• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8406
+
-

شیر شاه

برای مردی که راه را به استقلال نشان داده است

شیر شاه

 جشن ایسلندی پایان شهرآورد بعد از دو پیروزی بزرگ در جدال با الهلال عربستان و فولاد خوزستان، فرضیه لغزش تیم وینفرد شفر در هفته‌های جهنمی و دیدارهای سخت متوالی را مردود کرد. آبی‌ها نه تنها در این مسابقه‌های دشوار دچار تزلزل و بحران نشدند، بلکه حتی توانستند اعتبار بیشتری نسبت به هفته‌های قبل به‌دست بیاورند و با روحیه فوق‌العاده‌ای برای دو جدال رفت و برگشت با العین امارات آماده شوند. در استقلال، همه چیز روی روال پیش می‌رود و باشگاه روز‌به‌روز به نقشه‌ها و اهدافش برای پایان فصل نزدیک‌تر می‌شود. وینفرد شفر توانسته تیم‌اش را از بن‌بست خارج کند اما به همین اتفاق راضی نشده و به‌دنبال آن است که در دیدارهای باقی‌مانده، حداکثر پیروزی‌های ممکن را به‌دست بیاورد. نایب‌قهرمانی لیگ، قهرمانی جام‌حذفی و صعود از گروه مرگ در لیگ قهرمانان آسیا، در اولین روزهای انتخاب شفر برای نیمکت کاملا دور از ذهن به‌نظر می‌رسیدند اما این مربی، ذهنیت‌ها را درمورد خودش و بازیکنان‌اش به‌شدت تغییر داد. او برای کامل‌کردن روزهای شگفت‌انگیزش در تهران، به برنده شدن در مسابقه بزرگی مثل شهرآورد پایتخت نیاز داشت و موفق شد انتقام شکست در دیدار رفت را از برانکو ایوانکوویچ بگیرد. او با یک یادداشت کاملا احساسی به سراغ داربی رفت تا نشان بدهد که این بازی از چه جایگاهی در ذهن‌اش برخوردار است. این انگیزه و گرسنگی، به مهره‌های درون زمین نیز منتقل شد و آبی‌ها مزد برتری محسوس‌شان در نیمه اول را با گل وریا غفوری گرفتند. گلی که این تیم را صاحب مهم‌ترین برد این فصل کرد.

درست به همان اندازه که تیرهای برانکو در مسابقه بعدازظهر پنج‌شنبه به سنگ خورد، وینفرد شفر توانست تیرهایش را یکی یکی به هدف فرود بیاورد. اگر ترکیب و تعویض‌های سرمربی پرسپولیس این تیم را در معرض شکست قرار دادند، ترکیب هوشمندانه شفر کمک بزرگی کرد تا استقلال پیروزی در داربی را از آن خود کند. استفاده از فرشید باقری در پست هافبک دفاعی، کاملا نتیجه بخش بود و تیام نیز در خط حمله ثابت کرد که از استانداردهای فوق‌العاده‌ای برخوردار است. سرمربی آلمانی آبی‌ها از شروع کار در این تیم، به تدریج توانست کیفیت مهره‌های استقلال را ارتقا بدهد و در داربی به بهترین شکل از این پیشرفت چشم‌گیر بهره برد. فرشید باقری که ستاره داربی در میانه میدان بود، قبل از شفر به‌عنوان یک بازیکن ناامیدکننده و یک خرید اشتباه محسوب می‌شد. وریا غفوری کاملا تنزل کرده بود اما با وینفرد، کلیدی‌ترین گل زندگی‌اش را به‌ثمر رساند و دوباره کیفیت لازم برای فیکس شدن در ترکیب تیم‌ملی را به‌دست آورد. سرور جپاروف کاملا اوج گرفت و زوج مجید حسینی و روزبه چشمی علیرغم تجربه نه چندان زیاد، فراتر از حد انتظار نشان داده‌اند. در کنار این پیشرفت واضح، توجه شفر به «جزئیات» تمایز او با بسیاری از مربیان وطنی را به رخ می‌کشد. مرد اول نیمکت استقلال در آستانه داربی از اینترنت تیم آنالیز باشگاه و رزومه تیم‌های پایه حرف می‌زند و ثابت می‌کند که برای آینده تیمش نیز نقشه‌های زیادی دارد. اگر چه انتقاد او به بازی هوایی و مستقیم رقبا کمی اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد، نباید فراموش کرد که این مربی حتی در پرفشارترین لحظات شهرآورد نیز به بازیکنان‌اش اجازه نمی‌داد صرفا زیر توپ بزنند و برای رفع تکلیف، فوتبال بازی کنند.

ماموریت‌های وینفرد شفر تا امروز با حداکثر موفقیت ممکن همراه شده اما این نه به معنای پایان پروژه مرد آلمانی، بلکه به معنای شروع دوران استثنایی او در استقلال است. «پیرمرد» هنوز باید چیزهای زیادی را عوض کند تا همه ایده‌آل‌هایش را در باشگاه به اجرا دربیاورد. عملکرد چند ماه شفر، مستحق نمره بسیار بالایی است اما آبی‌ها باید مراقب سطح تعریف و تمجیدهای‌شان از این مربی باشند. نباید فراموش کرد که تیم شفر در نیمه‌دوم شهرآورد هم مثل چند مسابقه دیگر در این فصل، کاملا عقب کشید و روی لبه تیغ به راه‌اش ادامه داد. شاید درست مثل مسابقه با ذوب‌آهن اگر گل اول قرمزها در داربی از راه می‌رسید، فضا برای شکست استقلال فراهم می‌شد. شفر هنوز باید برای ساختن یک تیم 90دقیقه‌ای تلاش کند. این اتفاق تنها در شرایطی به‌وقوع خواهد پیوست که او در جایگاه یک ناخدا برای تیم بماند و تبدیل به یک بت نشود و از انتقاد و قضاوت مصون نماند. چرا که برای بت‌ها، هیچ پایانی محتمل‌تر از شکسته‌شدن وجود ندارد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :