• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84188
+
-

جشن تولد قدیمی‌ترین تماشاخانه تهران با اهدای نشان سنگلج برگزار می‌شود

54سال نمایش در پیرترین صحنه

تئاتر
54سال نمایش در پیرترین صحنه


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

 یک قواره زمین در محله سنگلج تهران که حالا همه آن را به نام خیابان بهشت می‌شناسند، بهانه‌ای شد تا 54سال پیش مهندس بابایان که مدیرعاملی شرکت بهساز نو را برعهده داشت آن را به تماشاخانه‌ای در دل پایتخت تبدیل کند تماشاخانه‌ای که شاید آن زمان خودش هم فکرش را نمی‌کرد که بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین هنرمندان تئاتر را همراهی کند و در آن بزرگ‌ترین اتفاقات تئاتر رخ دهد؛ فضایی که در آن عباس جوانمرد، غلامحسین ساعدی، ‌جعفر والی، انتظامی، نصیریان و... رفت‌وآمد داشته باشند و ماندگارترین نمایش‌ها در این تماشاخانه اجرا شود. نام اولیه‌اش را 25شهریور گذاشتند و بعدها با برگزاری جشنواره نمایش‌های ایرانی نامش سنگلج شد. پاییز44 تماشاخانه افتتاح شد، علی نصیریان «امیر ارسلان» را اجرا کرد و بعدتر «چوب‌به‌دست‌های ورزیل» والی روی صحنه رفت. «بهترین بابای دنیا» به کارگردانی زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی و «کورش پسر ماندانا» به کارگردانی رکن‌الدین خسروی از دیگر اجراهای سنگلج در ماه‌های اول بعد از افتتاح بود. همان زمان، گروه تئاتر هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد متنی از بهرام بیضایی با نام «پهلوان اکبر می‌میرد» را در سنگلج روی صحنه برد؛ نمایشی در 4پرده که علاوه بر عباس جوانمرد، بازیگرانی چون پرویز فنی‌زاده، رقیه چهره‌آزاد، حسین کسبیان و عنایت بخشی در آن بازی کردند.
حالا به بهانه سالروز تاسیس قدیمی‌ترین تماشاخانه تئاتر تهران، پنجشنبه 18مهر‌ مراسمی در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود؛ مراسمی که در آن نخستین نشان سنگلج به 2هنرمند پیشکسوت تئاتر تقدیم شده و مراسم گرامیداشتی برای 54سالگی تماشاخانه خیابان بهشت برگزار خواهد شد.

گرامیداشتی با حضور نسل‌های تئاتری
پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج به همشهری می‌گوید: «18مهر و تولد 54سالگی سنگلج روز خاصی برای اهالی نمایش و خانواده تئاتر است؛ کسانی که سال‌های سال در حوزه نمایش‌های ایرانی کار کردند. تماشاخانه سنگلج سال1344 در فستیوال نمایش‌های ایرانی تأسیس شد و بعد از آن سال‌های سال این تماشاخانه هنرمندان بی‌بدیل را با خود همراه داشت؛ هنرمندان بزرگی که نمی‌توان تأثیر آنها را در رویکرد تئاتر ایران انکار کرد.» وی در ادامه اضافه می‌کند: «این تماشاخانه همیشه میزبان هنرمندان برجسته و جریان‌ساز تئاتر بوده است و قرار گذاشتیم همه در روز 18مهر جمع شویم تا یک مراسم برگزار کنیم.»

اهدای نشان سنگلج برای نخستین‌بار
مقتدی همچنین به اهدای نخستین نشان سنگلج در این مراسم نیز اشاره می‌کند: «امسال برای نخستین‌بار نشان سنگلج به 2پیشکسوت و هنرمند نمایش اهدا می‌شود و قرار بر این است که از سال آینده هیأت انتخابی نیز برای اهدای نشان داشته باشیم و این نشان نیز ثبت شود و در روز تولد سنگلج آن را به هنرمندان اهدا کنیم. این مراسم با توجه به اینکه در هفته تهران بوده، میزبان مسئولان شورای شهر و شهرداری هم خواهد بود.»

خوانش نخستین نمایشنامه بیضایی با حضور عنایت بخشی
این مراسم ساعت16:30 برگزار می‌شود و کارگردانی برنامه برعهده حسین جمالی است. جمالی درباره جزئیات مراسم به همشهری می‌گوید: «اجرای مراسم برعهده پیمان شیخی است و بخش‌های مختلفی دارد؛ از اجرای پرده‌خوانی و نمایش تا اجرای موسیقی و سخنرانی بزرگان تئاتر. در این مراسم قرار است داوود فتحعلی‌بیگی، پیشکسوت تئاتر سنتی و آیینی پرده‌خوانی داشته باشد و عنایت بخشی هم بخش‌هایی از متن «پهلوان اکبر می‌میرد»، نخستین نمایشنامه بلند بهرام بیضایی را اجرا کند.» به گفته جمالی اکران 2فیلم از تاریخچه سنگلج و اجرای موسیقی نی‌نوازی از دیگر بخش‌های مراسم خواهد بود.  جمالی درباره دکور مراسم نیز توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه این روزها نمایش «جمعه‌کشی» اسماعیل خلج اجرا می‌شود، به‌خاطر دکور نمایش نتوانستیم طراحی خاصی داشته باشیم اما بعد از پایان مراسم، میهمانان به تماشای اجرای نمایش «جمعه‌کشی» می‌نشینند.

طرح توسعه سنگلج و دیدار با شهردار تهران
10سال پیش بود که مرحوم داوود رشیدی و بعدها مرحوم عزت‌الله انتظامی خواستار توسعه و گسترش قدیمی‌ترین تماشاخانه تهران شدند. از آن به بعد مدیران سنگلج تلاش خود را برای توسعه سنگلج داشته‌اند. با توجه به پیگیری 10ساله طرح توسعه تماشاخانه سنگلج، پریسا مقتدی در این‌باره با اشاره به بازدید محسن هاشمی، رئیس شورای شهر از این تماشاخانه در تیر‌ماه سال‌جاری می‌گوید: «بعد از جلسه‌ای که با محسن هاشمی در شورای شهر گذاشتیم، طرح موضوع توسعه مطرح شد. قرار شده با پیروز حناچی نیز جلسه‌ای در این خصوص داشته باشیم و نامه دیدار نوشته شده است. امیدواریم با این طرح موافقت و کار عملیاتی و اجرایی آن آغاز شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید