• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 مهر 1398
کد مطلب : 84225
+
-

واگذاری اختیارات شوراها به دولت در قالب لایحه مالیات برارزش افزوده

رئیس شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده بخشی از اختیارات شوراهای اسلامی شهر را به دولت واگذار کرده‌است، گفت: در ماده 53لایحه مالیات برارزش افزوده اختیار وضع عوارض از شوراهای اسلامی شهر گرفته شده و به وزیر کشور محول شده‌است. مرتضی الویری در گفت‌وگو با شهرنوشت، درخصوص لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت موقت تصویب شده و باید دائمی شود. دولت سال گذشته این لایحه‌ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در بخشی از این لایحه اختیارات شوراهای اسلامی شهر به دولت واگذار شده است، افزود: در ماده 53 لایحه مالیات برارزش افزوده اختیار وضع عوارض از شوراهای اسلامی شهر گرفته شده و به وزیر کشور محول شده است؛ درصورتی که طبق مصوبه سال 1375 قانون شوراهای اسلامی شهر، حق وضع عوارض به‌عهده شوراهاست. این ایراد اساسی باید برطرف شود در غیر این صورت شوراهای شهر تبدیل به یک گروه‌ گوش به فرمان برای ابلاغیه‌های وزیر کشور می‌شوند.
رئیس شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به اینکه عوارض به نوعی مالیات محلی محسوب می‌شوند، تصریح کرد: مقتضیات محلی به‌شدت بر تعیین عوارض تأثیر‌گذار است. شما نمی‌توانید همان چارچوبی را که برای دریافت عوارض در مرز بازرگان می‌گذارید، در چابهار هم اعمال کنید؛ تنوع اقلیمی، موقعیت مکانی و جامعه هدف متفاوت است. به همین جهت نمی‌توان برای گستره کشور یک ضابطه ثابت را درنظر گرفت. این اقدام برخلاف تجربیات جهانی و روح قانون اساسی است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید