• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84336
+
-

افتتاح نخستین پناهگاه سگ‌های ولگرد گیلان

شهرداری بندر انزلی بعد از راه‌اندازی پناهگاه، مدیریت آن را به سازمان‌های مردم‌نهاد این شهرستان سپرد / شهردار: از دامپزشکی بندر انزلی انتظار می‌رود بابت تهیه غذا، واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌های این پناهگاه شرایط لازم را فراهم کند

در شهر
افتتاح نخستین پناهگاه سگ‌های ولگرد گیلان

برای نخستین بار در گیلان پناهگاه سگ‌های ولگرد در راستای ساماندهی این حیوانات از سوی شهرداری بندر انزلی افتتاح شد.به گزارش ایرنا، شهردار بندر انزلی در جلسه افتتاح مرکز نگهداری از سگ‌های ولگرد اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های شهروندان، ساماندهی سگ‌های ولگرد بود که طی رایزنی و مساعدت فرمانداری با اداره کل منابع طبیعی، زمینی به مساحت 8 هزار متر‌ مربع به شهرداری واگذار شد. در فاز اول ۲۵ غرفه در ۱۲۰۰ متر از این زمین با سازه‌های سبک به عنوان پناهگاه نگهداری و ساماندهی سگ‌های ولگرد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

«حسن پورقربان» با اشاره به وجود 2 کانکس برای نگهداری غذای سگ‌ها، عقیم‌سازی و واکسیناسیون افزود: بر اساس آمار سمن‌ها، 2700 قلاده سگ ولگرد در بندر انزلی وجود دارد.وی ادامه داد: البته قبل از ساخت این پناهگاه، سگ‌های ولگرد با دور‌سازی از محیط شهری کنترل می‌شدند. شهردار بندر انزلی گفت: از دامپزشکی شهرستان انتظار می‌رود برای تهیه غذا از کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها و همچنین در خصوص عقیم‌سازی و تهیه دارو، شرایط و امکانات لازم را فراهم کند و سازمان حافظت محیط ‌زیست هم مانع تخریب محیط آن ‌زیستگاه شود تا شرایط به صورت طبیعی باقی بماند.پورقربان بیان کرد: این پناهگاه با هدف کنترل بیماری‌های انسان و حیوان از جمله هاری و کیست هیداتیک، ایجاد امنیت روانی، فراهم‌ کردن محیطی امن در شهر و همچنین ساحل برای گردشگران و شهروندان شکل گرفته است.


واگذاری مدیریت پناهگاه به سمن‌ها

در ادامه این جلسه معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بندر انزلی نیز اظهار کرد: هر اجتماعی برای رفع مسائل و مشکلاتش از ظرفیت مردم استفاده می‌کند. سازمان‌های مردم‌نهاد همواره می‌توانند در ادامه راه و کنار مسئولان، کارگشا باشند.«حسن صفری» با اشاره به رفع دغدغه مردم با ساخت این پناهگاه افزود: معتقدم پس از افتتاح این مجموعه باید مدیریت آن به سمن‌های حامی حیوانات واگذار شود تا خودشان مدیریت و رسیدگی به امور را در دست بگیرند.وی با اشاره به رایزنی‌های مختلف از سوی فرمانداری برای تهیه این زمین گفت: در ابتدا زمینی در یکی از روستاها انتخاب شده بود که با واکنش اهالی روستا مواجه شد. 

سپس در منطقه چراغ پشتان انزلی هنگامی که اجرای طرح آغاز شده بود با واکنش شدید دامداران و اهالی آن منطقه مواجه شدیم. در دیدار مدیر کل منابع طبیعی گیلان با فرماندار انزلی، این قطعه زمین در اختیار شهرداری قرار گرفت و مقرر شد مشروط به ساخت با سازه‌های سبک، این پناهگاه احداث شود.صفری به نگرانی‌های مردم در خصوص حضور سگ‌های ولگرد در شهر ساحلی بندر انزلی اشاره و بیان کرد: حضور سگ‌های ولگرد در شهر به اندازه‌ای نگرانی و التهاب به وجود آورده بود که موضوع ساماندهی آنها در دستور کار شورای تامین شهرستان قرار گرفت. مردم از مسئولان می‌خواستند به هر شکلی این سگ‌ها جمع‌آوری شوند.

وی با اشاره به تلاش مسئولان شهری برای رفع دغدغه شهروندان و گردشگران تصریح کرد: در تمام دنیا فراهم‌سازی زیرساخت‌ها با دولت و ادامه کار با انجمن‌های مردم‌نهاد است. معتقدم سمن‌ها باید خودشان اختیار امور را در دست بگیرند.صفری با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی به شهروندان گفت: باید به مردم اطلاع‌رسانی شود که سگ‌های رها شده پس از عقیم‌‌سازی و واکسینه شدن، بیماری ندارند و انگل‌زدایی شده‌اند، بنابراین مردم نباید دیگر نگران باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید