• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 18 مهر 1398
کد مطلب : 84239
+
-

2 عضو زن شورای شهر تهران و یکی از نمایندگان زن مجلس از اهمیت حضور زنان در استادیوم برای تماشای بازی ایران و کامبوج می‌گویند

روز تماشا

روز تماشا

تهامه مهدوی _ خبرنگار

امروز و بعد از سال‌ها تلاش زنان و فعالان مدنی برای حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی بالاخره به حدود 4هزار نفر از زنان اجازه داده شده است با خرید بلیت برای تماشای مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران و کامبوج در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند. اگر‌چه تعداد بانوانی که خواستار حضور در ورزشگاه هستند بسیار بیشتر از این تعداد است اما مسئولان دولتی ابراز امیدواری می‌‌کنند در بازی‌های آینده تیم ملی تعداد بیشتری از بانوان بتوانند برای تماشای بازی به استادیوم بروند. همشهری در گفت‌وگو با شهربانو امانی و زهرا صدر‌اعظم نوری، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و فعالان حقوق زنان و سمیه محمودی، عضو فراکسیون زنان در مجلس زوایای حضور بانوان در استادیوم را بررسی کرده است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه توجه به آحاد جامعه شرط عدالت است، گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند، این مسئله اقتضا‌ می‌کند که استفاده از یک سری امکانات و شرایط به‌صورت عادلانه برای زنان و مردان توزیع شود. او در گفت‌وگو با همشهری گفت: ورزش ازجمله موضوعاتی است که مورد علاقه جامعه ایران است و جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به ورزش هستند و در این علاقه‌مندی بین دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد. برخی ورزش‌ها مثل فوتبال و والیبال به‌دلیل ویژگی‌ها و اهمیتی که دارند، مورد توجه اکثریت افراد جامعه هستند. به گفته وی، حضور شهروندان در استادیوم‌ها و مکان‌های ورزشی می‌تواند برای بازیکنان و از آن مهم‌تر جامعه روحیه‌بخش باشد. باید در ورزشگاه‌ها شرایطی ایجاد شود که زنان و مردان بتوانند به‌راحتی و با هم البته با حفظ ارزش‌ها حضور پیدا کنند. حضور زنان و حتی خانواده‌ها در کنار هم می‌تواند به سالم‌سازی‌ فضاهای ورزشی کمک کرده و این فضاها را از یک فضای خشن و تند و بعضا حتی فضاهایی که دون ‌شأن افراد است، خارج کند.
صدر‌اعظم نوری می‌گوید: تجربه حضور خانوادگی در بوستان‌های تهران و فضاهای شهری تجربه مفیدی است و تا زمانی که حضور خانواده‌ها را در بوستان‌ها داریم، می‌بینیم که محیط بوستان‌ها سلامت بیشتری داشته و نوجوانان و جوانان نیز از امنیت بیشتری برخور‌دارند. استادیوم‌ها هم محل‌هایی هستند که مورد توجه بوده و جوانان اعم از دختر و پسر علاقه دارند که در زمان انجام بازی‌های ورزشی در استادیوم‌ها حضور داشته باشند و به‌نظر من فراهم‌شدن حضور زنان در ورزشگاه برای دیدن بازی ایران و کامبوج حتما اثرات مثبتی در روحیه زنان به‌خصوص دختران جوان خواهد داشت.
این عضو شورای شهر و فعال حقوق زنان در ادامه می‌گوید: بعد از 4دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، شاهد این بوده‌ایم که استادیوم‌ها همیشه (به جز معدود دفعات) در زمان بازی‌های ورزشی مختص آقایان بوده و همواره زنان و دخترانی که تمایل به حضور در استادیوم‌ها داشتند، از اینکه نمی‌توانند در این مکان‌ها حضور داشته باشند، احساس بی‌عدالتی می‌کردند و با حضور امروز زنان در ورزشگاه‌ها این فضا شکسته خواهد شد. امروز با توجه به اینکه شرایط حضور بانوان در بازی ایران – کامبوج فراهم شده، این شرایط را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بابی باز شود برای اینکه زنان تماشاچی بتوانند در مسابقات مختلف حضور داشته باشند و مانند مردان از موفقیت‌های ورزشی در میدان مسابقه حظ و بهره ببرند.
وی تأکید کرد: باید شرایط ورزشگاه‌ها به‌گونه‌ای باشد که حس امنیت به همراه رعایت شئونات و رعایت ادب در این فضاها احساس شود و نوع رفتارها به‌گونه‌ای نباشد که ارزش‌های دینی و ملی‌مان زیر سؤال برود. باید در این مسابقه و مسابقات آینده به‌گونه‌ای عمل شود که حضور زنان در ورزشگاه مورد انتقاد قرار نگیرد. مسئولان نیز باید تدابیری بیندیشند که در حدی که متقاضی برای ورود به ورزشگاه وجود دارد، شرایط حضور بانوان را فراهم کنند.

امیدواریم روحیه بانوان بشاش‌تر شود
سمیه محمودی، عضو فراکسیون زنان مجلس با استقبال از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، می‌گوید: «چون تاکنون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را به‌عنوان تماشاچی مسابقات ورزشی نداشته‌ایم، به‌دلیل همین عدم‌حضور و نداشتن تجربه در این زمینه نمی‌توان پیش‌بینی کرد فضاهای ورزشگاه در زمان حضور بانوان به چه صورتی خواهد بود و آیا خشونت‌هایی که گفته می‌شود در ورزشگاه‌ها وجود دارد، کمتر می‌شود یا نه؟
سمیه محمودی گفت: ما هم بدمان نمی‌آید بدانیم فضای ورزشگاه در زمان حضور زنان به چه صورت است و شرایطی که برای حضور زنان پیش‌بینی‌شده، چه نتیجه‌ای به‌دنبال دارد اما باید منتظر اتمام بازی باشیم و بعد در مورد شرایط صحبت کنیم، اما باید بهترین شرایط برای حضور زنان از سوی مسئولان فراهم شود.
وی تأکید کرد: البته این نکته را نباید از نظر دور داشته باشیم که حضور در ورزشگاه مطالبات تمام بانوان ایرانی نیست. من نماینده شهرضا هستم و در حوزه انتخابیه من کمتر بانویی مطالبه رفتن به ورزشگاه را دارد. به‌نظرم باید درخصوص مطالبات بانوان در حوزه‌های مختلف بررسی اساسی صورت بگیرد اما اکنون نیز متوجه این مسئله هستیم که هر فردی از هر چیزی که محروم شود، اشتیاقش برای به‌دست‌آوردن آن بیشتر می‌شود و همین مسئله درخصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز صادق است و از همین‌رو حضور امروز زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند گامی به جلو در مطالبات حقوق زنان باشد.
محمودی ادامه داد: اکثریت بانوان مطالباتی همچون مسائل معیشتی و اشتغال را دارند و در کنار آن ورزشگاه‌رفتن ممکن است مطالبه عده دیگری از افراد باشد اما صحبت من این است مطالبات بانوانی ‌که منبع در‌آمد ندارند و یا سرپرست خانوار هستند نیز باید پیگیری شود. در عین حال باید شرایطی ‌فراهم شود بانوانی که علاقه به حضور در ورزشگاه دارند، بدون گزینش و به‌راحتی بتوانند راهی استادیوم‌ها شوند و امیدواریم تماشای بازی ایران- کامبوج برای زنانی که در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند، بسیار لذتبخش و شادی‌آفرین باشد. همچنین شرایطی فراهم شود که بتوانند در بازی‌های آینده نیز حضور داشته باشند.

نخستین حضور بانوان در استادیوم آزمون اجتماعی 
شهربانو امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران و فعال حقوق زنان نیز با اشاره به حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران و کامبوج گفت: بانوان ایرانی بارها و بارها برای شرکت در میتینگ‌های مختلف انتخاباتی به ورزشگاه آزادی رفته‌اند اما اینکه بانوان ایرانی تلاش و پافشاری کرده‌اند و جامعه مدنی نیز به کمک آنها آمد تا به یکی از مطالبات بحقشان برسند، این رویداد اجتماعی و فرهنگی دستاورد و الگویی مناسب برای جامعه مدنی و رسیدن به مطالبات است و نشان می‌دهد اگر به‌صورت مستمر و با پایداری برای مطالبات قانونی تلاش شود، زنان می‌توانند به خواسته‌هایشان برسند.
شهربانو امانی گفت: حضور بانوان در هر محیط اجتماعی می‌تواند آن محیط را اجتماعی‌تر و فرهنگی‌تر کند. در ورزشگاه‌های ما که سال‌های سال است هواداران تیم‌ها به نوعی با هنجار‌شکنی و رفتارهای غیرمعمول ایجاد مشکل می‌کنند، حضور زنان در این مجامع اجتماعی می‌تواند به تلطیف فضا کمک کرده و ‌روی رفتار مردان در این محیط‌ها اثر بگذارد. وی ادامه داد: منکر این مسئله نیستیم که ما در سطح خیابان و اماکن مختلف و حتی محیط‌های خانوادگی شاهد خشونت‌های کلامی و رفتاری هستیم، اما اگر همه با هم حوصله کنیم و صبر داشته باشیم، می‌توانیم این محیط‌های خشونت‌زده را به محیط‌های قابل تحمل تبدیل کنیم و تمرین این هماورد اجتماعی و بالا‌بردن آستانه تحمل افراد می‌تواند به تلطیف فضای عمومی جامعه هم کمک کند.
امانی گفت: وزارت ورزش باید اهتمام خود را روی این مسئله بگذارد که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پر‌رنگ‌تر شود. علاوه بر آن، جایگاهی که برای بازی ایران – کامبوج به زنان اختصاص داده شده، محدود است و اگر بشود شرایطی را به‌وجود بیاورند که فضای بیشتری در اختیار بانوان علاقه‌مند به حضور در استادیوم باشد، این مسئله می‌تواند به آرامش نخستین حضور بانوان در ورزشگاه کمک کند.
عضو شورای شهر تهران گفت: به‌نظر من نخستین حضور بانوان در ورزشگاه شاید یک تست اجتماعی باشد. مسئولان وظیفه ایجاد بستر فرهنگی و فیزیکی مناسب را در این مسئله به‌عهده دارند. همانطور که ما در زمان میتینگ‌های انتخاباتی و تبلیغاتی شاهد حضور بانوان در استادیوم‌ها هستیم و مسئولان شرایط لازم را فراهم می‌کنند. امیدواریم تا خانواده‌ها نیز از حضور بانوان برای تماشای مسابقات ورزشی در استادیوم‌ها استقبال کنند و روزی در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد این باشیم که فضایی فراهم شود تا خانواده‌ها در کنار هم به تماشای فوتبال بنشینند.

صدراعظم نوری: بعد از 4دهه، شاهد این بوده‌ایم که استادیوم‌ها همیشه در زمان بازی‌های ورزشی مختص آقایان بوده و همواره زنان و دخترانی که تمایل به حضور در استادیوم‌ها داشتند، از اینکه نمی‌توانند در این مکان‌ها حضور داشته باشند، احساس بی‌عدالتی می‌کردند و با حضور امروز زنان در ورزشگاه‌ها این فضا شکسته خواهد شد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید