• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84440
+
-

طرح «رای ‌کار» در کرمانشاه اجرا می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی کرمانشاه از آغاز رسمی اجرایی شدن طرح «رای کار» در استان پس از اربعین خبر داد. به گزارش ایسنا «محمدحسین صادقی» در نشست انعقاد تفاهم‌نامه طرح «رای کار» که با حضور مدیران کل جهاد کشاورزی، بهزیستی و زندان‌های استان در دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه برگزار شد، به پیامدهای اجتماعی مجازات زندان برای فرد زندانی و خانواده‌اش اشاره کرد و گفت: زمانی که فردی زندانی می‌شود، برچسب زندانی بودن در سوابقش خواهد بود و این امر محدودیت‌های اجتماعی زیادی را برای این افراد به وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: همچنین زندان محلی برای تبادل تجربیات بزهکارانه است و این امکان وجود دارد که فرد زندانی پس از رهایی به دیگر بزه‌ها وارد شود.  دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین پیامدهای زندانی شدن فرد، مواجه شدن معیشت خانواده زندانی با عسر و حرج است. وی تاکید کرد: بر این مبنا باید نهایت تلاش خود را به‌کارگیریم تا مجازات حبس تنها برای افرادی در نظر گرفته شود که آزادی آنها مخل امنیت اجتماعی است.  صادقی اظهار کرد: برای این منظور از چند سال پیش طرح مجازات جایگزین حبس را در استان اجرایی کردیم و اخیرا هم قرار است طرح «رای کار» را اجرایی کنیم. 

وی در مورد تفاوت این 2 طرح هم گفت: دستور جایگزین حبس برای فرد زندانی توسط قاضی دادگاه صادر می‌شود، اما دستور رای کار در دادگاه‌های اجرای احکام توسط قضات دادسرا صادر خواهد شد. به گفته این مسئول، اجرای این طرح در کرمانشاه شروع شده، اما آغاز رسمی آن پس از اربعین خواهد بود و 170 نفر از زندانیان استان را شامل خواهد شد.  دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: مطابق تفاهم‌نامه‌ای که بین دادسرای استان، امور زندان‌ها، اداره کل بهزیستی و جهاد کشاورزی منعقد می‌شود، از این پس زندانیانی که شامل طرح کار می‌شوند به جای زندان رفتن در این دستگاه‌ها مشغول ارائه خدمات خواهند شد.

وی با بیان این‌که افرادی که مشمول این طرح هستند، توسط اداره کل زندان‌های استان بیمه خواهند شد، عنوان کرد: دستگاهی هم که از ظرفیت کار افراد زندانی بهره می‌برد، باید ماهانه مبلغی را به عنوان حقوق به حساب این افراد یا خانواده‌های آنها واریز کند.  صادقی تاکید کرد: همچنین یکی از اهداف اجرایی شدن این طرح مهارت‌آموزی افراد زندانی است و در بخش‌هایی از این دستگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند که در آنجا مهارتی را بیاموزند تا پس از پایان دوره محکومیت بتوانند شغلی داشته باشند یا حتی جذب دستگاه مربوطه شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: رسانه‌ها باید کمک کنند تا نگرش و فرهنگ زندان‌خواهی و حبس‌خواهی را در جامعه تغییر دهیم و برای هر جرم کوچکی خواستار زندانی شدن طرف مقابلمان نباشیم.  دادستان کرمانشاه همچنین از فراهم شدن بستر اجرای طرح پابند الکترونیکی در استان خبر داد و گفت: زیرساخت‌های کنترل هوشمند زندانیان در کرمانشاه فراهم شده و می‌توانیم برای برخی از زندانیانی که جرم‌های خفیف دارند آن را به‌کار گیریم. 


ایجاد اشتغال برای 500 زندانی 

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: برای 500 نفر از زندانیانی که نمی‌توانند رای باز بگیرند، در زندان ایجاد اشتغال کردیم.  «منصور بیگلری» با بیان این‌که طی 2 سال گذشته نزدیک به 18 کارگاه مهارت‌آموزی و تولیدی در زندان‌های استان راه‌اندازی شده، اظهار کرد: زندانیان در این کارگاه‌ها به تولید تابلوفرش، قالی‌بافی، فرش‌بافی، زنبورداری، دامپروری و... می‌پردازند.  وی در ادامه به اجرای طرح رای کار در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به 170 زندانی در استان مشمول این طرح هستند که از این تعداد 91 نفر در دستگاه‌هایی که با آنها تفاهم‌نامه داریم مشغول ارائه خدمت هستند.

این مسئول تصریح کرد: همچنین براساس تقاضاهایی که از دستگاه‌های مختلف به‌ویژه شهرداری‌ها داشته‌ایم، حدود 50 زندانی را هم برای اربعین به کار گرفته‌ایم.  بیگلری اظهار کرد: در طرح رای باز تلاش شده بیمه زندانیانی را که مشغول به ارائه خدمت می‌شوند خود زندان‌ها پرداخت کنند، اما دستگاه‌هایی که این زندانیان در آنها به‌کارگرفته می‌شوند، باید حق‌الزحمه به زندانیان بپردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید