• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8407
+
-

برانکو را فقط به اندازه یک شکست محاکمه کنیم

مرتضی نویدیان پرسپولیس بد بازی کرد. دست کم نیمه‌اول فاصله زیادی با انتظارات طرفدارانش داشت و با میانگین کیفیتی که در 24هفته قبل از خود نشان داده بود. مقصر این کیفیت پایین احتمالا بیش از هر کس دیگری، برانکو ایوانکوویچ است. مردی که از 16سال پیش، جز چند استثناء، اغلب او را با تصمیمات محافظه‌کارانه به یاد آورده‌ایم. در این بازی هم او به‌نظر نمی‌رسید دنبال پیروزی به هر قیمتی باشد. لابد پیش خودش فکر کرده چه نیازی دارد برای بردن به آب و آتش بزند وقتی تیمش قهرمان لیگ شده و بازی رفت داربی را هم برده است.

نتیجه این سوال، ترکیبی دفاعی و نامتجانس بود که به‌قول خودش «بدترین نیمه اول» پرسپولیس را ساخت. در طرف مقابل وینفرد شفر سرشار از شجاعت بود. معلوم بود تصمیم گرفته هرطور شده جشن قهرمانی پرسپولیس را به هم بزند. او دنبال پیروزی به هر قیمتی بود. هم خودش هم بازیکنانش که قبل از بازی به قول وریا غفوری «فقط و فقط و فقط» به بردن فکر می‌کردند. استقلال 45دقیقه اول بهتر بازی کرد، یک گل زد و 45دقیقه دوم را آگاهانه اداره کرد. پس باید بپذیریم این بازی اگر یک برنده و یک بازنده داشته، به ترتیب شفر و برانکو بوده‌اند. به‌همین خاطر شفر شایسته احترام زیاد و تشویق است و برانکو باید ملامت شود. بااین همه فراموش نکینم این بازی فقط یک سی‌ام از لیگی بود که پرسپولیس برانکو در اغلب دقایق آن نمایش درخشانی داشته.

وقتی در مورد برانکو حرف می‌زنیم به یاد داشته باشیم که او تیمی ساخته که زودترین پایان ممکن تاریخ لیگ‌برتر را رقم زده، تیمی که در 3فصل اخیر کیفیتش فاصله‌ای غیرقابل انکار با دیگر تیم‌های لیگ داشته است. ممکن است همین شکست آغاز سقوط برانکو و تیمش باشد، ممکن است او نتواند در لیگ‌قهرمانان آسیا مثل سال گذشته تیمش را بالا بکشد، ممکن است ادامه اصرارش به بازی دادن ربیع‌خواه و ماهینی و ادامه ناتوانی‌اش در اداره بازیکنانی مانند مسلمان، پرسپولیس را در سرآشیبی بیاندازد، اما اینها فقط پیش‌بینی ماست. ممکن است درست باشد یا نباشد. چیزی که حقیقت دارد این است که برانکو فعلا فقط به اندازه یک بازی اشتباه کرده است. شاید حتی به اندازه 45دقیقه. پس وقتی نقدش می‌کنیم کمی منصف باشیم. پرسپولیسی‌ها حق دارند از برانکو شاکی باشند، حتی حالا که تیمشان را هم قهرمان کرده. اما فراموش نکنیم که فوتبال بالا و پایین دارد. هیچ تیمی همیشه بالا نمی‌ماند؛ یونایتد فرگوسن، بارسلونا گواردیولا و البته پرسپولیس برانکو. همه یک‌روز می‌بازند. این قانون فوتبال است.    

این خبر را به اشتراک بگذارید