• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84099
+
-

شهری که بچه‌ها دوست دارند

اختتامیه مسابقه نقاشی کودکان تهران در روز هنر و معماری هفته تهران برگزار شد

شهری که بچه‌ها دوست دارند

محمد سرابی _ خبر‌نگار

شهرهایی که کودکان دوست دارند، خیلی رنگارنگ‌تر و شاداب‌تر از شهری است که در آن زندگی می‌کنند و این در تمام نقاشی‌های بچه‌های تهرانی بدون هیچ استثنایی دیده می‌شود.
اختتامیه مسابقه نقاشی کودکان تهران با عنوان «شهری که من دوست دارم» با حضور شهردار و چند تن از مسئولان شهری و فرهنگی برگزار شد. پیروز حناچی در این مراسم که در فرهنگسرای هنر و همراه با نمایشگاهی از آثار کودکان به اجرا درآمد، گفت: «بار اول در
سال‌70 از هنرمندان دعوت کردیم تا درباره «مسکن» تصویرگری کنند. آن موقع بزرگمهر حسین‌پور جایزه اول را دریافت کرد و قرار بود مرحوم کیومرث صابری کتاب آن را منتشر کند. بار دوم در سال 92جشنواره‌ای با موضوع «شهر» برگزار شد و کتاب آن هم به چاپ رسید.» 
او اضافه کرد: «جشنواره هفته ملی کودک امسال با دو برنامه قبلی متفاوت است. زیرا اولا روحیه پُرنشاط بچه‌ها و استفاده از رنگ‌های شاد در آن دیده می‌شود، دوم اینکه بچه‌ها به ظرافت‌هایی توجه می‌کنند که شاید بزرگ‌ترها به آن دقت نداشته باشند. یکی از این ظرافت‌ها دوچرخه‌های نارنجی است.» شهردار تهران تأکید کرد: «خیلی از نشانه‌هایی که ما بزرگ‌ترها به‌عنوان نشانه جدید شهر می‌شناسیم، در نقاشی‌های بچه‌ها زیاد دیده نمی‌شد، مانند برج میلاد، اما آنها بیشتر به شادی و سرزندگی توجه داشتند.»  حناچی گفت: «اگر بخواهیم کیفیت زندگی در شهر تغییر کند، باید از همین جا شروع کنیم. اگر کودکانمان مجاب شوند خانواده‌ها را هم مجاب می‌کنند و تأثیر عمیق‌تر و طولانی‌تری خواهند گذاشت.» معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز که در این مراسم حضور داشت، درباره آثار کودکان تهرانی گفت: «شهری که بچه‌ها به تصویر کشیدند، با شهری که ما می‌بینیم، متفاوت است و در نقاشی‌ها عنصر رنگ خیلی دیده می‌شود، آدم‌ها شاد هستند، ماشین‌ها کمتر هستند و خیلی‌ها دوچرخه دارند.» محمدرضا جوادی‌یگانه یادآور شد: «حتی کودکان کار که در بعضی نقاشی‌‌ها دیده می‌شوند هم مندرس و مغموم نیستند. از طرف دیگر بچه‌ها گل‌های زیادی نقاشی کردند که این محصول دو دهه تلاش شهرداری برای تغییر چهره شهر است.»
او گفت: «امیدوارم هر سال بتوانیم شهر را از منظر کودکان ببینیم تا بتوانیم خودمان را تصحیح کنیم.» در این مسابقه که با همکاری معاونت اجتماعی شهرداری تهران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، بیش از 9هزار و 400اثر به دفتر جشنواره ارسال شد که از آن میان 140اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و به تفکیک سن درمعرض داوری قرار گرفت. نمادهایی مانند برج آزادی، تئاتر شهر و پل طبیعت و همچنین فضای سبز گسترده و ساختمان‌های رنگارنگ در این آثار به چشم می‌خورد. برخی از آثار برتر علاوه بر چاپ در کتاب مسابقه روی بیلبوردهای شهر نیز نصب شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید