبی بین استانداری، مرزبانی، گمرک و نیروی انتظامی ایران و کشور همسایه به‌وجود آمده است، تأکید کرد: خدمات‌رسانی به این حجم جمعیت سخت است و از سوی دیگر مشکل ما درخصوص جمعیت زیاد محسوب می‌شود که البته در خاک عراق این مشکلات بیشتر وجود دارد. خوشبختانه در طرف مقابل هم همکاری خوبی دیده می‌شود، تنها مشکل ما ازدحام بسیار بالای جمعیت است که با تمام تلاش‌های انجام‌شده تا حدودی مشکل‌آفرین است. استاندار ایلام افزود: تاکنون پیش‌بینی پیک جمعیت در این مرز حدود ۲۵۰هزار نفر بود و لذا از امروز پیش‌بینی می‌شود مسیر رفت به‌سوی عراق کمتر و به نزدیک عدد ۱۸۰هزار تردد در روز برسد و البته مسیر بازگشت به ایران نیز از امروز جمعیتی بین ۸۰ تا ۱۰۰هزار نفر را شاهد باشد. استاندار ایلام از تردد بیش از یک‌میلیون و ۱۲۴هزار نفر زائر از اول‌ ماه صفر تا امروز در مرز مهران خبر داد و گفت: افزایش تردد زائران در مرز مهران بی‌سابقه است؛ اگرچه در اربعین پارسال نیز با وجود کاهش تردد زائران از مرزهای کشور مرز مهران شاهد افزایش ۴۰۰هزار نفری بود.
دشتکی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود مشکل اساسی ما در روزهای آینده اتوبوس‌هایی باشند که برای برگشت زوار باید مستقر شوند، گفت: اگرچه امسال بیشترین ورودی با ماشین‌های شخصی را داشتیم که این خود یک حسن است، اما باید گفت همچنان نیاز به اتوبوس وجود دارد. دشتکی بیان کرد: 2 اتوبوس طی روزهای گذشته تصادف کردند که درنتیجه این تصادفات 7 نفر جان ‌باخته و ۲۰نفر مصدوم شدند؛ همچنین در تصادفی دیگر در دهلران صبح جمعه 3نفر فوت شدند؛ لذا از مردم می‌خواهیم که بعد از مدتی رانندگی استراحت را حتما در دستور کار قرار دهند.






زائران فعلا به مرزها نیایند
 همچنین دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: با توجه به اینکه حمل‌ونقل زائران در آن سوی مرز با مشکلاتی مواجه شده است، از زائران می‌خواهیم زمان حضور خود در مرزها را تا هنگامی که این مشکل برطرف شود، مدیریت کنند.احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: تقریبا در برخی مرزها تا ۵برابر سال‌های قبل ورود زائر داشتیم. در مرزهای ما با وجود سنگینی حضور و تردد جمعیت، عبور و تردد زائران انجام می‌شود اما در سمت عراق با مشکلاتی ازجمله وسایل حمل‌ونقل عمومی و برخی خدمات مواجه هستیم. وی با بیان اینکه تلاش‌هایی برای اعزام اتوبوس از ایران به داخل خاک عراق شده و در حال رایزنی با دولت عراق هستیم به تسنیم گفت: از زائران خواهش می‌کنم درصورت امکان برای رفتن به عتبات عالیات از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه سفرها را مدیریت کنند و فعلا از مراجعه به مرزها تا فراهم شدن امکانات لازم خودداری کنند. محمدی‌فر تصریح کرد: قرار است تعدادی از اتوبوس‌های خود را به آن سوی مرز اعزام کنیم تا بتوانند به سیستم حمل‌ونقل عراق کمک کنند و زائران ما در عراق دچار مشکل نشوند. البته امکانات آبرسانی ازجمله آب بسته‌بندی در حال ارسال است تا مشکلات حمل‌ونقل برطرف شود. وی در ادامه با اشاره به لزوم آمادگی و تمهیدات لازم برای موج برگشت زائران از مرز مهران، افزود: باید ارگان‌ها، نهادها و همه دستگاه‌های دست‌اندرکار به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی تمرکز بیشتری در حوزه حمل‌ونقل و خدمت‌رسانی در مرز مهران داشته باشند.





ثبت‌نام بیش از ۳میلیون و ۴۴هزار نفر در سامانه سماح
دبیر اجرایی ستاد اربعین حسینی نیز از ثبت‌نام 3میلیون و ۴۴هزار و ۵۸۷ نفر در سامانه سماح خبر داد. امیر مرادی با بیان اینکه تعداد ثبت‌نام‌های قطعی شده در سامانه سماح ۲ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۱۵۰نفر است، افزود: ۴۸۰هزار و ۹۴۸ نفر مربوط به استان تهران، ۳۰۶ هزار و ۴۶۰ نفر استان خوزستان، ۲۵۱ هزار و ۶۶۱ نفر استان اصفهان، ۲۴۲ هزار و ۵۵۳ نفر استان خراسان رضوی، ۱۹۴هزار و ۶۸۸ نفر استان فارس و ۱۱۲هزار و ۷۹۲ نفر نیز از استان قم هستند که بیشترین آمار محسوب می‌شود.





بهترین زمان سفر برای زیارت در اربعین
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از افرادی که قصد سفر زمینی به عراق در ایام اربعین دارند، خواست که سفر خود را به پس از ۲۴مهرماه موکول نکنند. سردار سیدکمال هادیانفر درباره مناسب‌ترین زمان برای حرکت به سمت مرزهای چهارگانه زیارت اربعین گفت: درخواست ما از زائران اربعین حسینی این است که از فرصت روزهای پیش رو استفاده کرده و اگر قصد حرکت زمینی به سمت مرزهای چهارگانه را دارند تا قبل از ۲۴مهرماه حرکت خود را آغاز کنند. وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در روزهای ۲۴ و ۲۵مهرماه پیک سفر به سمت کشور عراق را خواهیم داشت، افزود: همچنین از ۲۷مهر به بعد نیز زمان پیک بازگشت زائران خواهد بود که ازاین‌رو توصیه ما به زائران این است که تا حد امکان این بازه زمانی را برای سفر به عراق و نیز بازگشت از عراق انتخاب نکنند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به ایسنا گفت: در روزهای پیک ممکن است مشکلاتی در تعداد اتوبوس‌ها و خودروهای سواری ایجاد شده و نیز ترافیک افزایش پیدا کند، چرا که امسال شمار زائران اربعین افزایش چشمگیری داشته است. هادیانفر با تأکید بر اینکه زائران باید زمان رفت و برگشت خود را مدیریت کنند، اظهارکرد: بیش از ۶۵۰۰‌ نفر از مأموران پلیس راهور نیز در مرزها و محورهای منتهی به چهار پایانه مرزی مستقر هستند و نسبت به روان‌سازی و مدیریت ترافیک اقدام خواهند کرد.



                 



این خبر را به اشتراک بگذارید