• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83943
+
-

سدهای هرمزگان سیراب شد

آب
سدهای هرمزگان سیراب شد

اقصی‌نقاط استان هرمزگان از اوایل هفته گذشته شاهد بارش باران و طوفان و تندباد بود که در روزهای پایانی هفته این بارش‌ها به اوج رسید و در برخی مناطق موجب طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی شدید معابر، شکسته شدن درختان و سقوط آن‌ها شد. 

در نتیجه طوفان و تندباد و طغیان رودخانه‌های فصلی در شرق هرمزگان 5 نفر جان خود را از دست دادند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: به دنبال بارش‌های چند روز گذشته در مجموع 8 میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب وارد سدهای هرمزگان شد. 

«هوشنگ ملایی» افزود: بیشترین میزان آب‌گیری با 5 میلیون متر مکعب مربوط به سد جگین است. 

وی ظرفیت آب‌گیری این سد را ۲۱۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: هم‌اکنون حجم آب موجود در سد جگین ۱۷۵ میلیون متر مکعب است. 

ملایی بیان کرد: سد شمیل و نیان هم 5/۳ میلیون متر مکعب آب‌گیری شده و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب نیز وارد سد استقلال میناب شده است. 

به گفته وی ظرفیت سد شمیل و نیان که مخزن مشترک دارند، ۹۸ میلیون متر مکعب است و ظرفیت سد استقلال هم ۲۵۰ میلیون متر مکعب است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که هم‌اکنون وضعیت سدهای هرمزگان از حالت بحرانی خارج شده، گفت: با این حال مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند. 

ملایی تاکید کرد: در سال‌های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری قطره‌ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهم‌ترین عواملی است که در مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر‌گذار است. 

وی با اشاره به کمبود منابع آب‌های زیرزمینی استان، بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع تولید آب و استمرار بیش از 2 دهه خشکسالی در استان و کاهش تولید منابع آب سطحی و زیرزمینی، ضرورت صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و شرب بسیار ضروری است. 

یکی از مهم‌ترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۱ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰ میلیون متر مکعب با هدف آب‌رسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از 2 دهه کم‌بارشی و خشکسالی، در سال‌های اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شد. 

با پررنگ شدن این بحران، از 8 سال پیش سد‌های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت. بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان 4۱۰۰ لیتر است و روزانه ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید