• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 18 مهر 1398
کد مطلب : 84206
+
-

هشت پرده از استادیوم

هشت پرده از استادیوم

WakeUpFIFA # زنان و کسانی که به نحوه بلیت‌فروشی بازی ایران - کامبوج معترض هستند، سه‌شنبه با این هشتگ فیفا را خطاب قرار دادند تا شاید سکوهای بیشتری در این بازی به زنان برسد.با تأکید و پیگیری‌های فیفا بود که ایران مجبور شد برای بازی امروز بلیت‌فروشی را برای زنان آزاد کند اما این آزادی هم محدودیت‌هایی داشت؛ فقط چهار سکو و نزدیک به 3500بلیت برای زنان درنظر گرفته شده است. بلیت فروشی آخر هفته گذشته انجام شد و با توجه به اینکه بعضی از مسئولان ارشد وزارت ورزش گفته بودند جایگاه‌های بیشتری برای تماشاگران زن درنظر گرفته می‌شود و نزدیک به 10هزار زن می‌توانند به استادیوم بیایند، زنان تا دو روز پیش امیدوار بودند سایت فروش بلیت‌ دوباره برای آنها فعال شود. این اتفاق نیفتاد و آنها اعتراضشان را به توییتر بردند، جایی که مطمئن بودند صدای‌شان شنیده می‌شود. متن اعتراضات تقریبا شبیه به هم بود، بعضی‌ها به زبان فارسی و بعضی به زبان انگلیسی و با هشتگ WakeUpFIFA خطاب به فیفا گفته بودند که استادیوم خالی است و تعداد زیادی از زنان دنبال بلیت هستند اما فدراسیون بلیت‌فروشی را متوقف کرده است. این اعتراضات از روزهای قبل‌تر آغاز شده بود و عده‌ای از هواداران، فیفا را از روند بلیت فروشی باخبر کرده بودند.
  نامه‌های جدید فیفا به فدراسیون ایران
گفته می‌شود در یک هفته گذشته فیفا چند نامه دیگر به فدراسیون فوتبال ایران نوشته و در همه آنها بر خرید بدون محدودیت بلیت برای همه زنان تأکید کرده است.با وجود تأکید چند باره فیفا و درحالی‌که تا دیروز فقط 2500مرد برای این بازی بلیت خریده‌ بودند، فدراسیون فوتبال ایران حاضر نشد سهم بیشتری از سکوها را به زنان بدهد.
  عکس دردسرساز
عکس لحظه جداسازی جایگاه مردان و زنان با نصب فنس، در دو روز گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده. هنوز هیچ ارگانی مسئولیت این تصمیم عجیب را به‌عهده نگرفته و درباره دلایل نصب این فنس‌ها توضیحی نداده است. بسیاری از کاربران فضای مجازی این جداسازی را توهین به مردان تلقی کرده‌اند. این عکس حتی در برخی از رسانه‌های خارجی هم بازتاب پیدا کرده است.
  به عکاسان زن مجوز ندادند
گفته می‌شود برای 15 خبرنگار زن آی‌دی‌کارت صادر شده اما هیچ‌یک از عکاسان زن ایرانی موفق نشده‌اند مجوز ورود بگیرند. برخی منابع غیررسمی می‌گویند مدیران صدا و سیما معتقدند درصورت حضور کنار زمین، تصویربرداری از همه صحنه‌های بازی، برای آنها غیرممکن می‌شود. براساس شنیده‌ها، قرار شده در تصاویر تلویزیونی، سکوهای تماشاگران زن هم از نمای نزدیک نشان داده نشود.
  خبرنگاران خارجی هماهنگ باشند!
مازیار ناظمی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش در توییتی که روزهای قبل داشت، نوشته بود که ۵۲ خبرنگار، عکاس، گزارشگر و گروه تولید از 21 کشور برای پوشش خبری این بازی درخواست داده‌اند. گفته می‌شود از این تعداد فقط با حضور 30نفر موافقت شده است. براساس شنیده‌ها ورود و خروج این افراد به استادیوم هم تحت کنترل انجام می‌شود.
  دخترانی که یک روز زودتر به استادیوم رسیدند
چند دختر اصفهانی یک روز قبل از بازی خودشان را به استادیوم رسانده بودند. آنها در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار همشهری گفتند از اینکه تابوی ورود زنان شکسته شده خوشحالند. پیش از این تنها در برخی از بازی‌ها بزرگ مانند داربی، تماشاگران یک روز قبل از بازی جلوی در استادیوم جمع می‌شدند.
  مهمانان مشتاق خارجی
غیر از عکاسان و خبرنگاران خارجی و به جز یوری ژورکائف و همکارانش در فیفا، شاید بازی امروز مهمانان خارجی دیگری هم داشته باشد. ناظمی در توییت دیگری از اشتیاق اعضای خانواده سفیران کشورهای خارجی در این بازی خبر داده بود: «اشتیاق سفرا و اعضای خانواده آنها برای حضور در استادیوم آزادی در نوع خودش جالبه. سفارت دانمارک رکورد داره با 15 نفر! از سفیر، همسر، بچه‌ها و داماد و باجناق و جاری راهی استادیوم‌اند.» اینکه با همه این درخواست موافقت شده یا نه و آیا این نفرات که جزو خانواده دیپلمات‌ها هستند، در جایگاه ویژه می‌نشینند یا در بین تماشاگران عادی، مشخص نیست.
   پارکینگ‌های جدا 
بعد از کشیدن فنس دور جایگاه زنان، بعضی‌ها در فضای مجازی شوخی کرده بودند که نکند پارکینگ‌های زنان و مردان را از هم جدا کنند و زن وشوهرها مجبور شوند با دو ماشین به استادیوم بروند. اما این شوخی خیلی زود جدی شد. فدراسیون دیروز اعلام کرد که پارکینگ 19و 20را برای زنان درنظر گرفته و هیچ مردی حق ورود به این پارکینگ را ندارد. زنان فقط مجازند از در شرقی وارد ورزشگاه شوند. نیروهای پلیس زن هم مقابل همین در مستقر هستند.
   ناظران ساکت فیفا
یوری ژورکائف، نماینده سرشناس فیفا و همراهانش از سه‌شنبه وارد تهران شده‌اند. قرار است آنها بر نحوه رفتار فدراسیون فوتبال ایران در مورد ورود زنان نظارت کنند. این گروه دیروز از استادیوم آزادی بازدید کردند و حتی در کنفرانس خبری مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی ایران حاضر شدند. با وجود این هنوز هیچ اظهارنظری از آنها منتشر نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید