• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 مهر 1398
کد مطلب : 84216
+
-

خانه مصدق به روی ایران گشوده می‌شود

خانه مصدق به روی ایران گشوده می‌شود

پیرمرد با چهره‌ای غمگین روی تختخواب خانه باغ خود در احمدآباد نشسته است و تصاویر سیاه‌وسفید منتشر شده از او قامت خمیده‌ای را نشان می‌دهد با عصایی در دست که چانه‌اش را بر آن تکیه زده است. چندی پیش از عزلت‌نشینی او در خانه‌ای که سال‌های پایانی عمر را با دیدار فرزندان ‌و برخی دوستانش سپری می‌کرد، تصاویر دادگاه او در روزنامه‌ها منتشر شد. مردی خمیده قامت که از فرط خواب‌آلودگی و آشفتگی وضعیت کشور سرش را روی میز گذاشته بود. 

 مرد خمیده قامت آن‌روز دکتر محمد مصدق بود. همان که ایران را در آشفتگی مطلق استعمار و استبداد به استقلال فرا خواند و قهرمان مبارزه با استعمار لقب گرفت. همان خمیده قامتی که در کنار آیت‌الله کاشانی نقش مهمی در ملی شدن صنعت نفت ایران داشت. مصدق مرگی غریبانه و اندوهبار داشت. درست مانند پایمال شدن غرور ملی ایرانی‌ها در عصر استعمار در دوره قاجار و پیروزی استبداد رضاخانی در ایران. حالا خانه احمدآباد که زمانی کنج عزلت مصدق بود به روی ایران گشوده می‌شود و آنطور که حجت‌الاسلام فخرالدین صابری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان البرز به همشهری اعلام کرده است، درهای این خانه تا پایان سال به روی  گردشگران باز می‌شود. فخرالدین صابری درخصوص مرمت و بازگشایی خانه مصدق به روی گردشگران به همشهری گفت: اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز خانه‌های مفاخر و مشاهیر استان البرز را شناسایی کرده است و به‌دنبال احیا و مرمت این خانه‌ها به‌منظور تبدیل به مقاصد جذاب گردشگری است.
او از پایان مرمت خانه آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در روستای گلیرد طالقان، در ماه‌های آینده به‌دست معمار عتبات عالیات و حرم امامین عسگریین در سامرا و بازسازی و مرمت خانه دکتر حشمت طالقانی مشهور به حشمت‌الاطباء از یاران میرزا کوچک خان جنگلی در شهراسر استان البرز در طالقان نیز خبر داد و گفت: خانه دکتر محمد مصدق، قهرمان مبارزه با استعمارو شخصیت تأثیرگذار ‌در نهضت ملی شدن نفت نیز در فهرست مرمت و احیا و بازگشایی به روی گردشگران است،
 صابری با تأکید بر اینکه مصدق شخصیت مبارزه با استعمار در تاریخ ایران است گفت: به اعتبار نگرش ضد‌استعماری او، خانه وی در احمدآباد مرمت و به روی گردشگران گشوده می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان البرز تأکید کرد: اداره میراث فرهنگی استان البرز به‌شدت مخالف حاشیه‌سازی درباره مفاخر این استان است و معتقد است استعمارستیزی مصدق یکی از مهم‌ترین آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی در مبارزه و قطع دست استعمار از کشور است.

صابری با اشاره به پایان مطالعات مرمت خانه محمد مصدق گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای بازسازی و مرمت خانه مصدق در احمدآباد آغاز شده و حدود 100میلیون تومان نیز برای مرمت این خانه درنظر گرفته شده است. او با اعلام اینکه خانه تاریخی مصدق هزینه زیادی برای مرمت نمی‌خواهد اعلام کرد: در بخشی از این خانه آثار و اسنادی وجود دارد که آنها نیز نیازمند بررسی، مرمت و ساماندهی هستند. او گفت: بسیاری از اسناد متعلق به محمد مصدق در کیسه‌های پلاستیکی ریخته شده‌اند که باید ساماندهی و مرمت شوند و در ویترین‌های خاص برای بازدید گردشگران قرار بگیرند. صابری افزود: البسه متعلق به محمد مصدق نیز توسط سرایدار خانه باغ احمدآباد به‌خوبی نگهداری شده است اما جایگاه نگهداری از آثار و البسه او نیز باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید