• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 مهر 1398
کد مطلب : 84244
+
-

خونِ ایرانی؛ سالم‌ترین خون اهدایی دنیا

خونِ ایرانی؛ سالم‌ترین خون اهدایی دنیا

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت سلامت خون در ایران، گفت: تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط کاملا استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود. بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پروسه اهدای خون یک روند و جریان بین‌المللی دارد، گفت: بر همین اساس رعایت استانداردهای انتقال خون در مراکز انتقال خون کشورهای مختلف اجتناب‌ناپذیر است. در ایران نیز تمامی مراحل اهدای خون به‌صورت کاملا استریل انجام می‌شود. وی با بیان اینکه خون ایرانیان سالم‌ترین خون اهدایی دنیاست، افزود: میزان سلامت خون در ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم بالاتر است؛ چراکه تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود.

حاجی‌بیگی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که اهدای خون در ایران از سال۲۰۰۷ میلادی به‌صورت ۱۰۰درصد داوطلبانه و با اهداف انسان‌دوستانه انجام می‌شود. امروز میزان اهدای خون اهداکنندگان مستمر در کشور ۶۰درصد است و یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون دنیا، ‌وجود اهداکنندگان مستمر است که به‌نوعی سلامت خون‌های اهدایی را تضمین می‌کند.
سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه ضریب امنیت و سلامت خون اهداکنندگان مستمر بسیار بالاتر از اهداکنندگان بار اولی است، گفت: در برخی از استان‌های کشور مانند استان سمنان نزدیک به ۸۰درصد از اهداکنندگان خون مستمر هستند. اهداکننده مستمر به این معناست که در سال حداقل 2بار موفق به اهدای خون می‌شوند. عمده مراکز انتقال خون دنیا ازجمله ایران از قوانین و بیانیه‌های ISBT که مجمعی جهانی در حوزه انتقال خون است، استفاده کرده و در مجامع علمی آن شرکت می‌کنند.
حاجی‌بیگی با بیان اینکه امروزه تمامی آزمایش‌های مربوط به اهدای خون با بهترین کیت‌های استاندارد و روی تمامی خون‌های اهدایی انجام می‌شود، گفت: سازمان جهانی بهداشت یک اداره خاص سلامت خون دارد که در منطقه ما مقر این اداره در قاهره مصر است که پروژه‌های مختلف انتقال خون را مدیریت می‌کند و این اقدام معمولا با کمک مراکز همکار سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود که سازمان انتقال خون ایران یکی از مراکز مهم همکار در منطقه در زمینه سلامت خون است. وجه انتخاب مرکز همکار هم در این است که آن کشور انتخاب‌‌شده از استانداردهای تعیین‌‌شده برای سلامت خون برخوردار بوده و توانایی آموزش و اجرای اهداف سازمان بهداشت جهانی را برای سایر کشورها داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه سالم‌ترین اجزای خونی موجود در کشور محصولات سازمان انتقال خون است، گفت: سلامت خون‌های اهدایی در سازمان انتقال خون 8 تا ۱۰برابر بالاتر و سالم‌تر از جمعیت عمومی کشور است و سلامت خون در سازمان انتقال خون ایران با تمهیدات انتخاب اهداکنندگان و انجام تست‌های غربالگری خون و رعایت اصول بهداشتی و GMP در تهیه محصولات خون از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است.
حاجی‌بیگی ادامه داد: به‌عنوان مثال نتایج بررسی آزمایش جست‌وجوی ژنوم ویروس‌های هپاتیت B، هپاتیت C، هپاتیت A و پاراویروسB19  و HIV پالایش قراردادی پلاسمای مازاد بر مصرف حاصل از اهدای خون کامل با شرکتی در سوئیس برای تولید داروهای مشتق از پلاسما، نشان می‌دهد که در جریان تولید ۵۷هزار و ۳۵۵لیتر پلاسمای ایرانی که حاصل ۳۰۱هزار و ۸۸۸ اهدای خون کامل در ایران بوده و همچنین نتایج آزمایش‌های انجام‌شده روی ۲۱۱هزار و ۵۲۸مورد از اهداکنندگان خون ایرانی جهت جست‌وجوی ژنوم ویروس‌ها توسط صلیب سرخ سوئیس هیچ موردی از هپاتیتB، هپاتیتC و ایدز در این خون‌ها ملاحظه نشده است.
وی افزود: تنها 4مورد هپاتیتA و ۵۲مورد پاراویروسB19 مثبت شده است. بنابراین این نتایج که روی یک جمعیت آماری بیش از ۲۰۰هزار مورد انجام شده، نشان می‌دهد که آزمایش‌های غربالگری و انتخاب اهداکنندگان در ایران به‌خوبی انجام می‌شود و خون اهدایی در ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان است که به همت ۱.۵میلیون اهداکننده که سالانه بیش از 2میلیون و ۱۰۰هزار واحد خون اهدا می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید