• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 مهر 1398
کد مطلب : 84215
+
-

آغازِ پایان مافیای ارزش افزوده

با ابلاغیه صادر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات برای تمامی اپراتورها عملا تعطیلی سرویس‌های ارزش افزوده با اطلاع‌رسانی به مردم کلید خورده است

هر چند مافیای ارزش افزوده که سال‌هاست درآمدهای میلیاردی دارند آرزو می‌کردند موضع‌گیری‌های وزیر ارتباطات برای تعطیلی این سرویس‌ها در حد حرف و سخن باقی بماند اما براساس ابلاغیه‌های صادر شده اکنون این ماجرا عملیاتی شده است.
به گزارش همشهری، روز گذشته محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتر خود اعلام کرد که در گام اول شفاف‌سازی‌، اپراتورها از سوی این وزارتخانه ملزم شده‌اند که طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در 3سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات ارزش افزوده یا به‌اصطلاح وس برداشته شده و به‌حساب چه شرکت‌هایی رفته است. ارسال این پیامک‌های اطلاع‌رسانی سراسری مسئله‌ای است که بارها در گزارش‌های مختلف همشهری برای جلوگیری از دزدی سرویس‌های ارزش افزوده پیشنهاد داده شده بود.
 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اکنون با ارسال ابلاغیه‌ای به تمام اپراتورها آنها را موظف کرده است که به تمامی مشترکان عضویت آنها در سرویس‌های ارزش افزوده با عناوین آن اعلام شود. براساس این ابلاغیه درصورتی که مشترک تمایل به ادامه عضویت در این سرویس‌ها داشته باشد باید براساس جدولی به ارسال برخی ارقام کد ملی یا کد ملی به‌صورت کامل اقدام کند. براساس تصویر منتشر شده از این ابلاغیه که تنها صفحه اول آن به‌دست رسانه‌ها  رسیده در متن این پیامک اشاره‌ای به هزینه سرویس‌ها نمی‌شود. به‌طور حتم باید به مشترک در این پیامک اطلاع داده شود که هزینه روزانه این سرویس‌ها چقدر است و چه مقدار بابت فعال ماندن در آنها به‌صورت روزانه هزینه می‌پردازد. سرویس‌های ارزش افزوده بسیاری هستند که بدون اطلاع بسیاری از کاربران در حال کم کردن حداقل روزانه ۵۰۰ تومان از حساب مردم هستند. ضرب این رقم به‌نظر ناچیز در تعداد مشترکان موبایل و همچنین روزهای‌ماه به رقمی نجومی می‌رسد.

نبرد سخت 
براساس آمار رسمی، گردش مالی سرویس‌های ارزش افزوده سالانه حدود ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. اما براساس گزارش منابعی که حاضر به فاش شدن نام‌شان به همشهری نشدند گردش مالی ذی‌نفعان این سرویس‌ها به ۱۰هزار میلیارد تومان در سال می‌رسد. پیش از این در چندین مرتبه تلاش شده با جریمه‌های سنگین و ارسال پرونده‌های شرکت‌های متخلف به قوه‌قضاییه با این شرکت‌ها برخورد شود اما به‌نظر می‌رسد آن قدر میزان جرائم این حوزه زیاد بوده است که وزیر ارتباطات هم به این نتیجه رسیده چاره‌ای جز تعطیل کردن کل این سرویس وجود ندارد. با وجود الزام تأیید دو مرحله‌ای برای عضویت در این سرویس‌ها، برخی از شرکت‌های فعال این حوزه با ساخت اپلیکیشن‌هایی با نام‌های کاربردی مثل فال، دیکشنری و حتی مفاتیح بدون اطلاع کاربران آنها را عضو این سرویس‌ها کرده‌اند و در واقع تأیید دو مرحله‌‌ای را دور زده‌اند.
در واقع اکثریت شرکت‌های ارزش افزوده بدون آنکه خدماتی به مشترکان بدهند در حال کسب درآمد از طریق قبض موبایل آنها یا کم کردن روزانه از شارژ خط‌های اعتباری هستند. شاید تعطیلی این سرویس در کلام ساده به‌نظر برسد اما مافیایی پشت پرده آن هستند که حتی شناخت کمی از شبکه گسترده آنها نشان می‌دهد به‌خاطر درآمد کلان و بی‌زحمت از این سرویس‌ها تعطیلی‌شان بدون دردسر نخواهد بود. شرکت‌های متخلف زیادی در این حوزه فعال هستند که دقیقا با انجام ندادن هیچ کاری درآمد‌های هنگفتی به جیب زده‌اند و با همین پول اسپانسر بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و حتی تیم‌های ورزشی شده‌اند. محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران دراین‌باره به همشهری می‌گوید: « یک چرخه مالی خیلی بزرگ وجود دارد که صاحب محتوا، ‌صاحب خدمات و تجمیع‌کننده و ارائه‌کننده و اپراتور، همه سود می‌برند. تنها کسی که ضرر می‌کند، کاربر و  صاحب سیم‌کارت است.»
وزیر ارتباطات چندی پیش از این گروه‌ها به‌عنوان «باند» نام برد که کارشان «دزدی آشکار و تعدی به حقوق مردم» است و مثل اختاپوس بر کاربران سیطره پیدا کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید