• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8436
+
-

افزایش مجموعه‌های ورزشی ویژه معلولان در پایتخت

نجفی: تهران، شهر مناسبی برای جانبازان و معلولان نیست

شهر
افزایش مجموعه‌های ورزشی ویژه معلولان در پایتخت

 روز گذشته شهردار تهران از مقام‌آوران هشتمین دوره پارالمپیاد ورزش محلات شهر تهران تجلیل کرد. او در مراسم تجلیل از نام‌آوران معلول و جانباز نویدهای خوبی به آنان داد. افزایش مجموعه‌های ورزشی ویژه جانبازان و معلولان در پایتخت، ایجاد فضایی مناسب در سطح شهر برای حضور آنان و در نهایت استفاده از مراکز ورزشی در سراسر شهر به نفع آنان.

محمد‌علی نجفی گفت: «تهران برای تلقی شدن به‌عنوان یک شهر مناسب و دوستدار جانبازان و معلولان از کمبودهای زیادی رنج می‌برد.» او شهر تهران را به‌دلیل نداشتن فضایی مناسب برای تردد معلولان آنها را «زندانی در منزل‌های خودشان» عنوان کرد و قول داد فضای شهر را برای حضور ایمن این قشر از جامعه فراهم کند.

شهردار تهران افزود: جانبازان و معلولان نماد هویت و همت در شهر تهران هستند و هنگامی که کسی با داشتن محدودیت‌های جسمی، به افتخارات ورزشی دست پیدا می‌کند، در واقع بیانگر این مطلب است که محدودیت‌های جسمی نمی‌تواند جلوی رشد، اعتلا و تکامل افراد را بگیرد.

او «محدودیت‌های فکری، فرهنگی و اخلاقی» را مهم‌ترین مانع در جهت رشد و تکامل انسانی دانست و اظهار داشت: «پرداختن به ورزش، خودبه‌خود این محدودیت‌ها را کنار می‌گذارد و ضمن توسعه فرهنگ و اخلاق قهرمانی، انسان را برای پروازهای بلندتر و بیشتر آماده می‌کند.»

آنگونه که نجفی گفته وجود مجموعه ورزشی قمر‌بنی‌هاشم(ع) برای حضور معلولان باعث خوشحالی است؛ اما قطعا تعداد این مجموعه‌ها در تهران باید افزایش پیدا کند، چرا که هم‌اکنون از راه‌های دوری برای استفاده از این مجموعه به مرکز قمر‌بنی هاشم می‌آیند و این حمل‌ونقل علاوه بر تحمیل هزینه، به میزان زیادی وقت افراد را نیز هدر می‌دهد.

به گزارش همشهری، شهردار تهران گفت: «امیدوارم در مرحله اول بتوانیم از اماکن ورزشی که به‌صورت گسترده در تهران وجود دارند، استفاده بیشتری به نفع جانبازان و معلولان کنیم و اگر لازم است، امکاناتی را تجهیز کنیم که معلولان بتوانند به نحو ساده‌تری از این مراکز ورزشی استفاده کنند. در وهله دوم امید می‌‌رود تا از نظر بودجه و اعتبارات شرایطی فراهم شود که مجموعه‌هایی از این نوع را در نقاط مختلف شرق، غرب، شمال و جنوب تهران توسعه ببخشیم.»

براساس استاندارد‌های بین‌المللی 10درصد جمعیت هر شهر را جانبازان و معلولان تشکیل می‌دهند، اما اگر با دقت به تهران نگاه کنید، به میزان 10درصد رفت‌وآمد آنها را در شهر لمس نمی‌کنید؛ نجفی دلیل این اتفاق را آماده نبودن شهر برای رفت‌وآمد جانبازان و معلولان دانست در نتیجه این عزیزان بیش از افراد غیرمعلول در منازل خود بمانند و به تعبیری زندانی منازل خودشان باشند. به گفته نجفی، باید سطح شهر تهران را در زمینه استفاده از ادارات دولتی، مراکز رسمی، تفریحی، ورزشی و بوستان به‌نحوی آماده کرد که معلولان و جانبازان نیز بتوانند در شهر تردد آسان‌تری داشته باشند و حمل‌ونقل شهری نیز برای جا‌به‌جایی این افراد آماده‌تر شود.

توجه به ورزش‌ همگانی بخش دیگری از سخنان نجفی را به‌خود اختصاص داد. او گفت: «بخشی از مأموریت و مسئولیت ذاتی شهرداری تهران کمک به توسعه ورزش همگانی و ورزش‌های تفریحی در شهر به شمار می‌رود؛ روشن است که اگر بخواهیم شهری سرشار از امید، مشارکت شهروندان و شکوفایی در زمینه‌های مختلف داشته باشیم، به سلامتی، پویایی، نشاط و سرزندگی در شهر نیاز داریم و مهم‌ترین ابزاری که برای تحقق این هدف در اختیار ما قرار دارد، ابزار ورزش در سطح همگانی و مقداری هم در سطح قهرمانی است.»

او افزود: «ما به‌عنوان کسانی که مسئولیت زیست‌پذیر‌کردن شهر تهران را بر عهده داشته و باید شهر را به یک شهر همراه با آرامش و آسایش برای تک‌تک شهروندان تهرانی تبدیل کنند، باید به مقوله ورزش بپردازیم.» نجفی با بیان اینکه شهرداری تهران در سال‌های گذشته اقدامات مفید و مؤثری در زمینه ورزش جانبازان و معلولان و همچنین ورزش سایر شهروندان تهرانی انجام داده‌است، ابراز امیدواری کرد که با کمک شورای شهر و همچنین مشورت و راهنمایی شهروندان این برنامه‌ها توسعه پیدا کند و امکانات بیشتری در این زمینه برای شهر تهران فراهم شود. موضوع ورزش از نظر نجفی غیر از جنبه‌های ایجابی، جنبه‌های سلبی هم دارد؛ چرا که آن چیزی که می‌تواند جلوی رشد و توسعه ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی را در شهر بگیرد، سرگرم شدن جوانان و نوجوانان به ورزش است که در سلامت آنها و سلامت شهر نیز مؤثر است. وی در بخش پایانی سخنان خود به برگزیدگان مسابقات پارالمپیاد محلات شهر تهران تبریک گفت. در جریان این مراسم، به برگزیدگان مسابقات مختلف پارالمپیاد محلات شهر تهران از‌سوی شهردار تهران لوح یادبود اهدا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید